• Update forum

Op 31-01-2023 is er een update uitgevoerd op het forum. Mocht er na deze update iets niet werken, of indien er iets grafisch niet correct wordt weergegeven, gelieve dit dan te melden in het topic functionele verbeteringen voor het forum . Dan bekijken we en passen we het zo snel mogelijk aan.

Pinnetje verwarming zonder thermostatische kraan regelen

Lid geworden
25 dec 2014
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hoi,

Zie foto's in bijlage. Ik heb een verwarming waarop geen thermostatische kraan staat. Hierdoor staat het pinnetje volledig open. Als de verwarming (algemeen) aan staat, dan is het snel te warm in deze ruimte. Dat komt dus (denk ik) omdat er geen thermostatische kraan op staat die de toevoer regelt (maw, het staat altijd op "5"). Klopt deze redenering?

Ik had dus graag, al dan niet tijdelijk, deze verwarming aangepast naar bv stand 3 maar dat is onmogelijk door de plaatsing. De kast zit namelijk in de weg. Ik probeerde dus even een quick fix door een stukje hout tussen het pinnetje en de muur te klemmen waardoor het pinnetje wat meer ingedrukt is. Dit lukt, maar nu lekt er druppelsgewijs wat water langst dit pinnetje. Is dit normaal en hoe kan ik dit oplossen?

Bijlagen

• WhatsApp Image 2022-11-23 at 16.01.52.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-23 at 16.01.52.jpeg
    122,2 KB · Weergaven: 22
  • WhatsApp Image 2022-11-23 at 16.01.50.jpeg
    WhatsApp Image 2022-11-23 at 16.01.50.jpeg
    177,3 KB · Weergaven: 21

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.236
Punten
113
Mag ik nog even vragen wat de officiële naam dat koperen stukje is dat ik moet vervangen?
Een radiator insert, ook wel ventielinzetstuk of thermostaat afsluiter of radiator afsluiter of radiator inzetstuk.
Die bestaan in verschillende afmetingen (bvb diepte in radiator) en merken.

Laatst bewerkt:

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
602
Punten
113
Het geheel is een ventiel:
1669288869414.png
En het stukje dat moet vervangen worden is een 'insert' of 'binnenwerk', sommige merken gebruiken 'klepset':
1669289070485.png
Dat moet uiteraard passend zijn voor het specifieke ventiel dat je daar hebt.

Ik zou een beetje water aflaten tot de druk in het drukvat weg is en de andere kranen in dat circuit dichtdraaien (voetklep, collector).
Dan het oude binnenwerk losdraaien met de ene hand en met de andere hand er wel blijven tegen duwen dat het niet losschiet.
Der zal al water beginnen druppelen.
Het nieuwe binnenwerk dan in de vrije hand nemen en bij het wegnemen van het oude binnenwerk het nieuwe er vlug indraaien.

De druk van het drukvat is wel weg maar het water dat boven dat ventiel staat geeft nog een druk (waterkolom).
Zijn er op het verdiep er boven ook nog radiatoren is die druk dus groter.
Daarmee moet je je wel voorzien dat er niet alleen water gaat uitlopen maar ook redelijk naar voor kan stromen (wel niet echt spuiten).

Oh ja, ook de verwarming eerst uitschakelen en wachten tot het water niet zo heet meer is dat je je kan verbranden.

Edit, DIY was me al voor, terwijl ik de foto's aan het zoeken was :)

Laatst bewerkt:

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
721
Punten
113
Mag ik nog even vragen wat de officiële naam dat koperen stukje is dat ik moet vervangen?
Maar daar een paar foto's van, of demonteer het en ga naar een sanitairhandel (Desco, Facq, ..).
Leg het op de toonbank en ze geven je het juiste spul wel mee.

In elk geval, zo doe ik dat.

Bovenaan