• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Perzikboom: Vervangen of niet...

Lid geworden
22 dec 2006
Berichten
565
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hoi,



Ik heb al een paar keer een perzikboom in onze tuin proberen te planten, voorlopig zonder veel succes.



Verleden jaar was ik bij iemand die vlakbij ons woont en die had een perzikboom met grote, witte perziken op en die deed het heel goed. Er was ook een jonge boom uitgeschoten en die mocht ik die winter uit komen doen. De boom stamde nog af van hun grootouders en vermits hij het goed deed op het grondtype dat ik ook had, was ik overtuigd.



Ik dus half november de boom gaan halen bij dat bejaard koppel. Remork aangehangen want ik wilde hem echt met een heel grote klomp grond uitdoen zodat hij zo min mogelijk te lijden had.



Kwam ik daar aan, stond de eigenaar van 85 me al toe te lachen met zijn schup in de hand. Hij had hem al maar uitgestoken... gelijk nee kerstboom voor een tuincenter dus. Alle wortels over, ik kon wel vloeken, maar heb dat maar niet gedaan...



Thuis met veel zorg dat ding in de grond gestoken, groot gat gemaakt, potgrond erbij, beendermeel, en afwachten...



Heel de zomer geen blad aan de boom, hoewel hij niet dood was, dat kon ik zien doordat het onder de schors nog groen was.



En nu een week geleden, komen er ineens overal blaadjes aan.



Ik had hem eigenlijk al opgegeven en ging hem deze winter nog maar eens vervangen door een nieuwe perzikboom.



Nu hij nog leeft, twijfel ik. Vermoedelijk heeft hij dus heel de zomer bezig geweest zijn wortels in orde te krijgen en geen energie gehad voor bladeren.



Komt dit nog goed? Ik zou hem liefst laten staan, maar als zoiets toch niet meer goedkomt, kan ik hem beter uitdoen, anders verlies ik weer een jaar.



Jullie advies?



Steven
 

de ware

Lid
Lid geworden
21 aug 2007
Berichten
848
Waarderingsscore
1
Punten
18
thesmurf;1962538 wrote:
Hoi,



Ik heb al een paar keer een perzikboom in onze tuin proberen te planten, voorlopig zonder veel succes.



Verleden jaar was ik bij iemand die vlakbij ons woont en die had een perzikboom met grote, witte perziken op en die deed het heel goed. Er was ook een jonge boom uitgeschoten en die mocht ik die winter uit komen doen. De boom stamde nog af van hun grootouders en vermits hij het goed deed op het grondtype dat ik ook had, was ik overtuigd.



Ik dus half november de boom gaan halen bij dat bejaard koppel. Remork aangehangen want ik wilde hem echt met een heel grote klomp grond uitdoen zodat hij zo min mogelijk te lijden had.



Kwam ik daar aan, stond de eigenaar van 85 me al toe te lachen met zijn schup in de hand. Hij had hem al maar uitgestoken... gelijk nee kerstboom voor een tuincenter dus. Alle wortels over, ik kon wel vloeken, maar heb dat maar niet gedaan...



Thuis met veel zorg dat ding in de grond gestoken, groot gat gemaakt, potgrond erbij, beendermeel, en afwachten...



Heel de zomer geen blad aan de boom, hoewel hij niet dood was, dat kon ik zien doordat het onder de schors nog groen was.



En nu een week geleden, komen er ineens overal blaadjes aan.



Ik had hem eigenlijk al opgegeven en ging hem deze winter nog maar eens vervangen door een nieuwe perzikboom.



Nu hij nog leeft, twijfel ik. Vermoedelijk heeft hij dus heel de zomer bezig geweest zijn wortels in orde te krijgen en geen energie gehad voor bladeren.



Komt dit nog goed? Ik zou hem liefst laten staan, maar als zoiets toch niet meer goedkomt, kan ik hem beter uitdoen, anders verlies ik weer een jaar.



Jullie advies?



Steven





Je kan de vraag ook anders stellen:



Waarom hem laten staan, met het risico dat de boom afsterft of toch minstens een groeiachterstand zal kennen.

Waarom niet gewoon vervangen door een nieuw - niet gehypothekeerd- exemplaar?
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Ik kan niet volgen. Begrijp ik het goed dat je een spontaan uitgeschoten zaailing hebt verplant ?

Zo werkt dat niet al te goed, de nakomeling is anders dan de originele boom (is bij mensen ook zo) al is perzik soms nog redelijk zaadvast. De boom die je hebt verplant, heeft waarschijnlijk weinig waarde. Er is veel kans dat deze boom niet dezelfde goede perziken geeft. Het zal er van afhangen welke boom als bestuiver heeft gediend bij je boom (hebben die mensen nog andere perziken?). Als je dezelfde boom als die mensen wil, dan moet je die enten op een onderstam, zo heb je een kloon die zeker dezelfde vruchten geeft als de originele boom. Dus wat je moet doen is die boom uitdoen en een geënte goede perzikboom kopen, nu moet je jaren wachten om te zien of het wat wordt. Bovendien heb je met een geënt exemplaar meer zekerheid over een goede onderstam. Het zijn niet enkel de perziken die in je zaailing goed moeten zijn, ook de wortels en al de rest kan te wensen over laten owv een slechte genetische achtergrond.

Mijn gebuur heeft ook zelf gezaaide perzikbomen, ze trekken op niets.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Heb je de mogelijkheid niet om een 2de boom te zetten?

Dan gok je op 2 paarden, altijd veiliger.
 
Lid geworden
22 dec 2006
Berichten
565
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hoi Julien,



Een tweede boom zetten is geen optie, ik heb zo al te weinig plaats. Elke grasspriet in mijn tuin is gewikt en gewogen bij manier van spreken ;)



Dat van die geente bomen wist ik ergens wel, maar was me ontgaan. Maar dan is het nog eenvoudiger misschien. Ik ga naar de boomkweker waar ik altijd mijn planten koop en vraag hem of hij geen ent kan maken voor mij.



Of heeft er iemand tips voor een perzik-ras; wit vruchtvlees, dat het goed doet op de kempische zandbodem. En als het dan nog even kan zo weinig mogelijk last heeft van krulziekte :)



Steven
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Perziken streekeigen prov Antwerpen

Soorten:

Amsden

Broechemse

Charles Ingouf

Perzik de Schutter

Reine des Vergers

Vaes Oogst.



Persoonlijk zou ik de Broechemse kiezen.

deze soort is een van de weinig die door zaailing kan vermeerdert worden.

Zeer grote vruchtbaarheid

ziektegevoelig: minder gevoelig voor ziekten dan cultuurvariëteiten.

Witgroenig/witgelig vruchtvlees, zoet, sappig geurig

Vraagt een droge, zanderige bodem en een warme zonnige standplaats.

Zo weinig mogelijk snoeien !! ( gomziekte)

zelfbestuivend



Kwekers hebben deze soort niet altijd, best in de streek van broechem vremde zoeken ( kaersmaekers bv.



luk
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Als de zaailing die je nu hebt staan bruikbaar is (zet eens een foto) dan kan je ook overwegen iemand te vragen er die witte perzik van je kennis op te enten. Maar dan moet die die je nu staan hebt wel nog niet te fors zijn.
 

supermasj

Lid
Lid geworden
1 okt 2010
Berichten
892
Waarderingsscore
1
Punten
18
'Avalon Pride' is bijna krulziekte-resistent, en heeft lichtgeel vruchtvlees.

Zelf vind ik 'Bénédict' een betere keuze, maar die heeft geel vruchtvlees: de vruchten zijn namelijk véél lekkerder, en de plant bijna geen last van krulziekte .



Beide rassen zijn redelijk goed winterhard (hebben de winter van 2012-2013 goed doorstaan als jonge boompjes), al lees je hier en daar wel dat 'Avalon Pride' wat meer schade kan oplopen in de winter .



En indien je echt die perzikvariëteit wil hebben van je buur, neem dat contact op met boomkwekerij, die kan die voor je enten op een correcte onderstam. Bij Boomkwekerij De Linde kost dat 14 EUR voor een laagstam...
 
Lid geworden
22 dec 2006
Berichten
565
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hoi,



Bedankt voor de reacties. Hier kan ik mee verder.



Ik haal mijn plantgoed normaal gezien bij Houtmeyers in laakdal.



Broechemse hebben ze er, Avalon Pride en Benedict dan weer niet.



Als die avalon pride echt zo lekker is (had er nog nooit van gehoord), moet ik dat misschien toch overwegen...



Ik zal eens op zoek gaan naar een mooie nieuwe boom dan.



Steven
 
Lid geworden
3 nov 2009
Berichten
2.030
Waarderingsscore
1
Punten
0
Nu het probleem van TS opgelost is, kan ik zonder schroom deze draad kapen. ;)



Wij hebben vorig jaar in november bij de kweker twee perzikboompjes gekocht. Twee verschillende soorten. Deze werden toen nog door hem nog beperkt gesnoeid om 'groei te stimuleren'.

In het voorjaar bleek echter dat overal waar gesnoeid was het hout afgestorven was.

Ik heb dat dood hout dan afgeknipt en heb ze dus ook noodgedwongen afgetopt. Veel groei hebben ze evenwel nog niet getoond. Op één van de boompjes hebben we wel één perzik gehad.



Nu is de vraag, komt dit nog goed om hier een boompje van te maken of zal dit zo uitgroeien tot een struik? Hetgeen ook ok is. Of komt het helemaal niet meer goed en ga ik best twee andere kopen.



Hierbij wat foto's.

20r1lwl.jpg




Grotere foto's:

http://i57.tinypic.com/zugt9e.jpg

http://i57.tinypic.com/aywpb7.jpg

http://i60.tinypic.com/21espzp.jpg
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
De boompjes hebben waarschijnlijk te lijden gehad van het verplanten. Bedoeling van snoei bij aanplant is enkele gesteltakken te selecteren om zich te laten ontwikkelen. Ik zou er nu evenwel afblijven. Was er dit jaar weinig groei owv het herstel, dan zal dat waarschijnlijk volgend jaar in orde komen.
 
Lid geworden
22 dec 2006
Berichten
565
Waarderingsscore
1
Punten
0
Misschien ook eens wat pro-tips ivm perzikenbomen...



Heb er zoals gezegd voorlopig niet veel succes mee en ben nu toch geen kluns-tuinier denk ik van mezelf ;)



Grootste probleem bij mij is het afsterven van volledige takken en wat ik ook al bij verschillende bomen heb gehad is dat ergens halverwege de tak (meestal in het voorjaar als de bloesem erop staat) een stuk doodgaat en dan sterft natuurlijk heel de tak achter het dood stuk ook af.



Volgens wat ik gehoord heb, zou dit komen door overbemesting waardoor de boom te veel dunne lange takken krijgt, die dan kapotvriezen. Maar of dit klopt?



Bedankt,

Steven
 
Lid geworden
3 nov 2009
Berichten
2.030
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dank je voor de uitleg Fido. Ik laat ze dus verder rustig hun gang gaan.
 
Lid geworden
22 dec 2006
Berichten
565
Waarderingsscore
1
Punten
0
Heb mijn boom(pje) er dus dit weekend uitgegooid en vervangen door een "reine des vergers", halfstam.



Op goed geluk...
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan