• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Perskoppelingen 26mm komen los/lekken

kamei10

Lid
Reaction score
4
Ik heb mijn al mijn alpex gelegd en geperst met perstang. Enkel had ik een probleem dat de aanvoer lekte, 26mm, nieuwe koppeling gebruikt en toen ik de volgende ochtend op onze werf kwam zag ik dat de alpex een deel van nieuwe koppeling was geschoven.
Heb dan ook eens aan de alpex getrokken en kon deze er zo aftrekken waarbij de huls gewoon rond de alpex bleef zitten. Het zijn nieuwe koppelingen die je met th bek kan persen, wat ik ook gedaan heb. Iemand die weet waar dit vandaan zou kunnen komen, al dat gerief is zgan. Met die perstang zijn geen 20 koppelingen geperst. Heb de tang al wel een tijd maar nooit gebruikt gehad.IMG_2766.jpeg

Attachments

• IMG_2764.jpeg
    IMG_2764.jpeg
    301,9 KB · Views: 83
  • IMG_2763.jpeg
    IMG_2763.jpeg
    198,3 KB · Views: 89
  • IMG_2765.jpeg
    IMG_2765.jpeg
    83,7 KB · Views: 84
Last edited:
Het is een binnenkopper maar heb je de juiste bek voor de koppeling gebruikt?

Het is een binnenkopper maar heb je de juiste bek voor de koppeling gebruikt?
Persbek zegt TH26, de website waar ik de koppelingen besteld hebt zegt dat deze met oa TH kan geperst worden. Ik ben geen sanitairman vandaar dat ik het hier vraag wat er verkeer kan zijn ? Het probleem stelt zich precies enkel met de 26mm precies maar zoals gezegd heb ik de tang nog maar amper gebruikt. Is de persbek mss niet compatibel met de tang ? Dit zou me vreemd lijken aangezien deze toch perfect dicht wordt geperst bij gebruik.

Dan zou ik mij tot de webstek wenden.

Heb je een merk van de koppeling?

Uw grijze ring is niet geperst. Volgens mij is het dat de persbek niet juist geplaatst was.
De koppeling is echt wel geperst hoor, ik kan er nu geen foto van maken maar is echt wel geperst

Ik stel me vaak vragen bij het online aanbod van dergelijke kritische dingen. Je hebt geen idee van waar ze die halen, geen idee van de kwaliteit. Geef mij dan maar een koppeling van bij Vanmarcke, STG of Desco die iets duurder is maar waar de vakman ook komt.
Online moeten ze de prijs zo hard laten zakken dat op een bepaald moment de kwaliteit moet zakken om nog winst te kunnen maken.

Ik stel me vaak vragen bij het online aanbod van dergelijke kritische dingen. Je hebt geen idee van waar ze die halen, geen idee van de kwaliteit. Geef mij dan maar een koppeling van bij Vanmarcke, STG of Desco die iets duurder is maar waar de vakman ook komt.
Online moeten ze de prijs zo hard laten zakken dat op een bepaald moment de kwaliteit moet zakken om nog winst te kunnen maken.
Dieje uitleg daar geloof ik niks van, denk je dat desco beter gerief heeft ? Die kunnen 60% en meer korting geven en bij particulieren halen ze de laatste euro uit je zakken dat is het verschil. Die koppelingen zijn misschien nog goedkoper dan die op de andere website enkel de winstmarges liggen anders, dat is een klein winkeltje voor dhz’ers. Maar ieder zijn mening daarover denk ik maar dat is meestal de uitleg heb ik al ondervonden.

Die grijze ring moet normaal oftewel plat gedrukt zijn, of stuk zijn. En Begetube is met een B perskop.
Moet die grijze ring er normaal afvallen of blijven zitten als hij geperst is ?
Ik kan vrijdag een betere foto maken van de koppelingen en de persingen

Hangt er van af. Maar het is zichtbaar aan de ring. Bijvoorbeeld platgedrukt.

Attachments

• 20240611_183305.jpg
    20240611_183305.jpg
    136,5 KB · Views: 68
Mijn grijze ring is zoals jouw witte ring, die groene ring heb ik niet, die is idd ter controle om te zien of hij geperst is of niet

Dieje uitleg daar geloof ik niks van, denk je dat desco beter gerief heeft ? Die kunnen 60% en meer korting geven en bij particulieren halen ze de laatste euro uit je zakken dat is het verschil. Die koppelingen zijn misschien nog goedkoper dan die op de andere website enkel de winstmarges liggen anders, dat is een klein winkeltje voor dhz’ers. Maar ieder zijn mening daarover denk ik maar dat is meestal de uitleg heb ik al ondervonden.
Ja die uitleg geloof ik. Ik zit beroepshalve wel is in de productontwikkeling en marge van 700 a 1000% zijn geen aardigheid. Europese topmerken die prachtige producten top of the bill laten maken in China voor bodem prijzen. Iedereen wil zijn marge … op het einde heb je wel een kwalitatief product maar misschien voor teveel geld, misschien ook niet. Daar tegenover staan ook de Chineese klonen die eigenlijk heel de keten niet hebben maar op het einde van de rit geen topproduct afleveren.

Wist je dat bv de Porsche 911 de wagen is met de hoogste marge. De 911 heeft (als ik me niet vergis) een marge van 50% (wat in automotive land extreem hoog is).

Zomaar aangeven dat "naamloze" producten dezelfde specificaties hebben als "merkproducten" is een beetje naïef. Ik was pas nog in China en 's avonds na de dagtaak is gaan kijken in de lokale markten, de iPhone's vlogen daar rond de oren, net echt... voor bodemprijzen... totdat je kijkt wat en hoe: zie je de parallel met koppelingen?

Die grijze ring is een indicatiering, die wordt niet mee geperst.
De alu huls wordt wel geperst, maar die mag helemaal niet van de koppeling komen - daaruit leid ik af dat de buis zelf niet meegeperst is (kan ik op de foto niet echt goed zien, maar de buis lijkt inderdaad aan de binnenkant niet samengedrukt), dus:
  • ofwel is de bek niet juist. FIV 26mm kan perfect met 26MM TH bek geperst worden, dus dat lijkt me niet de fout (ik heb ooit een lijstje met bekken en profielen op BI gezet om te kunnen terugvinden - 16 en 20 mm komen niet zo nauw, maar voor 26mm neem je best wel de juiste bek)
  • ofwel is de druk van de machine niet genoeg, die Geberit kan volgens de specs 32 kN persen terwijl mijn "professionele" Rothenberger max 19kN haalt en die perst zonder problemen 40mm koppelingen (max 35mm Cu), als de machine in orde is, is dat niet het probleem
  • ofwel is de buis niet compatibel met de koppeling, maar de moderne 26mm buizen hebben bij mijn weten allemaal een wanddikte van 3mm en daar zijn die FIV koppelingen voor bedoeld (als je wanddikte minder is, heb je de oorzaak gevonden)
  • ofwel is de perscyclus niet volledig afgewerkt - dat kan als de knop te snel losgelaten is (de machine moet zelf detecteren dat de druk genoeg is en de piston terugtrekken) of als de bek niet compatibel is met de machine
Mogelijke oplossingen:
  • schuif de buis met alu huls terug over de koppeling en pers opnieuw, houd de knop ingedrukt tot de machine de perscyclus helemaal afgewerkt heeft en voel dan of de koppeling echt goed vast zit
  • als dat niet zo is, kan je testen op de oude koppeling - snij een stuk buis van even lang als de koppeling af en probeer dat op de oude koppeling te persen, je kan daardoor perfect zien of de buis vastgedrukt wordt of niet
  • als dat niet zo is, vermoed ik dat de machine niet goed met de bek samengaat. Je zou dan een machine met bek kunnen lenen of huren om die paar koppelingen toch te persen (knutseloplossingen met vulstukjes tussen de piston en de bek of tussen de bek en de koppeling zijn riskant; ze geven zelden een goeie oplossing en het risico dat je vingers beter geperst worden dan de buis, is heel groot)

Even off-topic: er bestaat inderdaad namaakspul voor buizen en koppelingen, maar als je Henco koopt bij STG, bij Desco, bij Van Marcke, bij Toolstation of bij een van de online webshops "sanitairditofdat be of nl zijn dat weldegelijk echte Henco producten. Hetzelfde geldt voor Alpex, Begetube, Wavin enz... (Geberit heeft overigens wel een aparte reeks inbouwmodules voor DHZ zaken, maar die hebben andere EAN codes).
Door de wirwar van verschillende koppelingen en persprofielen, zijn er een aantal producenten op het idee gekomen om universele koppelingen te maken en die worden onder verschillende merknamen verdeeld. Ik heb er op één plaats gebruikt en die werken gewoon goed.

Dat is ook men idee. Je bespaart dan wat geld maar verdoet veel meer tijd met opzoeken enzo. Terwijl je die tijd ook geld kan verdienen. En werk dan met topkwaliteit. Maar goed elk zen idee daarover.

Vandaag langs de winkel geweest en niks kunnen vinden, die leiding hangt wel 2,5m hoog bijna aan zijn eigen gewicht, misschien is dat het probleem want deze waren nog nergens vastgemaakt. Om zeker te zijn met mijn perstang langs een servicecenter gereden, hier hebben ze de perskracht gemeten en alles was perfect in orde, stonden maar 140 persingen op die tang dus die is zo goed als nieuw want normaal moet deze pas om de 30000 persingen binnen voor onderhoud. Ze kunnen deze volledig uitlezen en ook de parameters zien.
Wat betreft de koppelingen zijn ze allemaal net hetzelfde, dat zei de man van de sanitairwinkel als de technieker van de perstangen dus daar maak ik mij alvast geen zorgen over, die komen bijna allemaal uit dezelfde fabriek

Is niet omdat het uit dezelfde fabriek komt dat het hetzelfde is he

Is niet omdat het uit dezelfde fabriek komt dat het hetzelfde is he
Nee klopt maar is toch geen brol, het enige verschil is dat begetube niet geschikt zou zijn voor th bek terwijl th/be bek net hetzelfde is

Zoals BCelektrotechniek zei: Ben je zeker dat je persbek op de juiste plaats stond? De plastic ring moet IN de eerste uitsparing van de persbek zitten. Als de markeringen op de foto je pers aanduidingen zijn dan stond de bek volgens mij te laag.

Attachments

• Screenshot_2024-06-17-20-02-04-05_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-06-17-20-02-04-05_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    79,4 KB · Views: 19
Last edited:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief