selemg wrote:
zo is het walter, ik wil een goed geisoleerde woning en heb schrik hier alle moeite in het water te laten gaan.
hij, als ingenieur beweert nog steeds dat hij met 10cm perliton echt genoeg heeft.
tja, ik ben geen ingenieur maar blijf sceptisch. ik moet er wel bij zeggen, hierbovenop legt hij een xps plaat van 3cm en daarop nog eentje van 3cm met de geleiders voor vv in.
nog es goed tellen en nadenken.
ik denk als alternatief aan xps tussen de chape te laten leggen...
moeilijk.....
wil je nu zeggen dat je 10cm uitvul chape hebt? Ik zou zeggen, laat hem wat zijn best doen bij het leggen van de buizen en hij zou moeten toekomen met 5cm uitvulchape: dan kan je toch al serieus wat isolatie leggen.
Stel gewoon de eis dat hij moet zorgen dat je vloerisolatie een totale warmteweerstand moet hebben van R=2.5m²K/W (equivalant van ongeveer 10cm EPS, of minerale wol). En persoonlijk vind ik dat je de plaat waarin de vv licht maar voor de helft mag meerekenen.
Nu ik heb toch nog even de eigenschappen opgezocht van die perliton: een beetje bizar: hun site zegt voor vloerisolatie een lambda waarde van 0,08 W/mK (of maar de helft zo slecht als echte isolatie). De keuring van hun product (ATG keuring), spreekt over een lambda waarde van 0.13 W/mK of meer dan drie keer slechter dan een 'commerciële' waarde. Het verbaast me dat firma's dat zomaar durven: beweren dat hun product beter is dan de keuringen weergeven. Of leest niemand die keuringen? Is zowat hetzelfde dan die PUR spuiters met hun lambdawaardes van 0,02W/mK. De keuringen zeggen ook allemaal dat het 50% slechter is.
Nu hoe dan ook: nemen we om te rekenen maar de slechtste waarde: dan komt 10cm perlition overeen met 3cm echter isolatie + de 3 cm echte isolatie + 1.5cm van de vv isolatie. Alles bij elkaar dus 7.5cm. Als het voor op volle grond is, misschien aanvaardbaar (wel net niet eigenlijk), op een kruipkelder, echt wel te weinig.
Hoe dan ook: probeer toch te gaan voor minder perliton en voor meer isolatie. bv 5cm perliton; 8cm echter isolatie ....
Als je zegt dat je liever PUR wil, bedoel je dan gespoten? Merk op dat je hierop 'moeilijk' zomaar je isolatieplaten voor de droge vv kan leggen (zo versta ik toch dat je wil werken). Gespoten PUR is normaal niet vlak genoeg om er isolatieplaten op te leggen.
Walter