perliton - isolerende chappe

• Tags chapewerken isolatie vloeren vloerisolatie
  • Lid geworden
    11 mrt 2006
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    0
    dag allemaal

ik wil niet zeuren maar ik ga samenwerken met een bouwkundig ingenieur, hij neemt de afwerking voor zijn rekening, elek san, cv, chapewerken

hij zegt steeds te werken met 10cm perliton chape en beweert dat dit voldoende is,

ik ben er zeeeeer sceptisch tegenover en heb hem dit verteld,ik heb liever pur.

soit mijn vraag jullie adviezen??wie voor en wie tegen?

Leg hem de isolerende waarden voor van PUR en vraag hem de waarde van zijn "isolerende" chape ernaast te leggen. 2cm pur met 8cm gewone chape zal al een pak beter isoleren. Uiteraard wel meer dan 2cm isoleren.

Tiele wrote:
    Leg hem de isolerende waarden voor van PUR en vraag hem de waarde van zijn "isolerende" chape ernaast te leggen. 2cm pur met 8cm gewone chape zal al een pak beter isoleren. Uiteraard wel meer dan 2cm isoleren.

Normaal neemt men 4 cm PUR. Vanaf dan alleen is er voldoende voor de EPB-regeling.

6 cm chappe moet i.p.v. net voldoende zijn. Doe er dan misschien wel vezels in.

Inderdaad, van elke andere isolatie moet je er meer insteken voor hetzelfde effect. Een cementgebonden isolatie kan nooit tippen aan een die niet cement gebonden is. Beter om een perfect isolerende laag te hebben tussen de plaat en de dekvloer dan een half en half isolerende dekvloer.

selemg wrote:
    dag allemaal

ik wil niet zeuren maar ik ga samenwerken met een bouwkundig ingenieur, hij neemt de afwerking voor zijn rekening, elek san, cv, chapewerken

hij zegt steeds te werken met 10cm perliton chape en beweert dat dit voldoende is,

ik ben er zeeeeer sceptisch tegenover en heb hem dit verteld,ik heb liever pur.

soit mijn vraag jullie adviezen??wie voor en wie tegen?

voldoende voor wat?

Als ik me niet vergis heb je toch al wel wat pogingen gedaan om je huis goed te isoleren. Laat je hier dus niet afschepen met een prutsprodukt maar kies voor echte isolatie (10cm); PUR, EPS, XPS,...

Walter

zo is het walter, ik wil een goed geisoleerde woning en heb schrik hier alle moeite in het water te laten gaan.

hij, als ingenieur beweert nog steeds dat hij met 10cm perliton echt genoeg heeft.

tja, ik ben geen ingenieur maar blijf sceptisch. ik moet er wel bij zeggen, hierbovenop legt hij een xps plaat van 3cm en daarop nog eentje van 3cm met de geleiders voor vv in.

nog es goed tellen en nadenken.

ik denk als alternatief aan xps tussen de chape te laten leggen...

moeilijk.....

selemg wrote:
    zo is het walter, ik wil een goed geisoleerde woning en heb schrik hier alle moeite in het water te laten gaan.

hij, als ingenieur beweert nog steeds dat hij met 10cm perliton echt genoeg heeft.

tja, ik ben geen ingenieur maar blijf sceptisch. ik moet er wel bij zeggen, hierbovenop legt hij een xps plaat van 3cm en daarop nog eentje van 3cm met de geleiders voor vv in.

nog es goed tellen en nadenken.

ik denk als alternatief aan xps tussen de chape te laten leggen...

moeilijk.....

wil je nu zeggen dat je 10cm uitvul chape hebt? Ik zou zeggen, laat hem wat zijn best doen bij het leggen van de buizen en hij zou moeten toekomen met 5cm uitvulchape: dan kan je toch al serieus wat isolatie leggen.

Stel gewoon de eis dat hij moet zorgen dat je vloerisolatie een totale warmteweerstand moet hebben van R=2.5m²K/W (equivalant van ongeveer 10cm EPS, of minerale wol). En persoonlijk vind ik dat je de plaat waarin de vv licht maar voor de helft mag meerekenen.

Nu ik heb toch nog even de eigenschappen opgezocht van die perliton: een beetje bizar: hun site zegt voor vloerisolatie een lambda waarde van 0,08 W/mK (of maar de helft zo slecht als echte isolatie). De keuring van hun product (ATG keuring), spreekt over een lambda waarde van 0.13 W/mK of meer dan drie keer slechter dan een 'commerciële' waarde. Het verbaast me dat firma's dat zomaar durven: beweren dat hun product beter is dan de keuringen weergeven. Of leest niemand die keuringen? Is zowat hetzelfde dan die PUR spuiters met hun lambdawaardes van 0,02W/mK. De keuringen zeggen ook allemaal dat het 50% slechter is.

Nu hoe dan ook: nemen we om te rekenen maar de slechtste waarde: dan komt 10cm perlition overeen met 3cm echter isolatie + de 3 cm echte isolatie + 1.5cm van de vv isolatie. Alles bij elkaar dus 7.5cm. Als het voor op volle grond is, misschien aanvaardbaar (wel net niet eigenlijk), op een kruipkelder, echt wel te weinig.

Hoe dan ook: probeer toch te gaan voor minder perliton en voor meer isolatie. bv 5cm perliton; 8cm echter isolatie ....

Als je zegt dat je liever PUR wil, bedoel je dan gespoten? Merk op dat je hierop 'moeilijk' zomaar je isolatieplaten voor de droge vv kan leggen (zo versta ik toch dat je wil werken). Gespoten PUR is normaal niet vlak genoeg om er isolatieplaten op te leggen.

Walter

persoonlijk: TEGEN

na wat grasduinen (en wellicht weet je dit al) zal je snel vinden dat isolerende chapes enkel duurder zijn dan gewone chapes (zonder meer). Isoleren doet dat niet (nauwelijks).

Wij hebben 18cm ruimte voor (isolatie - vv - chape - tegels) en zullen als volgt tewerk gaan: min. 8cm gespoten PUR (dan zitten de leidingen lekker warmpjes ingeduffeld) dan vv en dan rest opvullen met chape en tegels.

Ben zelf aan het strijden voor 10cm PUR....

ok

gekomen tot een deal,

6-7cm pur en afwerkingschape met perliton

dank je wel allemaal

ik denk met dit voldoende te hebben

selemg wrote:

dienen heeft zeker perliton-aandelen :mrgreen:

waarom nog de duurdere "amper-isolerende" afwerkingschape als je al isolatie steekt?

6-7cm is me nog ietskes te weinig en tja diene perliton zal toch een beetje nut hebben qua prijs valt het ook mee dus

selemg wrote:
    ok

gekomen tot een deal,

dank je wel allemaal

ik denk met dit voldoende te hebben

afwerkingschape? Bedoel dat je vv in die perliton komt?

Walter

inderdaad..een goede vraag....een vv in een "isolerende" chappe steken is totaal onnozel. Best gewone chappe, hoe slechter isolerend hoe beter zou ik zeggen want het is de bedoeling dat de warmte erdoor kan he !!

Dus niks perlinton gebruiken als eindchappe!

Jan

walter wrote:
    Het verbaast me dat firma's dat zomaar durven: beweren dat hun product beter is dan de keuringen weergeven. Of leest niemand die keuringen?

Als je zegt dat je liever PUR wil, bedoel je dan gespoten? Merk op dat je hierop 'moeilijk' zomaar je isolatieplaten voor de droge vv kan leggen (zo versta ik toch dat je wil werken). Gespoten PUR is normaal niet vlak genoeg om er isolatieplaten op te leggen.

Walter

Ik dacht dat www.butgb.be de 2 waarden aangeeft : die van de bedrijven en die van de keuringen, zodat de consument beter kan oordelen.

Zelfs op geschuurde gespoten pur kan je geen iso platen leggen zonder dat die gaan breken. Zeker niet doen.

Op geschuurde gespoten pur de vv leidingen plaatsen - dan chape (ofwel de stenen bevloering in mortelbed).

jp

vloerder jp wrote:
    Ik dacht dat www.butgb.be de 2 waarden aangeeft : die van de bedrijven en die van de keuringen, zodat de consument beter kan oordelen.

jp

jp: ik zie die waardes van de bedrijven nergens staan: dat zou trouwens wat bizar zijn: iets keuren en dan zeggen dat die andere waarde ook zou kunnen juist zijn; Waarom zou je dan nog een poging doen om 'onafhankelijke' testen te laten uitvoeren?

Walter

effe mijn vloeropbouw, heb ik zo in gedachten

welfsels, 16cm

pur 6-7cm

perliton 2-3cm(zodat ik platen voor vv mooi recht kan leggen)

vv 4cm

chape 6cm

tegels 1cm

selemg wrote:
    effe mijn vloeropbouw, heb ik zo in gedachten

welfsels, 16cm

pur 6-7cm

perliton 2-3cm(zodat ik platen voor vv mooi recht kan leggen)

vv 4cm

chape 6cm

tegels 1cm

hmm volgens mij is die perliton van 2-3cm geen goed idee... dat gaat krimpen, breken en barsten dat 't geen zicht is (zelfs al legt ge der een net in, het is gewoon niet dik genoeg)

volgens mij zijt ge beter af met 9cm pur vlakgeschuurd en daarop vloerverwarming

hmm

is dat zo? wist ik niet maar barsten?

t is wel zo dat de chape gelegd wordt met voegen

maar moest je der zeker van zijn eens herbezien natuurlijk

ik ken de sterkte-eigenschappen niet van perliton (vooral treksterkte) en al evenmin de krimp.

Misschien is er helemaal geen probleem meer als de gewapende chape erop ligt (deze zal de mobiele puntlasten goed verspreiden) maar tijdens het leggen van de vv op 2cm perliton lopen, daar heb ik toch vragen bij...

Neem eens contact op met de producent en vragen of die in deze ongewone opbouw een probleem ziet.

walter wrote:
    vloerder jp wrote:

jp

jp: ik zie die waardes van de bedrijven nergens staan: dat zou trouwens wat bizar zijn: iets keuren en dan zeggen dat die andere waarde ook zou kunnen juist zijn; Waarom zou je dan nog een poging doen om 'onafhankelijke' testen te laten uitvoeren?

Walter

Walter, sorry, dan heb ik dat ergens anders gelezen, maar weet niet meer waar. De auteurs hadden de bedoeling te wijzen op die verschillende waarden, zoals jij komt voor te waarschuwen.

In het laatste Contact nr 9 van www.wtcb.be over isolatie staat het ook niet. Oud worden, zeker ?

jp

Zoals @ Fox terecht opmerkt : die dunne laag, zelfs op een geschuurde pur, zal barsten tijdens de uitvoering van de werken en dan breken je vaste iso platen.

Persoonlijk zou ik 10cm pur spuiten en schuren - vv leidingen - 9 cm chape voor verlijmen tegels - idem 9 cm voor plaatsing tegels in mortelbed.

Het alternatief is 6 cm uitvulchape - pe folie - 7 cm vaste iso platen incl noppenmatten met vv leidingen - 6 cm chape. Die isolatie is minder goed.

Dunne chapes beperk je best tot anhydriet of cement gietvloeren.

De enige vv in noppenmatten met 1cm chape is de www.bekotec-therm.be.

jp

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan