• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

perdalan versus rockwool ed.

evy

Nieuw Lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
6
Goeiedag,

Wij waren van plan om als isolatie rockwool van 60 dik te gebruiken, maar nu werd ons aangeraden om in plaats hiervan perdalan te gebruiken, eveneens van 60 dik. Zou zeer veel verschillen qua prijs en even goed zijn. Weet iemand of dit ook inderdaad zo is?

Ok, maar bij ons in de buurt blijkt niemand deze heralan te verdelen hoor, ik zoek via gouden gids, niets te vinden. ik zoek via google en kom alleen uit op albintra, die dan duurder is dan de rockwool. Kan iemand mij toch geen namen noemen?

Kinka wrote:
De prijzen die wij gekregen hebben - voor 10cm isolatie - zijn de volgende:

- Rockfit 434 - 11,73 euro/m2 (excl. BTW)

- Heralan - 7,80/m2 (excl. BTW)

Voor ons toch een verschil van 844,95 euro voor een gelijkaardig product; vinden wij toch de moeite.

Kinka wrote:
De prijs van de Heralan die ik vermeld heb, is voor een densiteit van 65 kg/m3.

@Kinka: waar heb jij Heralan aan die prijs gevonden? Dit lijkt me ook de moeite. De online prijslijst van Albintra vermeld 12,46 €/m² excl. BTW. voor de Heralan FPS (~65 kg/m³)

@iedereen: al iemand anders die een gelijkaardige prijs gevonden heeft? Dit maakt 2 x 75mm al gemakkelijker te verantwoorden.

Bij Knapen NV hebben ze deze tegen een nog veel democratisere prijs, weet het niet meer exact maar wij hebben uiteindelijk onze heralan daar gekocht toen.

Wij halen onze Heralan bij Knapen in Hoeselt...

effe gebeld naar Knapen.

Heralan FPS

50 mm: 4,35 €/m² excl. BTW

75 mm: 6,00 €/m² excl. BTW

100 mm: 7,80 €/m² excl. BTW (enkel op bestelling)

Ze raden aan om 5 cm + isolerende thermoblokken te nemen om aan je K-waarde te geraken. In ieder geval behulpzaam en vriendelijk :).

Huh, hebben ze echt die 5 cm aangeraden??

Ik was eens langsgeweest met mijn plan en inderdaad zeer behulpzaam. Den baas doet zijn stiel met hart en ziel en dat merk je als je met hem praat. Ik kan wel niet geloven dat hij maar 5 cm voorstelt terwijl hij mij vertelt heeft om een ytong blok te gebruiken als 'aanzetsteen' op zoveel mogelijk koudebruggen te vermijden.

Probeer toch maar meer dan 5cm te steken, die paar euro per m² zal je wel merken aan je energiefactuur.

Groeten,

Frank

't was niet den baas zelf die ik aan de lijn had (vrouwenstem).

Ik plan voorlopig 15 cm (2 x 75mm). Maar mijne architect ging uitrekenen of dit wel rendabel was. Hiermee bedoelde ze de stap van 10 cm naar 15 cm.

Als ik snel reken met geschatte oppervlakte van 300 m² kom ik aan:

10 cm: 300 x 7,80 = 2340

15 cm: 300 x 12 = 3600

Verschil tussen 10 cm en 15 cm = 1260 € excl. BTW

Met Rockwool factor 1,5x duurder is dat 1890 excl. BTW

Dat is inderdaad wel al een grote som hé. We zijn voor 10cm rotswol gegaan nadatwe eerst aan 7,5 cm dachten.

Op 20 jaar betaal je al snel 25.000 € aan stookkosten (100€/maand). Kan je hier 10% van sparen door meer isolatie dan is de investering al terugverdiend.

Ik moet eens uitzoeken hoeveel % je kan sparen met de stap van 10 cm naar 15 cm.

Blijft de olieprijs stijgen en stijgen dan kan dat ipv 25.000 €/20j gemakkelijk 50.000 tot 75.000 € worden.

sunspot wrote:
Ik moet eens uitzoeken hoeveel % je kan sparen met de stap van 10 cm naar 15 cm.

Vergeet ook geen rekening te houden met de meerwaarde die je woning zal hebben bij eventuele verkoop. Eigenlijk hoef je die extra isolatie niet eens terug te verdienen, maar 't is natuurlijk interessanter als je er vandaag zelf kan van genieten. :wink:

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan