• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Wil je gratis batibouw bezoeken? Lees dan hier hoe je aan tickets geraakt!

Pendelende cv ketel met 1-pijpssysteem.

Lid geworden
16 jun 2015
Waarderingsscore
0
Punten
1
Onze situatie is een een woning van 1975 waarbij de verwarming is aangelegd met verschillende lussen, waarbij de radiatoren binnen een lus in serie (1-pijpssysteem) staan.

Lussen:
  • Kelder: 1 radiator in één ruimte
  • Hal: 2 radiatoren in één ruimte
  • Woonkamer: 1 radiator in één ruimte
  • Zithoek: 2 radiatoren in één ruimte
  • 1e verdieping: 3 radiatoren verdeeld over 3 kamers
  • 2e verdieping: 3 radiatoren verdeeld over 3 kamers
Toen we in het huis zijn gaan wonen hebben we alle radiatoren laten vervangen. Op de radiatoren waarvan er meerdere in één lus staan (1-pijps), staan er 50% voetventielen. Op de radiatoren die alleen in een lus staan, 100% ventielen.

Met de huidige gasprijzen was het plan om 'slimmer' te gaan verwarmen en hebben we een slimme thermostaat (tado) en slimme radiatorknoppen geplaatst met als doel om ruimte per ruimte te kunnen verwarmen. Hier loopt het mis.

Wanneer er binnen één van de kringen met 50% ventielen, de radiatorkranen dicht staan. Begint de cv-ketel te pendelen, ik vermoed omdat het warme water dat gewoon langs de bypass van het 50% ventiel passeert en rechtstreeks via de retour terug naar de ketel loopt(ACV hre eco 30/36 nog geplaatst door vorig eigenaar). De ruimte die wel moet verwarmen wordt dus ook heel traag warm.

Heeft er iemand ervaring met dit probleem? Er hebben ondertussen zich al twee loodgieters bezig gehouden met het probleem, helaas zonder resultaat.

Mijn idee was nog, om in lussen waarvan de radiatoren in dezelfde ruimte staan, ook een 100% ventiel te laten plaatsen op de laatste radiator in die lus, omdat deze toch steeds samen moeten verwarmen. En volgens de theorie zou er dan geen doorstroming mogen zijn in die lus als de radiatorknoppen dicht staan. Maar volgens de loodgieter is dat geen gebruikelijke methode. En op dat moment zijn er nog twee lussen waarop dit niet toepasbaar is, omdat de radiatoren daar niet in dezelfde ruimte staan.

Ik ben een beetje ten einde raad en vroeg me af of er lotgenoten zijn met hetzelfde probleem, die dit hebben kunnen oplossen? En is een performant werkende HR condensatieketel überhaupt mogelijk met dit verwarmingssteem?
Nieuwe leidingen laten leggen zie ik omwille van het breekwerk voorlopig niet zitten

Laatst bewerkt:

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.777
Punten
113
In het huidige weer is het niet abnormaal dat een ketel met een beperkt modulatieberiek en zware uitvoering gaat pendelen (al is 24kW nu niet overdreven).
De laagst mogelijke modulatie levert nog steeds 5,4 kW. Als er maar 1 radiator warmte vraagt, dan kan die dat uiteraard nooit verstoken naar de ruimte, dat zou een gigantische radiator moeten zijn. Bovendien komt er dan erg warm retourwater terug naar de ketel waardoor deze niet gaat condenseren en het rendement enorm zakt.
Maar dit is met thermostaat-kranen natuurlijk niet anders. Als die maar in 1 ruimte open staan, dan gaat dat precies hetzelfde stramien geven. Dat ligt niet aan de Tado.
Wat je vroeger natuurlijk wel had, dat is dat de rest maar kon opwarmen als ook de woonkamer en zithoek opwarmden (want daar hing waarschijnlijk de thermostaat) en er dus altijd voldoende afgiftecapaciteit was.

Of de slimme thermostaat effectief een besparing is, dat is dus nog maar de vraag, want je verliest veel rendement op de ketel. En dat heeft niets met eenpijp te maken.

Is er misschien een ruimte waar je altijd 1 of 2 radiatoren kunt laten meeverwarmen zonder tado maar gewoon altijd open. Bvb 1 in de zithoek/woonkamer/keuken? Zodra er ergens in huis warmtevraag is zal deze dan ook meeverwarmen. Die warmte is ook niet verloren, want ze zit binnen in huis.

Moduleert de ketel eigenlijk wel? Is de tado correct ingesteld om modulatie-signaal door te geven ipv aan/uit? Mogelijks moet er voor de ketel een extra blokje (OpenTherm) aangeschaft worden om dat te doen.
Opgezocht: jouw ketel heeft al opentherm. De thermostaat moet dan over klem 11-13 op connector X4 aangesloten zijn. Als die over klem 6-7 zit, dan is het aan/uit.

Laatst bewerkt:

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
445
Punten
63
Ketel weersafhankelijk laten draaien over evenwichtsfles, extra pomp na de fles voor cv-gedeelte gestuurd door thermostaat

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.777
Punten
113
Ketel weersafhankelijk laten draaien over evenwichtsfles, extra pomp na de fles voor cv-gedeelte gestuurd door thermostaat
Wat is precies het voordeel daarvan icm een tado slimme thermostaatknop op elke radiator? De ketel draait enkel maar als er een radiator warmte vraagt, daar is dan toch geen evenwichtsfles en extra pomp voor nodig?

Lid geworden
16 jun 2015
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb het net de bedrading van thermostaat aan ketel en thermostaat gecontroleerd. En die is wel degelijk gebeurd volgens de richtlijnen voor opentherm.

Op zich kan ik de radiatoren in woonkamer en zithoek al gewoon openzetten. Dan is er nog wel altijd de lus op eerste en tweede verdieping waar heet water rechtstreeks door de leidingen terug naar de ketel gaat als er geen radiator open staat. Maar als de radiatoren in de slaapkamers ook permanent moeten open staan wordt het daar veel te warm

De ketel start meestal op 40 en stijgt tot ongeveer 60 alvorens uit te vallen (hoewel max aanvoer op 75 staat) De aanvoertemperatuur stijgt alleen en daalt nooit. De ketel blijft ook nooit voor een langere tijd branden, tenzij ik bij alle radiatoren volledig open zet.

Ik ben ook al dikwijls posts tegengekomen over waterzijdig inregelen, maar heb nog geen loodgieter bereidt gevonden om daar naar te kijken.

Door kelder en garage lopen de buizen (aanvoer en retour) wel samen in één 'isolatiemantel' van glaswol/steenwol. Kan dit mee bijdragen bij het opwarmen van de retour of is dat verwaarloosbaar?

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Waarderingsscore
445
Punten
63
Wat is precies het voordeel daarvan icm een tado slimme thermostaatknop op elke radiator? De ketel draait enkel maar als er een radiator warmte vraagt, daar is dan toch geen evenwichtsfles en extra pomp voor nodig?
Modulerende pomp in de ketel en 1pijps zijn geen goed huwelijk

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.777
Punten
113
Wat zijn de instellingen voor buitentemperatuur? Wordt daar rekening mee gehouden? Kan Tado die via internet ophalen bvb?
Water van 40° moet nu toch echt wel genoeg zijn, zelfs ‘s nachts.
Hoe staat de stooklijn ingesteld? Kan dit via Tado of moet dit via de ketel en met een buitenvoeler? Heb je een buitenvoeler?

Lid geworden
16 jun 2015
Waarderingsscore
0
Punten
1
We hebben geen buitenvoeler. Mogelijk regelt tado die via weersvoorspelling. Probleem is vooral dat de retour te snel oploopt en dat daardoor de aanvoertemperatuur ook telkens wordt opgevoerd?
Over een stooklijn instellen weet ik niets. Ik verwacht dat thermostaat dit regelt?

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.777
Punten
113
Net eens een beetje op de community fora van tado gezocht. Blijkbaar kan tado dat allemaal niet… wat een kut systeem.

V

Verwijderd lid 172838

Guest
Ik heb zelf Tado maar ergens anders Netatmo.
Tado is zeker beter.
de weersafhankelijke sturing is mogelijk, echter is dit betalend (Met data via het web).
stooklijn is er idd niet.
ik stuur er modulerend een Bulex doorstromer mee aan.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.777
Punten
113
De Bosch CT200 belooft al 2j dat combinatie met vvw en hydraulische module er aan komt… ik wil die, want ik heb dat, maar de ondersteuning is er nog steeds niet.

Intussen wordt het almaar minder interessant, want de kinderen zijn amper nog thuis, dus ik hoef niet echt meer verwarming bij het studeren.

Lid geworden
16 jun 2015
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb via tado de betalende versie. Ik vrees echter dat het toch te maken heeft met de huidige opstelling van radiatoren en cv ketel.
In onze vorige woning gebruikten we ook al Tado, zonder het gependel. Verschil is wel dat de radiatoren daar aangesloten waren op collectoren, dus niet via eenpijpsysteem.
Ik zal maandag de loodgieter nog eens proberen raadplegen in de hoop dat hij nog een idee heeft.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan