Pelletkachel. Ervaringen

• Tags isolatie raam verwarming
  • Sylvain 12

Actief Lid
    Lid geworden
    27 okt 2010
    Waarderingsscore
    56
    Punten
    28
    Ik heb een woning van 1980. We renoveren onze woning al enkele jaren. We hadden toen gekozen voor gas, of toch zeker om onze installatie verder op gas te baseren.

Nu probeer ik toch wat te diversifiëren en een pelletkachel lijkt mij gezellig en ideaal om de living en keuken te verwarmen. Vrienden van ons zijn zeer tevreden, maar ik zou wel eens willen weten wat de ervaringen hier zijn. En wat doet het met het EPC?

Een tweede bedenking is dat ik van plan ben om nieuwe ramen te steken en alles potdicht te isoleren, maar dan een ventilatiesysteem D te steken. Is dat compatibel met een pelletkachel?

* er is veel kwaliteitsverschil. die kacheltjes van 2000€ zijn niet te vergelijken met het betere werk.
    * het kan in combinatie met balansventilatie, maar een pelletkachel heeft gedwongen afvoer (ventilator). Je moet dus een luchtaanvoer van buitenaf voorzien. Sommige modellen kan dat met een concentrische buis, maar vaak is het een aparte aanvoer, omdat de afvoergassen niet te veel mogen afkoelen.
    Anders zuigt het lucht uit de ruimte, en dat is niet compatibel met balansventilatie.
    * je moet de rookgasafvoer kunnen reinigen (vegen). Dus toegankelijkheid van belang.
    * impact op epc: zal afhangen of het hoofd- of bijverwarming is, wellicht.

warmtebron naast een CV inzetten in een woning heeft mijn inziens te veel nadelen. CV moet blijven werken, dus zorgen dat thermostaat blijft doen wat die moet doen. Daarnaast is normaal je woning op temperatuur , en zeker als je de isolatieschil nog gaat verbeteren, gaat elke warmte die vrijkomt, "te veel "zijn.
    Als je dan nog eens bekijkt wat een deftig model kost + pellets stockeren en bijvullen...
    ik zou het nooit doen

Wat de thermostaat betreft, zou ik overschakelen naar slimme radiatorknoppen zodat elke ruimte onafhankelijk kan worden verwarmd. Bovendien zou ik geen nieuwe radiatoren plaatsen in de living en enkel een aansluiting voorzien. Maar vooral de prijs doet mij inderdaad twijfelen. En een gashaard?

Wel het zijn vloerconvectoren die moeten worden vervangen. Ik dacht ik vervang het met een pelletkachel in de living om zo los te komen van gas verwarming.

Wij hebben sinds het begin van onze woning een pelletkachel.
    Een goedkoop ding, Cadel Grace waar ik een Netatmo thermostaat op het gemonteerd. (Minder dan €2000 voor betaald, geinstalleerd, inclusief alle aansluitingen etc).

Huis is van 1930, met de laatste "renovatie" in 1970. Laatste EPC kwam nog steeds uit op E, gezien ik geen budget heb om mijn muren te laten isoleren. (Volsteense muren, geen spouw, +/- 175m² buitenmuur).

Pelletkachel is aangesloten op de oude schouw van een gaskachel, met een luchtaanvoer van buitenaf (eigenlijk vanaf de aanpalende garage).

Ik koop 1 keer per jaar een pallet pellets via een groepsaankoop van een ander forum.
    Onze pelletkachel dient vooral om onze CV zo lang mogelijk uit te laten;
    Of zoals afgelopen jaar om het woongedeelte (living, slaapkamer en bureau) volledig te verwarmen (terwijl we de living aanpakten). De badkamer verwarmen we dan met een 2kW electrisch ding gedurende 30 minuten per dag.

We zijn van +/- 20.000kWh gas naar +/- 7.000kWh gas gegaan op jaarbasis (inclusief SWW & koken).

Het EPC is hierdoor negatief geimpacteerd, gezien dit een de-centrale verwarmer is.

Ik zou het persoonlijk direct opnieuw doen, voor/in onze situatie.
    Dingen waar je rekening moet mee houden;
    * Pellets die je niet per pallet aankoopt, zijn extreem duur
    * Dagelijks "onderhoud" aan (venstertje kuisen, stofzuigen)
    * Dagelijks vullen
    En vooral: * 1 pallet pellets neemt, welja, de plaats van een pallet.

Als je nog een schouw moet laten steken / tuberen; zal het een kostelijke bijverwarming zijn vrees ik.

We zijn van +/- 20.000kWh gas naar +/- 7.000kWh gas gegaan op jaarbasis (inclusief SWW & koken).
    dan moet je natuurlijk wel je 13000kwh aan pellets erbij rekenen. Dat zou ongeveer 2600kg aan pellets zijn. Dan denk ik dat je aan een 1000€ ? Daar kan je al hee wat gas mee kopen ook. Als ik eens de v-test bekijk, dan zit een energieverbruik van 20.000kwh zowat een 1000€ boven een contract voor 7000kwh...

dan moet je natuurlijk wel je 13000kwh aan pellets erbij rekenen
    Neen, juist niet.
    We verwarmen maar de helft van het huis met de pellets. De achterbouw (keuken, wc, badkamer) waar we toch maar enkele momenten per dag doorbrengen, verwarmen we niet. (Allez, "passief" verwarmen met de warmte van de living die naar daar lekt + kookwarmte).

We kopen 1 pallet aan, 65 zakken van 15KG (975KG) & betalen daarvoor +/- €330. (thuis geleverd)

Begrijp me niet verkeerd; de CV brengt ons weldegelijk meer comfort (badkamer, wc en keuken die de hele dag warm is). Door ons comfort naar beneden te halen, sparen we inderdaad een vlotte 6-700€ per jaar uit.

Die 20.000 kWh was trouwens met de verwarming op 19°C (door het hele huis). Met de pellets hebben we nu in de living 24°C, en boven een slordige 21°C.

dan moet je natuurlijk wel je 13000kwh aan pellets erbij rekenen
    Neen, juist niet.
    We verwarmen maar de helft van het huis met de pellets. De achterbouw (keuken, wc, badkamer) waar we toch maar enkele momenten per dag doorbrengen, verwarmen we niet. (Allez, "passief" verwarmen met de warmte van de living die naar daar lekt + kookwarmte).

We kopen 1 pallet aan, 65 zakken van 15KG (975KG) & betalen daarvoor +/- €330. (thuis geleverd)

Begrijp me niet verkeerd; de CV brengt ons weldegelijk meer comfort (badkamer, wc en keuken die de hele dag warm is). Door ons comfort naar beneden te halen, sparen we inderdaad een vlotte 6-700€ per jaar uit.

Die 20.000 kWh was trouwens met de verwarming op 19°C (door het hele huis). Met de pellets hebben we nu in de living 24°C, en boven een slordige 21°C.
    wel appelen met appelen vergelijken he. Je gaat stukken niet verwarmen, dat kan je dan ook met de CV zo doen.
    Zoals je schrijft, boet je in aan comfort, dus ook met de verwarming van die ruimtes toe te zetten had je die besparing kunnen doen zonder de investering van de pelletkachel.

Met de pellets hebben we nu in de living 24°C, en boven een slordige 21°C.
    Pffff. 🥵
    Dat is toch om ongemakkelijk te worden?
    En dat is bijna overal waar de kachel/stoof/haard brandt omdat elektriciteit of gas te duur is, of men een digitale teller gekregen heeft.

Ik vind het ook plezant om mijn handen eens te warmen dicht tegen het vuur als ik van buiten kom, maar daarna hoeft het echt geen constante sauna te zijn.

In huidige situatie
    - heb je geïnvesteerd in pelletkachel
    - boet je in op comfort door maar een deel van de woning te verwarmen
    - betaal je x euro aan pellets per jaar
    - betaal je y euro aan stookolie/gas per jaar voor CV

Een appelen met appelen vergelijk zou zijn waarbij je alles met CV zou verwarmen
    - geen investering in pelletkachel
    - betaal je 0 euro aan pellets per jaar
    - betaal je z euro aan stookolie/gas per jaar voor CV

wel appelen met appelen vergelijken he
    Da's niet mogelijk; gezien centrale VS de-centrale verwarming.
    Da's zoals een L/L warmtepomp vergelijken met een CV met radiatoren.
    Dat is toch om ongemakkelijk te worden?
    En dat is bijna overal waar de kachel/stoof/haard brandt omdat elektriciteit of gas te duur is, of men een digitale teller gekregen heeft.
    Vinden wij juist comfortabel. Ik vind het veel ongemakkelijker om in de zetel te zitten met een pull of dikke kousen aan...
    ik van buiten kom
    Tja, ik breng een 10-tal uur door op kantoor waar het 22-23°C is, 2 uur in de auto waar het 22°C is en de rest van mijn dag breng ik ook liever door in een aangename temperatuur.
    Mijn madam is verpleegster in't ziekenhuis, ook daar loeien de radiatoren de hele dag door, met ook een gemiddelde temperatuur van 22°C. Wij zijn't nu eenmaal zo gewoon.

In huidige situatie
    - heb je geïnvesteerd in pelletkachel
    - betaal je x euro aan pellets per jaar
    - betaal je y euro aan stookolie/gas per jaar voor CV

Een appelen met appelen vergelijk zou zijn waarbij je alles met CV zou verwarmen
    - geen investering in pelletkachel
    - betaal je 0 euro aan pellets per jaar
    - betaal je z euro aan stookolie/gas per jaar voor CV
    Dat klopt. Maar da's net het ding toch? Je kan CV niet vergelijken met decentrale verwarming.
    Pelletkachel heeft ons net geen €2K gekost.
    Het comfort die we écht missen, is dat het gedurende de 15 min dat ik m'n kakske ga doen 's avonds inderdaad wat frisser is aan mijn derrière.

PS: (om nog wat olie op't vuur te gooien); onze pellets betalen we met ecocheques 🤑

Ach er zijn zoveel systemen... ik hoor vooral positieve feedback van mensen die zo'n pelletketel hebben. Maar of dat kan hangt weer af van de grootte van de woning en kosten om dat allemaal te installeren indien renovatie. Ooit in zo'n huis even verbleven: die ketel had een groot reservoir, de ruimtes waren snel opgewarmd en die warmte was zeer aangenaam.

Hier vorig jaar in apart tuinkantoor een kleine pelletkachel geïnstalleerd (te ver + kostelijk voor doortrekken cv en toch vrij groot verbruik voor zuiver elektrische verwarming). Is een cadel spirit die je goed kan aansturen via perfect werkende app: je stelt de temperatuur en vermogen in en je hebt snel een stabiele warmte.

Vorig jaar een pallet pellets gekocht aan voordelige prijs en die is nog lang niet in de helft.

I know, niet te vergelijken met een volledige woning. Over impact op het milieu kan je vervolgens eindeloos discussiëren als je het volledige plaatje bekijkt ngl. gas, ele, pellets etc.

Los van de voor- en nadelen van pellets die hier al uitvoerig bespreken zijn: eerst dat 'nieuwe ramen steken, alles potdicht isoleren, en dan een ventilatiesysteem D steken', en daarbijhorend een gedegen warmteverliesberekening (laten) maken.

Pas daarna gaan kijken naar bijkomende warmte-opwekkers. Het is best mogelijk dat na je isolatiewerken de optie pelletkachel gewoonweg van tafel verdwijnt (zoals bij ons het geval was).

Elke kachel heeft een minimale warmte-afgifte. Als de leefruimte goed geïsoleerd en niet gigantisch groot is, kan die minimale afgifte je leefruimte binnen de kortste keren onaangenaam warm maken. Zelfs als het wel nog lukt kan het zijn dat de pelletkachel nooit valt terug te verdienen, zelfs niet als de gasprijzen sterk zouden stijgen. De investering is niet min, en de pellets zijn evenmin gratis.

Qua comfort en gezelligheid doet degelijk isoleren imo meer dan een kachel. Een huis met overal een warme vloer en nergens koudeval aan de ramen, dat is gezellig.

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan