• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Pellematic (Pellematic Plus)

Sven,

De meeste hebben dit wel. Zodoende kan de dagvoorraad tijdens de dag aangevuld worden, en niet 's nachts wanneer men slaapt en het vacuumsysteem de bewoners wekt.

Ivm bovengenoemde ketel zie eens op.

http://www.pelletsheizung.at/index_en.htm

Greetz

Voor de meeste pelletkachels staat dit in de technische fiche gespecifieerd. Op de site van Ökofen heb ik echter niets gevonden over de grootte ervan bij een pelleketel.

Sven, ben je zeker dat je om de 3 à 5 dagen uw kachel/ketel manueel wil gaan bijvullen? Misschien ben je nog vrij jong en heb je nog een goede rug enzo. Maar ga je dit binnen 20 jaar ook nog altijd even graag gaan doen? Vergeet ook niet dat pellets in zakken van 15 kilogram aanzienlijk duurder uitkomen dan een bulklevering van enkele tonnen.

Je kan altijd binnen een paar jaar (als budget het toelaat en de rug tegenpruttelt) automatische vulling installeren

Cartman wrote:
Sven, ben je zeker dat je om de 3 à 5 dagen uw kachel/ketel manueel wil gaan bijvullen? Misschien ben je nog vrij jong en heb je nog een goede rug enzo. Maar ga je dit binnen 20 jaar ook nog altijd even graag gaan doen? Vergeet ook niet dat pellets in zakken van 15 kilogram aanzienlijk duurder uitkomen dan een bulklevering van enkele tonnen.

Je kan ook zo een stoffen silo laten installeren in bv kelder, garage, tuinberkot, en dan zelf zak per zak aftappen.; gaat snel

Je kan ook van die veevoeders silo's tweedehands kopen van een paar ton (polyester) en die dan in de tuin plaaten.. eventueel wat groenblijvers er rond..

Wij doen hetzelfde voor veevoeders.. :eek:)

Greetz

Davy

Om de 3 a 5 dagen zou ik niet zo een probleem vinden. Wij hadden thuis een kolenkachel, en dat was elke dag een zware emmer gaan halen naar buiten. En zoals FH zegt, als het later er nog kan bij installeren, waarom dat niet eerst wat "besparen" op manueel doen.

Volgens mij zijn er veel mensen die manueel hun kachel bijvullen. Of het dan een kachel is of een ketel maakt nu toch ook geen verschil? Desnoods per 5kg bijvullen, en een stookseizoen in een LEW is dacht ik maar 3-4 maand.

Kunnen pellets niet geleverd worden in 1 grote zak?

Ik had ook al zitten denken aan een deel van de ruimte boven de berging af te sluiten en te voorzien van een schuine bodem. Volgens mij heb je dan zelfs geen automatische aanvoer nodig. Enkel de zwaartekracht die de pellets naar beneden haalt.

Openstaande punten zijn:

- kan een leverancier 5m hoog inblazen

- moet/mag die ruimte worden aangesloten op de balansventilatie

- kan de verdiepingsvloer 2 tot 3 ton pellets dragen (een schuin vlak is geen homogene belasting)

Die ondergrondse opstelling hebben ze toegepast in de kantoren van 2E - Ecoenergy. Wij hebben trouwens bij hun onze KWB pelletketel besteld. Je moet maar eens contact opnemen als je geïnteresseerd bent. Info op http://www.ecoenergy.be.

Ik veronderstel dat men bij Ökofen ook wel zo'n oplossing kan aanbieden. Ik weet dat die al een installatie hebben gedaan waarvan de volledige stookruimte geïntegreerd in de grond steekt m.b.v. een container. Voor de verdeling van Ökofen in België kan je terecht bij Stroomop http://www.stroomop.be, maar dat had je ongetwijfeld al zelf ontdekt.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan