• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Passieve koeling of airco?

JFQ

Lid geworden
23 sep 2020
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
1
Dag allemaal,

We zijn bezig met onze ruwbouw voor moderne OB, de tuin is ZO georiënteerd, aan de achtergevel zijn er ook oversteken van 1 meter, er zijn ook screens voorzien.
We gaan warmtepomp met grondboringen nemen, maar weten nog niet goed of we de passieve koeling gaan nemen of in plaats daarvan de airco.
ik vraag me af of hier mensen zijn die de passieve koeling hebben en wat de bevindingen zijn?

bedankt alvast voor uw antwoord!

mvg
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
En is dat een of-of keuze?
Passieve koeling is bijna standaard bij geothermische warmtepomp veronderstel ik.
WIj hebben dat en zeer tevreden van.

De Airco waar je van spreekt is een luchtkoeling of is een actieve koelmodule voor in dezelfde warmtepomp?
Als het beetje fatsoenlijk geïsoleerd is, en screens voorzien, zou de passieve koeling moeten volstaan.
Niet om het op 20°C te houden binnen, maar wel om te vermijden dat het boven de 25° gaat.

Enfin, wij hebben nog geen seconde overwogen om airco extra te installeren.
Beetje discipline (of automatisatie) om screens naar beneden te doen op zonnige dagen natuurlijk.
 

JFQ

Lid geworden
23 sep 2020
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
1
De firma die warmtepomp plaatst zegt dat met een passieve koeling via warmte pomp ongeveer 5graden van de buitentemperatuur naar beneden kan krijgen, dus ik vraag me af stel dat we z’on warme zomerdag krijgen van 35graden of we dan binnen ook aan 30graden gaan zitten.
de airco dat ik over sprak is gewoon airco met aparte buitenunit, daarom wil ik eens luisteren naar jullie bevindingen van de passieve koeling, stel dat meesten het niet voldoende vinden dan moet ik nu de leidingen al voorzien of later de airco aan te sluiten, want passieve koeling EN airco zal waarschijnlijk tegenstrijdig zijn
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Passieve koeling is traag en beperkt in koelvermogen, maar kost weinig qua investering (optie op de warmtepomp) en verbruik (enkel de circulatiepomp moet draaien, niet de compressor).
Actieve koeling via airco is een extra investering en verbruikt een pak meer, maar gezien je met de digitale meter je zomeropbrengst toch niet meer kan "opsparen" voor de winter, zal dat wellicht nogal meevallen.
Beide kan je in principe wel combineren.
In ieder geval is de eerste stap op warme dagen zoveel mogelijk de zon buitenhouden (oversteken, screens, bomen...).
 

bsp

Lid geworden
13 nov 2018
Berichten
19
Waarderingsscore
0
Punten
1
Wij hebben hier ook de passieve koeling via de grondgeboorde warmtepomp. We hebben geen airco gelegd. We hebben hier nog geen seconde spijt van. Het wordt hier in de zomer nooit +25°C. Wel moeten we zorgen dat we de screens goed naar beneden doen op de warme dagen. Wij zouden het zo zeker opnieuw doen.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Voor een geothermische warmtepomp kan je zeker kijken of je ermee toekomt. Het is immers toch passieve koeling. Het nadeel is dat het vermogen beperkt is en het niets doet aan de luchtvochtigheid van de ruimte. Hangt sterk af van uw huis, de orientering en hoe goed gij tegen de warmte kunt.

Voor een lucht-water warmtepomp is het een moeilijkere afweging omdat je de €1500 premie van Fluvius verliest indien je actief wil koelen. Daar zou ik de premie vangen, en leidingen voorzien voor een airco. Als je niet toekomt met andere maatregelen (glas, screens, bomen, schaduwdoeken) is airco het alternatief.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Bij nieuwbouw is het premie verhaal niet van tel, helaas.
 

JFQ

Lid geworden
23 sep 2020
Berichten
26
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb ook zitten denken om eventueel de passieve koeling te nemen en dan de leidingen al voorzien voor airco in geval dat nodig is, natuurlijk dan moet de interieur ook beetje hierbij rekening mee houden en de kostprijs voor die leidingen kosten ook wel nog wat geld als we het in gans ons woning willen voorzien
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Ik heb beiden; de passieve koeling voldeed mij niet voor de slaapkamers. Tijdens langdurige(re) hittegolven geraakte de warmte de slaapkamers niet tijdig uit. Maximale temperatuur was dan 26°C, dat vind ik te warm om te slapen. De slaapkamers hebben we dus voorzien van airco's, dat werkt veel sneller en valt qua verbruik best mee.
De passieve koeling zou ik toch niet meer nemen denk ik.
 
Lid geworden
30 dec 2021
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik lees dat sommigen (en ook uitvoeringen) bijkomend op de installatie met geothermische (waar ook passive koeling mee kan), LL warmtepompen (airco's dus) plaatsen om tijdens warme zomerdagen voldoende te kunnen koelen (omdat de passive van de geothermisch niet zou voldoen). Ik vraag me af of dat niet dubbel op is.... je hebt dan twee systemen om te koelen , en eigenlijk ook twee om te verwarmen ... de VVW via de geothermische , maar met de LL (airco) kan je toch ook verwarmen. Is het dan niet voordeliger om boven op de slaapkamers gewoon geen vloerverwarmingsinstallatie te voorzien en gewoon de airco's te hangen? DAn kan je toch ook koelen en verwarmen?
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
In een goed geïsoleerd huis zou ik boven sowieso niet verwarmen. Als je dan een airco ophangt heb je inderdaad in alle seizoenen zekerheid, en zoveel kost dat niet meer.
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Ik lees dat sommigen (en ook uitvoeringen) bijkomend op de installatie met geothermische (waar ook passive koeling mee kan), LL warmtepompen (airco's dus) plaatsen om tijdens warme zomerdagen voldoende te kunnen koelen (omdat de passive van de geothermisch niet zou voldoen). Ik vraag me af of dat niet dubbel op is.... je hebt dan twee systemen om te koelen , en eigenlijk ook twee om te verwarmen ... de VVW via de geothermische , maar met de LL (airco) kan je toch ook verwarmen. Is het dan niet voordeliger om boven op de slaapkamers gewoon geen vloerverwarmingsinstallatie te voorzien en gewoon de airco's te hangen? DAn kan je toch ook koelen en verwarmen?
Je kan je dan ook afvragen of je dan al bij al nog wel geothermie met (dure) boringen nodig hebt?

Een nadeel van koelen en verwarmen met lucht-lucht-units vind ik persoonlijk de luchtstroom die ze veroorzaken (tochtgevoel, geluid).
 

Jakke014

Nieuw Lid
Lid geworden
2 nov 2015
Berichten
45
Waarderingsscore
16
Punten
8
Andere insteek: Op zich ben je ergens verplicht om passieve koeling te nemen. Geothermisch bronnen zijn niet onuitputbaar. In de winter haal je je warmte uit boringen/bron. Als je dit jaar in jaar uit doet, ga je uw bron uitputten. Je moet dus in de zomer met behulp van de passieve koeling uw warmte terug in de grond steken. Zo ga je op lange termijn een beter rendement houden.
 
Lid geworden
23 feb 2020
Berichten
14
Waarderingsscore
1
Punten
3
welke hart-op-hart afstand nemen jullie voor de vloerverwarming als je ermee gaat koelen? Gewoon 10 cm of wijzigt dit toch van ruimte tot ruimte?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
welke hart-op-hart afstand nemen jullie voor de vloerverwarming als je ermee gaat koelen? Gewoon 10 cm of wijzigt dit toch van ruimte tot ruimte?
Je neemt degene die berekend is voor de verwarming...Dat is de hoofdfunctie van de vvw.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan