• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Parking: Aanvraag afwijking bouwvoorschrift kans op slagen?

Lid geworden
15 aug 2024
Waarderingsscore
2
Punten
3
Onderstaande afbeelding is een stuk voortuin die ik wil ombouwen tot de parking voor een dokterspraktijk aan huis. In feite kunnen meerdere disciplines er samenwerken, in een vijftal ruimtes. Ik had vorige week een gesprek met de gemeente. De aanbouw voor de praktijk tegen het huis is geen probleem (breedte, diepte, verdiepingen exact zoals ik het wilde). Bij het gesprek over de parking schrok ik echter. Mijn bedoeling is/was dat het groene stuk voortuin achter de bomen geklinkerd wordt, en dat er 3 wagens vanaf de straat in kunnen rijden, tussen de boomstammen die u ziet. Ook de schors gaat weg en wordt geklinkerd. De medewerker zei echter dat alle patiënten er langs links (oprit) in en uit moeten kunnen rijden. Op die manier is het onmogelijk om een parking aan te leggen voor de praktijk. Als mijn eigen wagen op de oprit staat kan geen enkele patiënt er nog uit. Via de linkerzijde is de draai ook te kort en er kunnen geen 3 wagens meer parkeren. Het stuk boven het grasveld moet blijven zoals het is. Ik ken tientallen praktijken waarbij wagens direct vanaf de straat op de parking rijden ipv via de oprit. Echter is er hier een verschil dat de gemeente een klein grasveld heeft liggen tussen de straat en de eigendom. Momenteel wordt er gedogen dat wagens op het stuk gras van de gemeente gaan staan (vlak naast de straat) maar de medewerker zei dat men officieel niet op deze manier naar de parkeerplaats die ik in gedachten had mag rijden. Alles moet via de oprit gaan, zei hij. Is het zinvol om een afwijking van het bouwvoorschrift aan te vragen? Is er een andere oplossing? Sommige patiënten zijn slecht te been en moeten vlak voor het huis kunnen parkeren. Ik vind de eisen van de gemeente compleet onredelijk en betuttelend.

Wat ik in gedachten had is dat ik het stuk vlak voor en vlak achter de bomen laat klinkeren zoals ik het in gedachten had. Ik registreer het echter niet als parkeerplaats. Maar in de praktijk laat ik iedereen via de straat naar de klinkers rijden.

Schermafbeelding 2024-09-01 om 22.20.06.png

Behalve dan dat hij eerst stelt dat de regels niet voor hem gelden door bewust de bouwovertreding te begaan en pas als hij tegen de lamp loopt opeens vindt dat de regels voor iedereen gelden. Dat is gewoon hypocriet.
De regels gelden al jaren voor iedereen, en anderen hebben er hun laars aan gelapt (dixit de architect). Waarom zou ik me anders moeten gedragen? Ofwel straf je iedereen, ofwel niemand.

Het was zijn advies om geen vergunning aan te vragen voor de parking omdat al de anderen het ook niet gedaan hebben. Gewoon achteraf aangelegd. De gemeente kan niet toelaten dat onderneming 1 onvergund cliënteel laat parkeren, terwijl onderneming 2 voor exact hetzelfde gestraft wordt. Dat zijn 2 maten en 2 gewichten. Concurrentievervalsing pur sang.

Als er moeilijk wordt gedaan laat ik gewoon heel de berm volparkeren. Eens kijken hoe lang het dan duurt voor de buurt reclameert.
Maar hoe wordt jij gestraft? Jij probeert iets op te bouwen op een plek dat er niet voor gemaakt is.

Eerst is het huiselijk inrichten om te zien wat er mee gaat gebeuren.

dan is het 1 dokterspraktijk.

Dan is het mogelijkheid tot 5 collega’s.

Sorry, maar daar zou ik het als buur lastiger mee hebben dan mensen die in de berm parkeren.

omdat ik ter sprake kom.
Ik ben geen stroop smeerder of ik draai niet rond de pot
kom dat bot over ?
Geen idee, maar ik heb liever dat de lezer vanaf het begin weet wat mijn standpunt is dan ne ganse pot honing te smeren en af te komen met van die dooddoeners , ja je hebt gelijk en ik weet het niet zeker maar ik denk en ik vermoed ...

Dus het zal me worst weze dat iemand zegt: amaai das bot.
Plezante is, juist die mensen geven dan later ff door: je had gelijk of ik had beter geluisterd .. Soms zetten ze het hier, soms prive.

Soit.
TS zit met een probleem, ik wil hem helpen met dat probleem, maar binnen de randen van het wettelijke kader waar ik door mijn beroep verplicht ben.
Kan daar van afgeweken worden ?
Ja maar je moet dan praten en met steekhoudende argumenten afkomen en calimero gedoe werkt niet.
Zeggen zij mogen wel een parkeerplaats en ik niet das niet eerlijk, brengt geen oplossing , INTEGENDEEL.
Kom af met argumenten die gebaseerd zijn op feiten en op studies !!!

Topicstarter van je architect ga je niets gebakken krijgen. Die tekent huiskes, geen tuinen.
Ikke wel, al zo'n 35 jaar ... 38 verdomme( ik word ook oud)
Ben ik recht voor zijn raap.
Ja
Kun je daar tegen ? Dan kan ik jouw probleem misschien oplossen.
Kun je daar niet tegen ? Danblijft jouw probleem het jouwe.

PS de tijd dat ze met 2 man door de straten fietsen is al jaren voorbij
drone 's hebben dit nu overgenomen. Heel plezante cursus, ben er mee bezig maar moeten stoppen want mene drone is letterlijk en figuurlijk ergens in zeeland in het water gedoken.
Stom ding, dacht dat het een duikboot was.

enkel dit er effe uitgepikt. Een aantal mensen, waaronder @lukanar zijn professioneel met deze materie bezig. Dan gaan zeggen: "Doe maar jongen." getuigd niet echt van professioneel advies.
Ik had het niet specifiek over Luk. Ik ken Luk al wel even... ik weet dat ie bot is en dat apprecieer ik ook.
Luk is niet bot. Luk neemt geen blad voor de mond, dat is iets helemaal anders.
Ik ken er hier bottere 🤔

enkel dit er effe uitgepikt. Een aantal mensen, waaronder @lukanar zijn professioneel met deze materie bezig. Dan gaan zeggen: "Doe maar jongen." getuigd niet echt van professioneel advies.
Ik had het niet specifiek over Luk. Ik ken Luk al wel even... ik weet dat ie bot is en dat apprecieer ik ook.
Luk is niet bot. Luk neemt geen blad voor de mond, dat is iets helemaal anders.
Ik ken er hier bottere 🤔
In mijn beleving patato potato 😝
Pas op he ik vind het heerlijk

Water en verharding is 1 ding, maar als jij een onvergunde parking hebt en er rijd een fiets door de straat, die aangereden wordt vanop die parking heb jij een heel groot probleem.

Als dat dan iemand is met enkele schaafwonden zal er niks volgen, maar als daar ne 4 jarige kleuter dood gereden wordt gaat de verzekering u helemaal pluimen uw heel leven lang. Want dan ben jij aansprakelijk voor de dood van een mens.

Water en verharding is 1 ding, maar als jij een onvergunde parking hebt en er rijd een fiets door de straat, die aangereden wordt vanop die parking heb jij een heel groot probleem.

Als dat dan iemand is met enkele schaafwonden zal er niks volgen, maar als daar ne 4 jarige kleuter dood gereden wordt gaat de verzekering u helemaal pluimen uw heel leven lang. Want dan ben jij aansprakelijk voor de dood van een mens.
Nope.
Geen causaal verband.

Als iemand vanop straat een ander doodrijdt is de gemeente ook niet mee verantwoordelijk omdat die straat het ongeval mogelijk gelaakt heeft.

Nope.
Geen causaal verband.

Als iemand vanop straat een ander doodrijdt is de gemeente ook niet mee verantwoordelijk omdat die straat het ongeval mogelijk gelaakt heeft.
Was er zo iets niet in Aalst met een bedrijf? Al jaren een hekel punt waar de camions van de parking rijden en veel fietsers passeren. Er wordt een kind doodgereden en een week later stond er een omheining.

Soit.
TS zit met een probleem, ik wil hem helpen met dat probleem, maar binnen de randen van het wettelijke kader waar ik door mijn beroep verplicht ben.
Kan daar van afgeweken worden ?
Ja maar je moet dan praten en met steekhoudende argumenten afkomen en calimero gedoe werkt niet.
Zeggen zij mogen wel een parkeerplaats en ik niet das niet eerlijk, brengt geen oplossing , INTEGENDEEL.
Je zou het ook kunnen formuleren dat er andere regels gelden voor ondernemer 1 dan voor ondernemer 2. Dan klinkt het heel anders.

Inmiddels heb ik de politie gebeld. Zij zelf weten niet wie de eigenaar is van de VZW aan de overkant. En of de parking van de gemeente is of niet. Als de politie het niet weet, kunnen ze dus ook niet beboeten. Hier is enkel op zondag beweging, en ik werk dan niet. Lijkt me dus nogal moeilijk om een klacht aan mijn been te hebben voor parkeren. De eigenaar ziet het niet op weekdagen. En als ze het wel zien is de commentaar m.i. voor de persoon die er uit vrije keuze parkeert.

Aan de overkant van de straat is er ook een gelijkgrondse berm (gras) als eigendom van de gemeente. De politie vertelde me dat het toegestaan is om daar te staan. Plaats voor 4-5 zou ik schatten. Het lijkt me wel dat dat gras dan afziet, maar het is toegestaan en wordt onderhouden. Misschien is het wel bedoeld om erop te parkeren.

Ik leg voorlopig dus niks aan.

Maar hoe wordt jij gestraft? Jij probeert iets op te bouwen op een plek dat er niet voor gemaakt is.

Eerst is het huiselijk inrichten om te zien wat er mee gaat gebeuren.

dan is het 1 dokterspraktijk.

Dan is het mogelijkheid tot 5 collega’s.

Sorry, maar daar zou ik het als buur lastiger mee hebben dan mensen die in de berm parkeren.
Bij de andere 10 in omstreken zou je dan kunnen zeggen dat 8 er niet voor gemaakt zijn. Er zijn er 2 in het centrum en de rest ligt buiten de kleine ring, ergens aan huis net zoals dit.
Zo'n praktijk is sterk locatiegebonden, in de zin dat mensen graag op wandelafstand gaan. In een straal van een vierkante km zit er geen andere, dus ik vraag me af of het argument dat het er niet voor gemaakt is wel staat.

De praktijk waar ik momenteel werk is een vrijstaand gebouw waar de kamers geconstrueerd zijn door opgetrokken gipsplaten die gemakkelijk kunnen worden afgebroken. De eigenaar liet me weten dat hij dat deed opdat het gebouw bij verkoop niet enkel gekocht kan worden door een nieuwe praktijkhouder. Maar ook door iemand die er gewoon in wil wonen. En zo wil ik het ook doen. Ik denk zelfs dat het gehele huis waarde verliest als je er een gebouw aan vastmaakt dat enkel als praktijk kan dienen. 90% van de toekomstige kopers haakt dan af, denk ik.

Waarom is geen advocaat bouwrecht of omgevingsrecht raadplegen? Voor een kleine kost weet je wat er kan of niet. Soms zijn er misschien achterpoortjes in uw geval.

Waarom is geen advocaat bouwrecht of omgevingsrecht raadplegen? Voor een kleine kost weet je wat er kan of niet. Soms zijn er misschien achterpoortjes in uw geval.
haalt niets uit.
Topicstarter heeft een duidelijk antwoord gekregen van de ambtenaar.
Hij mag in de voortuin een waterdoorlatende verharding aanleggen
Hij mag NIET rechtstreeks van straat op die parkeerplaatsen geraken.
De parking mag alleen bereikbaar zijn via de VERGUNDE oprit van maximaal 4.5 meter breed.

Meer is dat niet

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan