• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Parking: Aanvraag afwijking bouwvoorschrift kans op slagen?

Lid geworden
15 aug 2024
Berichten
15
Waarderingsscore
2
Punten
3
Onderstaande afbeelding is een stuk voortuin die ik wil ombouwen tot de parking voor een dokterspraktijk aan huis. In feite kunnen meerdere disciplines er samenwerken, in een vijftal ruimtes. Ik had vorige week een gesprek met de gemeente. De aanbouw voor de praktijk tegen het huis is geen probleem (breedte, diepte, verdiepingen exact zoals ik het wilde). Bij het gesprek over de parking schrok ik echter. Mijn bedoeling is/was dat het groene stuk voortuin achter de bomen geklinkerd wordt, en dat er 3 wagens vanaf de straat in kunnen rijden, tussen de boomstammen die u ziet. Ook de schors gaat weg en wordt geklinkerd. De medewerker zei echter dat alle patiënten er langs links (oprit) in en uit moeten kunnen rijden. Op die manier is het onmogelijk om een parking aan te leggen voor de praktijk. Als mijn eigen wagen op de oprit staat kan geen enkele patiënt er nog uit. Via de linkerzijde is de draai ook te kort en er kunnen geen 3 wagens meer parkeren. Het stuk boven het grasveld moet blijven zoals het is. Ik ken tientallen praktijken waarbij wagens direct vanaf de straat op de parking rijden ipv via de oprit. Echter is er hier een verschil dat de gemeente een klein grasveld heeft liggen tussen de straat en de eigendom. Momenteel wordt er gedogen dat wagens op het stuk gras van de gemeente gaan staan (vlak naast de straat) maar de medewerker zei dat men officieel niet op deze manier naar de parkeerplaats die ik in gedachten had mag rijden. Alles moet via de oprit gaan, zei hij. Is het zinvol om een afwijking van het bouwvoorschrift aan te vragen? Is er een andere oplossing? Sommige patiënten zijn slecht te been en moeten vlak voor het huis kunnen parkeren. Ik vind de eisen van de gemeente compleet onredelijk en betuttelend.

Wat ik in gedachten had is dat ik het stuk vlak voor en vlak achter de bomen laat klinkeren zoals ik het in gedachten had. Ik registreer het echter niet als parkeerplaats. Maar in de praktijk laat ik iedereen via de straat naar de klinkers rijden.

Schermafbeelding 2024-09-01 om 22.20.06.png
 
Mijn dokter zit op een hoek in een residentieel gebied. De vollledige hoek is verhard met grind. Er is geen woonfunctie. 6 dokters in 5 kabinetten, wachtzaal, secretariaat.
Als ik daar kom staan er wel 10 auto’s.
Hoe die dat klaargespeeld heeft voor zijn parking is me een raadsel. Maar misschien komt ooit wel de onthardingsbrief.
Zonder vragen aangelegd
En gedoogbeleid in vele gemeenten
 
Ik vrees toch ook dat je weinig of geen kans maakt.
Het is gewoon nergens toegelaten, maar op veel plaatsen worden bestaande oude situaties gedoogd, maar nieuwe verboden én gehandhaafd.

Veel hangt ook af van wie de straat is: de gemeente is vaak soepeler dan Vlaanderen.
Het plaatsen van rechtstreeks toegankelijke parkeerplaatsen maakt ook parkeren in de straat op die plek onmogelijk en ‘steelt’ op die manier de broodnodige parkeerruimte in de straat.
Als ik het zo zie is er bij jou een gelijkgrondse berm en is parkeren in de berm dus toegelaten (als er tenminste dan nog genoeg ruimte overblijft voor voetgangers, maar die lijken de betonstrook aan de weg te moeten gebruiken).

Ik vind het zelfs al een succes dat je de voortuin zou mogen verharden. Dat mag ook bijna nergens meer. Het zou me niet verbazen dat je, op het molent dat je jouw aanvraag effectief doet, dat zelfs dat plots niet meer mogelijk is met klinkers, maar dat er een veel lossere of open verharding verplicht wordt, met begroeiing tussen en een ondergrond die waterdoorlatend is. Reken er alvast maar op dat de bijkomende eisen naar waterhuishouding en de opvang van regenwater van die parking ook groot zullen zijn als het niet waterdoorlatend moet.
Vooreerst bedankt voor de informatie.

Verder een paar punten die ik zou willen maken.
Ik vraag me af vanaf wanneer men spreekt van een oude situatie, en een nieuwe. De realiteit is dat een tiental gelijkaardige praktijken in eigen gemeente, gebruik maken van parkeerplaatsen waar men rechtstreeks vanaf de straat erop rijdt. Exact zoals ik dit wilde doen. Dit toelaten bij anderen maar verbieden bij mij, noem ik oneerlijke concurrentie. Heel wat patiënten zijn slecht te been en moeten vlakbij de praktijk kunnen parkeren. Ik vind het treffend dat de gemeente de richtlijnen (waarvoor de argumentatie mij een raadsel is) zou plaatsen boven de belangen van de zwakste mensen in de samenleving. Voor hen is dit geen oplossing. Bij een supermarkt is er ook een gehandicaptenparking vlak aan de ingang, en ik werk elke dag met die mensen.

Wat het stelen van broodnodige parkeerruimte in de straat betreft (ik vermoed dat je de gelijkgrondse berm bedoelt).. Die ruimte zou dan benut kunnen worden door patiënten. Dus als het zo kan, vind ik dat niet eens zo erg. Dan kan ik de voortuin behouden zoals ze is. Echter is er op die berm amper plaats voor 2 wagens, als ze parallel met de straat staan. Ik dacht tot nu toe dat parkeren op die berm kon leiden tot een boete als de politie er passeert. De medewerker zei dat het momenteel gedogen wordt. Alsof het eigenlijk niet mag, maar men het voorlopig tolereert. Ik meen geleerd te hebben dat op een weg met verkeer uit 2 richtingen, de bestuurder gewoon op de rechterzijde van de weg mag parkeren. Al vind ik dit hinderlijk voor het verkeer.

Open verharding is prima, en is ook groen. Dan kan het water inderdaad weg. Ik kan het trouwens aanleggen op een manier dat men er toegang toe heeft via de oprit. Of men die oprit in de praktijk ook effectief gaat gebruiken, is een andere zaak. Ik denk niet dat het illegaal is om een opening te laten aan de straatkant en dan beslist de bestuurder m.i. zelf hoe hij uitrijdt. Ik zie niet hoe men een dergelijk verbod zou handhaven. Ik werk momenteel in een andere gemeente. In die straat hebben veel mensen een extra parkeerplaats aangelegd aan de voorkant van het huis, vlak voor een berm die hen belet om uit te rijden als een bezoeker erop gaat staan. Het heeft vaak tot discussie geleid. Op de gelijkgrondse berm voor dit huis heb ik nooit iemand anders zien staan.

Een groot voordeel is dat er aan de overkant van de straat geen woningen zijn. Er is de ingang van een bos, en een VZW met veel parking. Hier is hooguit 1 avond per week beweging waar te nemen, en verder is de parking (plaats voor gemakkelijk 20 wagens) meestal leeg. Mijn ouders menen dat de parking eigendom is van de gemeente, en dat de VZW die huurt. Patiënten kunnen er eventueel parkeren, maar moeten dan wel 40-50m afleggen.
 
Ik blijf het toch altijd vreemd vinden dat een gemeente het gebouw en de parking los van mekaar zien.
Dat is toch niet zo?

Er is de bouwlijn en daarvoor mag er niet gebouwd worden, ook geen parking.
Er is extra toelating om voor de bouwlijn toch een verharding aan te leggen zodat het gebouw bereikbaar is te voet en naar een eventuele garage.
Als je meer nodig hebt, dan moet je het gebouw daaraan aanpassen met bvb een ondergrondse parkeergarage, of je moet het gebouw plaztsen op een plek die meer geschikt is voor wat je wil doen.

In een residentiële buurt zijn een zekere graad van activiteiten toegelaten, maar wanneer het gaat over 5 zorgverleners, dan ben je op de verkeerde plek bezig, lijkt me.

Bovendien zitten we met een problematiek van oververharding en de gevolgen daarvan zijn niet min.
Ik doelde op het feit dat de gemeente positief advies gaf omtrent de praktijkruimte, maar niet over de parking. Zoals ik het lees kan de praktijk gebouwd worden, ook al is er geen oplossing om te parkeren.

@GroeneVingers , het gedogen van bestaande situaties vind ik geen vrijgeleide om nog nieuwe afwijkingen te creëren. Decennia lang te laks beleid heeft tot een onwaarschijnlijke ruimtelijke soep geleid, maar men moet ergens beginnen om het hopelijk ooit weer op orde te krijgen. Dat neemt niet weg dat het de ogen soms uitsteekt, wij zijn zelf ook genoeg tegen de muur gelopen bij de gemeente voor onze verbouwing.
 
5 behandelruimtes, verschillende disciplines, dus ook verschillende personeelsleden die ook willen parkeren?
Binnen 50m van de praktijk zijn hier oplossingen voor. Aan de overkant van de straat begint een bos. Hier staan geen woningen en wagens kunnen er op de berm staan. Er ligt ook een VZW met een grote parking, waar amper 1x per week beweging waar te nemen is. Volgens mijn ouders is die parking eigendom van de gemeente, maar we zijn niet zeker. Collegae kunnen hier vlot parkeren en 40-50m te voet overbruggen. Voor sommige patiënten is dit echter geen optie.

Ik wil er zelf ook wel gebruik van maken. Maar dan wel om voorrang te geven aan gehandicapten, en niet voor hardrijders die zin hebben om op mijn oprit te gaan staan.
 
Je bomen gaan het niet overleven.
Waarom denk je dat?

Ik dacht aan een waterdoorlatende verharding. De bomen staan er nu 20 jaar.
Vrijdag spreek ik een architect. Ik hoop er veel wijzer van te worden.
 
Ik blijf het toch altijd vreemd vinden dat een gemeente het gebouw en de parking los van mekaar zien.
Dat is toch niet zo?

Er is de bouwlijn en daarvoor mag er niet gebouwd worden, ook geen parking.
Het is mijn perceptie dat men een parking aanlegt, niet bouwt.
Net zoals men ook een tuin aanlegt, niet bouwt.

Onder bouwen versta ik een stenen of houten constructie die de hoogte in gaat. Ik vind het inderdaad logisch dat dit niet kan voor de bouwlijn.
Ik snap ook wel dat men Vlaanderen mooi wil houden, en wil vermijden dat mensen hun voortuin vol met grind kappen om er 3 wagens te zetten.

Je kan echter ook parkeerruimte optimaal benutten terwijl je nog steeds de natuur respecteert. Veel mensen maken hier stijlloze keuzes in (grind kappen). Ik blijf me wel afvragen of de gemeente zich hier mee te bemoeien heeft. Straks gaan ze nog bepalen welke bloemen er in mijn voortuin mogen staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af vanaf wanneer men spreekt van een oude situatie, en een nieuwe. De realiteit is dat een tiental gelijkaardige praktijken in eigen gemeente, gebruik maken van parkeerplaatsen waar men rechtstreeks vanaf de straat erop rijdt. Exact zoals ik dit wilde doen. Dit toelaten bij anderen maar verbieden bij mij, noem ik oneerlijke concurrentie.
Hou er gewoon rekening mee dat de regelgeving en de visie rond verhardingen/parkeerplaatsen zowat jaarlijks verandert.
Dus oud en nieuw is relatief.
Tijdstip van aanvraag of aanleg is de doorslaggevende factor.
Idem met de impact op mobiliteit/verkeersveiligheid in je straat.
Meerdere opritten en haaks op de rijweg parkeren, ziet men nu ook als verkeersonveilig(er).
Wat bijv. drie jaar geleden kon, is in principe al een 'oude situatie', met verharding en infiltratie is het ook zo en het wordt enkel strenger.
 
Laatst bewerkt:
Je bomen gaan het niet overleven.
Waarom denk je dat?

Ik dacht aan een waterdoorlatende verharding. De bomen staan er nu 20 jaar.
Vrijdag spreek ik een architect. Ik hoop er veel wijzer van te worden.
Een boom is geen paal die loodrecht naar beneden gaat, wat onder de grond zit is even groot als wat je boven de grond ziet in de kruin.
Vanaf dat je onder de kruin dus gaat verharden ben je schade aan het toebrengen aan de wortels want ook voor een waterdoorlatende verharding moeten ze in de diepte graven.
 
Vooreerst bedankt voor de informatie.

Verder een paar punten die ik zou willen maken.
Ik vraag me af vanaf wanneer men spreekt van een oude situatie, en een nieuwe. De realiteit is dat een tiental gelijkaardige praktijken in eigen gemeente, gebruik maken van parkeerplaatsen waar men rechtstreeks vanaf de straat erop rijdt. Exact zoals ik dit wilde doen. Dit toelaten bij anderen maar verbieden bij mij, noem ik oneerlijke concurrentie.
Bij de anderen is dit gegarandeerd NIET toegelaten, maar omdat dit heeft plaatsgevonden in het verleden wordt dit nu gedoogd.
Veel kans als één van deze een verbouwing en of verkoop of een zwembad willen dat er in de voorwaarde zal staan: Verharding in voortuin eruit.
De wetgeving is van jaren terug ( dacht ergens in 1998 ) maar pas de laatste 5 jaar wordt er strenger op toegezien.
Dank zij al die verhardingen, rechttrekken en overkappen van grachten, het weigeren van een gazon die wat nat staat of een hofke waar er wat langer een plas blijft in staan , zitten we nu in de shit dat we overstromingen hebben.
Heel wat patiënten zijn slecht te been en moeten vlakbij de praktijk kunnen parkeren. Ik vind het treffend dat de gemeente de richtlijnen (waarvoor de argumentatie mij een raadsel is) zou plaatsen boven de belangen van de zwakste mensen in de samenleving. Voor hen is dit geen oplossing. Bij een supermarkt is er ook een gehandicaptenparking vlak aan de ingang, en ik werk elke dag met die mensen.
Daarvoor dient een plan. Jullie architect /ontwerper had jullie moeten verwittigen dat de toestroom van gehandicapten bij jullie parkeerproblemen ging geven. Dus zoals ik vermoed, hebben jullie een bestaande woning gekocht en daar een verbouwing in gedaan en nu een aanpassing om van 1 arts naar 5 artsen te gaan. ... hebt u de uitbreiding aangevraagd ?
TRouwens , als ik het goed gelezen heb , is de plaatsing van jouw wagen op het perceel eerder het probleem voor de toegangkelijkheid van de parkings in de voortuin .

Wat het stelen van broodnodige parkeerruimte in de straat betreft (ik vermoed dat je de gelijkgrondse berm bedoelt).. Die ruimte zou dan benut kunnen worden door patiënten. Dus als het zo kan, vind ik dat niet eens zo erg. Dan kan ik de voortuin behouden zoals ze is. Echter is er op die berm amper plaats voor 2 wagens, als ze parallel met de straat staan. Ik dacht tot nu toe dat parkeren op die berm kon leiden tot een boete als de politie er passeert. De medewerker zei dat het momenteel gedogen wordt. Alsof het eigenlijk niet mag, maar men het voorlopig tolereert. Ik meen geleerd te hebben dat op een weg met verkeer uit 2 richtingen, de bestuurder gewoon op de rechterzijde van de weg mag parkeren. Al vind ik dit hinderlijk voor het verkeer.
Wetgeving is duidelijk: je mag parkeren op een gelijkgrondse berm met het wegdek. Punt uit.
In elke straat , zonder enige aanduiding van parkeerverbod mag je parkeren op de rijweg . Punt uit.
Voorwaarde de wagen moet in de rijrichting staan en evenwijdig met de rijrichting.
Dwars parkeren op berm en deels op rijweg is NOOIT toegestaan.
Open verharding is prima, en is ook groen. Dan kan het water inderdaad weg. Ik kan het trouwens aanleggen op een manier dat men er toegang toe heeft via de oprit. Of men die oprit in de praktijk ook effectief gaat gebruiken, is een andere zaak. Ik denk niet dat het illegaal is om een opening te laten aan de straatkant en dan beslist de bestuurder m.i. zelf hoe hij uitrijdt. Ik zie niet hoe men een dergelijk verbod zou handhaven. Ik werk momenteel in een andere gemeente. In die straat hebben veel mensen een extra parkeerplaats aangelegd aan de voorkant van het huis, vlak voor een berm die hen belet om uit te rijden als een bezoeker erop gaat staan. Het heeft vaak tot discussie geleid. Op de gelijkgrondse berm voor dit huis heb ik nooit iemand anders zien staan.
Zogauw die opening is gecreerd met als doel om daarlangs wagens op de parking te laten is deze illegaal en kan er dus een dwangbevel komen tot afbraak en herstel.
Dan een fabeltje uit de lucht halen. Als daar iemand op je parkeerplek staat in jouw voortuin en die moet eraf en ik sta daar met willow of mijn wagen dan mag je de politie bellen. Ik wordt niet weggetakeld. Het inpalmen van de voortuin als illegale parkeerplaats is geen rede dat er niemand reglementair langs de weg mag parkeren en je ' parkeerplekje ' mag afsluiten. Of je er nu staat of niet staat speelt geen rol. Illegale zaken kunnen en mogen wettelijk gezien geen bijkomende voordelen en of verplichtingen opleggen.
Een groot voordeel is dat er aan de overkant van de straat geen woningen zijn. Er is de ingang van een bos, en een VZW met veel parking. Hier is hooguit 1 avond per week beweging waar te nemen, en verder is de parking (plaats voor gemakkelijk 20 wagens) meestal leeg. Mijn ouders menen dat de parking eigendom is van de gemeente, en dat de VZW die huurt. Patiënten kunnen er eventueel parkeren, maar moeten dan wel 40-50m afleggen.

Hoe meer ik lees en nadenk over jouw probleem , hoe meer dat ik overtuigt geraakt dat er eigenlijk vanaf het begin ( idee, ontwerp, aanpassingen... ) niet is nagedacht over : wat met onze bezoekers ?
Heb enkele projecten gedaan voor buro's oa van architecten en kinisisten , telkenmale opnieuw kwam ik tot de ontdekking dat architecten sommige o zo logische zaken uit het oog waren verloren. ( helling van 10% over 8 meter voor rolstoelpatienten , ja watte met of zonder motor)

Ik zou je sterk aanraden om zowel met architect als met een tuinarchitect en met de gemeente een ontwerp op te stellen.
 
Aanvulling
Perfecte test voor je architect: vraagt wat hij doet om die bomen te vrijwaren tegen bodemverdichting, waterproblematiek, luchthuishouding, wortelopdruk ...
Als hij je aanziet als een pools waterkonijn op berejacht... bel dan maar
 
Eigenlijk vind ik dat een lokaal bestuur dergelijke zelfstandigen niet meer mag toelaten op locaties waar ze niet voor eigen voldoende parking kunnen of willen voorzien.
Die moeten mijn inziens uitwijken naar grotere gebouwen, drukkere wegen op een stuk grond dat zich leent om parking te voorzien op eigen terrein.
Liefst dan nog in de buurt van openbaar vervoer.
Het lokaal verkeer en de buren mogen niet de dupe zijn van 1 huisarts die 5 ruimtes en dus 200 auto's per dag meebrengt.

Maar dat maakt dus deel uit van je vergunning aanvraag: nieuwbouw, parking en toelating zijn in deze geen 3 dossiers maar moeten in 1 dossier zitten.
(Kan jij achteraan geen parking maken?)
 
Heb enkele projecten gedaan voor buro's oa van architecten en kinisisten , telkenmale opnieuw kwam ik tot de ontdekking dat architecten sommige o zo logische zaken uit het oog waren verloren. ( helling van 10% over 8 meter voor rolstoelpatienten , ja watte met of zonder motor)

Is zelfs geen kwestie van logische zaken, maar van wetgeving toegankelijkheid van publieke gebouwen.
Zou bij indienen van vergunningsaanvraag normaal gezien een negatief advies opgeleverd hebben met mogelijks een weigering tot gevolg.
 

Hoe meer ik lees en nadenk over jouw probleem , hoe meer dat ik overtuigt geraakt dat er eigenlijk vanaf het begin ( idee, ontwerp, aanpassingen... ) niet is nagedacht over : wat met onze bezoekers ?
Heb enkele projecten gedaan voor buro's oa van architecten en kinisisten , telkenmale opnieuw kwam ik tot de ontdekking dat architecten sommige o zo logische zaken uit het oog waren verloren. ( helling van 10% over 8 meter voor rolstoelpatienten , ja watte met of zonder motor)

Ik zou je sterk aanraden om zowel met architect als met een tuinarchitect en met de gemeente een ontwerp op te stellen.
Omdat het het ouderlijke huis betreft, dat hier oorspronkelijk nooit voor bedoeld was.
Werken bij iemand anders (momenteel het geval) brengt verplichtingen (tot zo laat werken..), restricties en kosten (huur) met zich mee. Door het zelf te doen kun je inkomsten genereren door collegae die schappelijke huur betalen voor een ruimte.
De visie die Vlaanderen of de gemeente heeft over parkeren, neemt eigenlijk met zich mee dat een praktijk aan huis geen mogelijkheid is. Je bent verplicht om een compleet nieuw pand te kopen (grondprijs = recordhoogte, bouwen = recordprijzen). Ik ken zo'n ondernemer die een bouwgrond heeft gekocht om de bestaande praktijk te vervangen. De bouwplannen zijn opgeborgen omdat de materiaalkosten veel hoger zijn dan wat er ooit voor de bestaande praktijk is betaald.

De bedoeling van mijn bijbouw is om het huiselijk in te richten zodat er altijd de vrije keuze blijft of het dient om te werken, of er kamers te maken om gasten te ontvangen.

Er is een gesprek geweest met dezelfde architect die het ouderlijke huis destijds ontworpen heeft. Hij zei dat dit soort parkeerplaatsen inderdaad nergens vergund zijn. Iedereen doet de bouwaanvraag zonder aanvraag voor de parking, en legt deze vervolgens gewoon aan.
Als de gemeente bij mij komt zeuren dat mensen op de straat moeten parkeren is dat voor mij prima. Maar dan gaat de gehele buurt reclameren omdat de straat niet meer vrij is. En als men mijn parking komt verbieden, stuur ik meteen een mail om ook de parkings van alle concurrenten te verbieden. Men moet voor iedereen dezelfde regels hanteren.
 
Ik vind het wel frappant dat je langs de ene kant duidelijk stelt dat je bewust een bouwovertreding gaat begaan, maar daarna afkomt met dat men 'voor iedereen dezelfde regels moet hanteren' om je conculega's een kloot af te trekken als je tegen de lamp loopt.
 

Hoe meer ik lees en nadenk over jouw probleem , hoe meer dat ik overtuigt geraakt dat er eigenlijk vanaf het begin ( idee, ontwerp, aanpassingen... ) niet is nagedacht over : wat met onze bezoekers ?
Heb enkele projecten gedaan voor buro's oa van architecten en kinisisten , telkenmale opnieuw kwam ik tot de ontdekking dat architecten sommige o zo logische zaken uit het oog waren verloren. ( helling van 10% over 8 meter voor rolstoelpatienten , ja watte met of zonder motor)

Ik zou je sterk aanraden om zowel met architect als met een tuinarchitect en met de gemeente een ontwerp op te stellen.
Omdat het het ouderlijke huis betreft, dat hier oorspronkelijk nooit voor bedoeld was.
Werken bij iemand anders (momenteel het geval) brengt verplichtingen (tot zo laat werken..), restricties en kosten (huur) met zich mee. Door het zelf te doen kun je inkomsten genereren door collegae die schappelijke huur betalen voor een ruimte.
De visie die Vlaanderen of de gemeente heeft over parkeren, neemt eigenlijk met zich mee dat een praktijk aan huis geen mogelijkheid is. Je bent verplicht om een compleet nieuw pand te kopen (grondprijs = recordhoogte, bouwen = recordprijzen). Ik ken zo'n ondernemer die een bouwgrond heeft gekocht om de bestaande praktijk te vervangen. De bouwplannen zijn opgeborgen omdat de materiaalkosten veel hoger zijn dan wat er ooit voor de bestaande praktijk is betaald.

De bedoeling van mijn bijbouw is om het huiselijk in te richten zodat er altijd de vrije keuze blijft of het dient om te werken, of er kamers te maken om gasten te ontvangen.

Er is een gesprek geweest met dezelfde architect die het ouderlijke huis destijds ontworpen heeft. Hij zei dat dit soort parkeerplaatsen inderdaad nergens vergund zijn. Iedereen doet de bouwaanvraag zonder aanvraag voor de parking, en legt deze vervolgens gewoon aan.
Als de gemeente bij mij komt zeuren dat mensen op de straat moeten parkeren is dat voor mij prima. Maar dan gaat de gehele buurt reclameren omdat de straat niet meer vrij is. En als men mijn parking komt verbieden, stuur ik meteen een mail om ook de parkings van alle concurrenten te verbieden. Men moet voor iedereen dezelfde regels hanteren.
Denk dat je architect helemaal niet meer op de hoogte is in verband met wetgeving op het waterdecreet, watertoets, pesticidetoets en wat mag en niet mag in de voortuin.
Illegaal aangelegde verharde voortuinen krijgen meer en meer het bevel tot verwijdering en herstelling naar groene zone ( en nee kunstgras valt daar niet onder)

Je sneer dat je dan alle illegaal aangelegde parkeerplaatsen gaat aanpakken ? Als deze er al x jaar bestaan dan bestaat er zoiets als verworden recht, gedoogbeleid en ... andere wetgeving die toen van kracht was.

Je zegt het zelf: het ouderlijk huis was hier nooit voor bedoelt. En daar nu een praktijk in voor 5 artsen???
Heb je een functiewijziging aangevraagd?

Ik herhaal mijn advies: zorgt voor een goede architect, een binnenhuisarchitect en een tuinarchitect en laat deze 3 SAMEN werken voor een totaliteits- en een HAALBAARHEIDSSTUDIE.
 
Ik vind het wel frappant dat je langs de ene kant duidelijk stelt dat je bewust een bouwovertreding gaat begaan, maar daarna afkomt met dat men 'voor iedereen dezelfde regels moet hanteren' om je conculega's een kloot af te trekken als je tegen de lamp loopt.
Ik vind dat eigenlijk niet frappant.
Zoals TS eerder al opperde: dan is dat concurrentievervalsing en ofwel laten ze iedereen de voortuin opbreken en herstellen, ofwel niemand. Er is geen tussenweg: ofwel gedoog je, ofwel niet.
À la tête du client is gewoon geen acceptabele manier van handelen door de overheid.
 
Ik vind het wel frappant dat je langs de ene kant duidelijk stelt dat je bewust een bouwovertreding gaat begaan, maar daarna afkomt met dat men 'voor iedereen dezelfde regels moet hanteren' om je conculega's een kloot af te trekken als je tegen de lamp loopt.
Ik vind dat eigenlijk niet frappant.
Zoals TS eerder al opperde: dan is dat concurrentievervalsing en ofwel laten ze iedereen de voortuin opbreken en herstellen, ofwel niemand. Er is geen tussenweg: ofwel gedoog je, ofwel niet.
À la tête du client is gewoon geen acceptabele manier van handelen door de overheid.

Behalve dan dat hij eerst stelt dat de regels niet voor hem gelden door bewust de bouwovertreding te begaan en pas als hij tegen de lamp loopt opeens vindt dat de regels voor iedereen gelden. Dat is gewoon hypocriet.

Het zou anders zijn moest TS de parkeerplaatsen aanvragen zoals hij wil, en bij een weigering aanklagen dat de rest dit wel zo gedaan heeft.
 
Ik vind het wel frappant dat je langs de ene kant duidelijk stelt dat je bewust een bouwovertreding gaat begaan, maar daarna afkomt met dat men 'voor iedereen dezelfde regels moet hanteren' om je conculega's een kloot af te trekken als je tegen de lamp loopt.
Ik vind dat eigenlijk niet frappant.
Zoals TS eerder al opperde: dan is dat concurrentievervalsing en ofwel laten ze iedereen de voortuin opbreken en herstellen, ofwel niemand. Er is geen tussenweg: ofwel gedoog je, ofwel niet.
À la tête du client is gewoon geen acceptabele manier van handelen door de overheid.
Hier ben ik het volledig mee eens.

Als je systematisch gedoogd en er dan 1 sukkelaar uitkiest om bij te gaan handhaven is dat, in geval van een beroepsfunctie, inderdaad concurrentievervalsing.

Ik vind het wel frappant dat je langs de ene kant duidelijk stelt dat je bewust een bouwovertreding gaat begaan, maar daarna afkomt met dat men 'voor iedereen dezelfde regels moet hanteren' om je conculega's een kloot af te trekken als je tegen de lamp loopt.
Ik vind dat eigenlijk niet frappant.
Zoals TS eerder al opperde: dan is dat concurrentievervalsing en ofwel laten ze iedereen de voortuin opbreken en herstellen, ofwel niemand. Er is geen tussenweg: ofwel gedoog je, ofwel niet.
À la tête du client is gewoon geen acceptabele manier van handelen door de overheid.

Behalve dan dat hij eerst stelt dat de regels niet voor hem gelden door bewust de bouwovertreding te begaan en pas als hij tegen de lamp loopt opeens vindt dat de regels voor iedereen gelden. Dat is gewoon hypocriet.
En blijkbaar doet al de rest dat ook zo.
Als dit een veelvoorkomende praktijk is en het wordt standaard gedoogd, dan is het gewoonweg niet correct om dat bij 1 ondernemen te gaan handhaven.
Ga er maar vanuit dat dit bij iedereen bewust is. Het zou mooi zijn als het ok zou zijn voor diegenen die-het-zogezegd-niet-wisten-op-voorhand en niet ok zou zijn voor diegenen van wie je zeker weet dat het bewust is.
Het zou anders zijn moest TS de parkeerplaatsen aanvragen zoals hij wil, en bij een weigering aanklagen dat de rest dit wel zo gedaan heeft.
En dan gaat er niets veranderen en is TS weer in de situatie waar hij nu zit.


Het ergste is dat de overheid dit eigenlijk creëert deze situatie.
Er wordt een vergunning afgeleverd voor een beroepspraktijk zonder parking, maar waarvan je perfect op voorhand weet dat die praktijk ook een parkeerbelasting gaat veroorzaken. Dus dan reken je erop dat iedereen zich op straat gaat parkeren (kop in het zand politiek en het probleem verplaatsen) ofwel ga je er als vergunningsverlenende overheid vanuit dat de aanvrager het wel zal oplossen door onvergund parking te voorzien en gebruik te maken van gedoogbeleid (ook kop in het zand politiek).

De gemeente zou ook de te verwachten parkeerbelasting gekoppeld aan een beroepspraktijk kunnen aftoetsen in de vergunningsaanvraag van de praktijk zelf vooraleer deze te vergunnen. Gemeente zou dan meerdere voortuinparkings (toegankelijk vanop straat) kunnen toelaten en mee opnemen in de vergunning. Probleem opgelost en alles legaal ipv gedoogbeleid.
Gemeente zou ook kunnen aftoetsen of de straat de verhoogde parkeerbelasting aankan en indien ja, geen extra parkings toelaten in de voortuin. Dan ook geen gedoogbeleid maar handhaving bij een overtreding. Probleem opgelost en alles legaal ipv gedoogbeleid.
Gemeente zou, bij geen andere optie, ook gewoon de vergunning van de beroepspraktijk kunnen weigeren omwille van geen oplossing voor de verhoogde parkeerbelasting. Probleem in se opgelost, jammer voor de aanvrager, maar in principe is de locatie dan gewoonweg niet geschikt voor zulkeen praktijk.
Maar gewoon een beroepspraktijk vergunnen en uw kop in het zand steken voor de te verwachtte parkeerbelasting, dat vind ik gewoon nalatig bestuur. Je moedigt mensen dan net impliciet aan om niet-vergunde parkings te gaan maken en ze te vervolgens te laten bestaan onder gedoogbeleid.
 
De gemeente zou ook de te verwachten parkeerbelasting gekoppeld aan een beroepspraktijk kunnen aftoetsen in de vergunningsaanvraag van de praktijk zelf vooraleer deze te vergunnen. Gemeente zou dan meerdere voortuinparkings (toegankelijk vanop straat) kunnen toelaten en mee opnemen in de vergunning. Probleem opgelost en alles legaal ipv gedoogbeleid.
Gemeente zou ook kunnen aftoetsen of de straat de verhoogde parkeerbelasting aankan en indien ja, geen extra parkings toelaten in de voortuin. Dan ook geen gedoogbeleid maar handhaving bij een overtreding. Probleem opgelost en alles legaal ipv gedoogbeleid.
Gemeente zou, bij geen andere optie, ook gewoon de vergunning van de beroepspraktijk kunnen weigeren omwille van geen oplossing voor de verhoogde parkeerbelasting. Probleem in se opgelost, jammer voor de aanvrager, maar in principe is de locatie dan gewoonweg niet geschikt voor zulkeen praktijk.
Maar gewoon een beroepspraktijk vergunnen en uw kop in het zand steken voor de te verwachtte parkeerbelasting, dat vind ik gewoon nalatig bestuur. Je moedigt mensen dan net impliciet aan om niet-vergunde parkings te gaan maken en ze te vervolgens te laten bestaan onder gedoogbeleid.

Ik kan u verzekeren dat als de architect van TS zelf niets zegt over de verkeersgeneratie van het project, dat er vanuit de gemeente een vraag voor bijkomende informatie zal volgen.

Er zal zelfs de vraag komen wat het effect op de biodiversiteit is van het stikstof afkomstig van de verkeersgeneratie van het project. Dit gaat verwaarloosbaar zijn, maar het moet wel besproken worden.

De tijd dat er voor een vergunning niet meer nodig was dan wat plannetjes is al enkele jaren voorbij.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan