• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Parketvloer afwerking:uitzicht blank maar vet/vlekbestendig

Lid geworden
11 aug 2008
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
In onze woning is de eiken plankenvloer opgeschuurd en prachtig licht geworden. Het liefst van al zouden we hem zo houden, maar met een kindje in huis lijkt dit ons niet zo'n goed idee. Wie kan me helpen? Welke afwerkingsmethode is het meest onderhoudsvriendelijk, maar verandert tegelijk ook zo weinig mogelijk aan het uitzicht? We probeerden reeds een neutrale olie, maar ook dit verdonkert het hout!!!
 
Lid geworden
7 nov 2006
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
0
Plastor heeft een reeks zeer natuurlijk ogende vernissen in zijn gamma. Ruikt maar weinig, vergeelt niet, mat, geen plastieklaag.



Een alternatief is Skylt: als onzichtbare vernis.
 
Lid geworden
20 feb 2007
Berichten
952
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben ook naar iets dergelijks op zoek. Met olie (zowel kleurloze als witte) verandert de kleur sowieso.

Dus vrees ik dat we ook naar vernis zullen overstappen. Gewone vernissen leggen een plastiekerig laagje maar sommigen hebben echt het uitzicht van geoliede parket, zonder het plastieklaagje.

Deze namen heb ik gevonden maar nog niet getest:

- Trae Lyx: Naturel

- Bona: Naturale

- Boss: Essence Original
 
Lid geworden
7 nov 2006
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik weet van iemand die Bona vernis heeft toegepast, ik weet niet meer welk type, maar hij was supermat en kostte verschrikkelijk veel geld, dat hij in plaats van niet verkleurend, supergeel was. De eik was Frans en Bona is er nog steeds niet uit wat er gebeurd is. Vernissen gebeurde in warm weer.



Het is dus aangeraden de dag vooraf eens een afvalplankje vooraf te vernissen.
 
Lid geworden
20 feb 2007
Berichten
952
Waarderingsscore
0
Punten
0
De prijs van Bona Naturale is inderdaad om van achterover te vallen: 158,8 euro (excl. btw) voor 4,5l, exact het dubbel van de gewone Bona (Mega). Ik heb een staaltje gezien en dat was echt wel heel mooi. Allez, het zag het identiek hetzelfde uit als de gewone, matte vernis, maar het voelde aan als bloot hout.
 
Lid geworden
20 feb 2007
Berichten
952
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bijkomend vraagje: is een vernis op zich een garantie dat het hout onder invloed van UV-stralen niet verkleurt? Onbehandeld hout of geolied hout vergeelt na enkele maanden / jaren. Is dit ook het geval bij gebruik van vernis?
 
Lid geworden
7 nov 2006
Berichten
231
Waarderingsscore
0
Punten
0
De invloed van UV blijft onveranderd. Sommige vernissen bevatten en UV bloc, maar dat werkt slechts 1 of 2 jaar.
 
Lid geworden
20 feb 2007
Berichten
952
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor het antwoord, Herrebout. Spijtig, de kleur van versgeschuurd hout behouden is dus een utopie...
 
Lid geworden
25 sep 2006
Berichten
424
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb zopas ook zelf parket gelegd. Daarna behandeld op de volgende manier :



1 laag OSMO wit transparant

2 lagen OSMO Hardwax Oil transparant MAT



Resultaat is natuurlijk afhankelijk van hoe dik je de eerste laag zet, maar is nagenoeg gelijk aan de originele houtkleur. Door het behandelen verdonkert de kleur een beetje, maar dit wordt opgeheven door de wit-transparante onderlaag.

Qua onderhoud nog niet veel ervaring, want het ligt er nog maar pas, maar heb al op een paar losse behandelde planken getest met vet, wijn en cola. Nachtje erop laten liggen, en 's morgens gewoon kunnen wegvegen met een vochtige doek. Tot hiertoe super tevreden van.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Onze treden en wat andere dingen zijn in Trae Lyx Naturel gedaan en daar zie je eigenlijk niet dat het vernist is. Nadeel: vreselijk dure vernis en 't is wa lastiger omdat het een 2 componenten vernis is (hoewel lastig ook weer een groot woord is).
 
Lid geworden
20 feb 2007
Berichten
952
Waarderingsscore
0
Punten
0
Qua vlekbestendigheid ed, is die Naturale even gebruiksvriendelijk als de gewone vernissen?

Het is inderdaad duur spul, maar echt wel aangenamer aan de voeten dan gewone vernis.
 

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
7.114
Waarderingsscore
2
Punten
38
Kahlan wrote:
Qua vlekbestendigheid ed, is die Naturale even gebruiksvriendelijk als de gewone vernissen?

Het is inderdaad duur spul, maar echt wel aangenamer aan de voeten dan gewone vernis.



Vlekbestendigheid, geen idee. De trap ligt er nu nog maar een maand er in. Tot nu toe is er niks aan te zien en we kuisen die af met een vochtige doek.



Qua vernissen zelf vind ik het wel een zeer gemakkelijke vernis want ze dringt in het hout, dus niet veel kans op 't trekken van strepen. Wel niet verschieten want die vernis is melkwit van kleur. Ze dringt vrij snel in het hout en is totaal reukloos. Alleen oppassen met de 2 komponenten te mengen dat je niet met de verharder in de vernispot komt (tenzij je ineens 1 volle pot gebruikt om te vernissen).
 
Lid geworden
20 feb 2007
Berichten
952
Waarderingsscore
0
Punten
0
herrebout wrote:
Ik weet van iemand die Bona vernis heeft toegepast, ik weet niet meer welk type, maar hij was supermat en kostte verschrikkelijk veel geld, dat hij in plaats van niet verkleurend, supergeel was. De eik was Frans en Bona is er nog steeds niet uit wat er gebeurd is. Vernissen gebeurde in warm weer.



Het is dus aangeraden de dag vooraf eens een afvalplankje vooraf te vernissen.



Die Bona Mega wordt inderdaad geel op ons hout. Op het staaltje in de winkel natuurlijk niet... Hij is evenmin mat. :?

Naar andere winkel geweest (Colora) en die zeggen dat vernis altijd geel zal uitslaan en dat er eerst moet gebeitst worden.



Waar zou ik die Skylt kunnen kopen? Liefst regio Brussel.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan