Ik ben iemand die veel liever overal parket zou voorzien dan tegels. Ik merk het verschil toch in de winter hier. Natuurlijk, de vloer is niet echt geïsoleerd, de enige voorziene isolatie is een dikke isolatie-chape. En dan zijn die tegels in de winter toch echt koud om over te lopen. De living en eetkamer en bureau is allemaal parket en dat is zelfs in de winter aangenaam om blootsvoets over te lopen. Maar die tegels, liever niet.
De uitspraak dat parket vooral 'jaren 70' is en zou gelegd worden omdat 'in de kindertijd familie dat hadden liggen' vind ik toch niet kloppen. Ik ken genoeg nieuwbouw moderne woningen die parket hebben liggen puur vanwege de schoonheid en het warmtegevoel. Anderzijds ken ik ook genoeg zulke woningen die helemaal betegeld zijn. En dat is dan al vaak vanwege de vloerverwarming dat ze de keuze parket hadden laten varen. Parket is dus volgens mij niet ouderwets.
Verder nog: op de eerste verdieping hadden we kurkvloeren, en dat is en warm en het is akoestisch een goede keuze. Hierop hebben we eind vorig schooljaar fineer-parket gelegd. Dat is laminaat maar ipv een papier dat met houtstructuur is bedrukt, is dat met een dun laagje hout. Zeer tevreden van, hoewel het contactgeluid iets storender is dan de kurk. En qua onderhoud: wekelijks met een 'zwiffer' over gaan is al voldoende. De living is wekelijks stof stofzuigen voldoende. Dus qua onderhoud is dat zeer gemakkelijk. Het parket beneden wordt wel op de zoveel jaren eens geboend. Ik zie dus geen meerwaarde voor tegels op vlak van onderhoud.
en over die krassen en putten! Die parket heeft 3 opgroeiende kinderen overleeft en ligt er al 19 jaar, die krassen horen er deels wel bij, en met het tapijt onder de eettafel te verwijderen is daar nu een hele rechthoek nog in zeer goede staat en steekt af ten opzicht van het 'versleten' gedeelte. Maar dat verslijten hoort ook bij het parket. Een voordeel van massief parket zoals hier: indien het u teveel stoort, gewoon even een laagje afschuren en weer afwerken en het is zo goed als nieuw. Als u problemen hebt met krassen en deuken in parket, is het zeer makkelijk op te lossen: onder stoelpoten, zetels, tafelpoten... Allemaal viltjes steken, dan maken die geen krassen. Kinderen die spelen? Zet die op een speel mat bijvoorbeeld. En dan de gewone slijtage van parket hoort er natuurlijk wel bij, indien men dat niet wenst is parket geen goede keuze vrees ik. Ik vind dat nu jet extra karakter hebben zo.