• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Parket of tegels in de woonkamer?

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Waarderingsscore
10
Punten
18
Het zou eigenlijk een poll moeten zijn, maar dat lukt niet meer met dit forum.
Simpele vraag:
- Wat hebben jullie in de woonkamer (living) gelegd? 
- Parket of tegels (natuursteen)?

Voordeel parket: warm, knus gevoel.
Voordeel tegels (in ons geval): bij tegels kunnen we alle ruimtes door betegelen en wordt het één mooi geheel.
Bij parket wordt de benedenverdieping echt opgesplitst in ruimtes.
Andere pro's en contra's?

Een parkettegel met vloerverwaring: warm, knus en makkelijk in onderhoud! Wij leggen de parkettegel in de woonkamer, eetkamer en bureau (ongeveer 1 ruimte), in de keuken die daarbij aansluit en de berging, inkom, wc komt een andere tegel. Wij vinden dat het gebruiken van de parkettegel in de living net voor een extra knus gevoel zorgt. 

Wij wilden geen parket (hoewel we dat heel mooi vinden) omwille van het onderhoud, maar dat is natuurlijk ieders voorkeur. 

Parkettegel was ik nog vergeten, ja...

Maar denk daar toch maar eens goed over na, hoor!
Die keramische parketten zijn al veel "verbeterd" buiten vroeger, maar je ziet nog steeds van mijlenver dat het een keramische tegel is.
De warmte en knusheid gaat daar volledig verloren, mijn insziens...

Als je toch beslist om de ruimtes op te delen, zou ik dan toch voor 'the real thing' gaan, hoor (of anders een andere mooie tegel, maar in geen geval een parkettegel die vooral door vloerwinkels gepromoot wordt).

Jammer dat je een parkettegel niet warm en knus vindt. Wij zijn erg tevreden met de parkettegel die we gekozen en besteld hebben. Geen nood dus om terug te komen op onze keuze. We kijken ernaar uit om hem in onze living te zien liggen. Ik vind het ook geen probleem dat je ziet dat het parkettegel is, maar als je je daaraan stoort zou ik inderdaad niet kiezen voor een parkettegel. 

Wij kozen voor een parkettegel omdat we dit bij familie in de living gezien hebben en we dat erg mooi vonden. We zijn niet direct een koppel dat zich meteen wat laat aanpraten door verkopers. Anders hadden we zeker ook een warmtepomp plaatsen (maar dat is een ander topic). 

Op onze checklist stonden gebruiksgemak en budgetvriendelijkheid op een gedeelde plaats met het uitzicht. Maar misschien heb je al ervaring met parket en vraagt het wel minder voorzichtigheid dan dat ik me voorstel. In elk geval, ik ben het er zeker mee eens dat parket mooi, warm en knus is.  

De visuele opdeling van de ruimte is iets wat toch al meer dan 10 jaar niet meer gedaan wordt in moderne woningen.

Ikzelf ben ook wel fan van één en dezelfde vloerbekleding van voordeur tot achterdeur.

Dan is de keuze te maken op basis van onderhoudsvriendelijkheid en duurzaamheid. En vooral: wat je zelf graag ziet.

Maar parket in woonruimtes is toch een beetje erg jaren '80. Dat is zoiets dat je plaatst omdat je dat bij je ouders ook had. Of omdat je dat zo leuk vond vroeger bij je tante of beste vriend. Toen was parket 'chique' nu vragen mensen zich af wat jou bezielde om die mooie ruimte zo in stukken te kappen. Of als je dan echt ook de keuken meeneemt, wat jou bezielde om parket in de keuken te leggen, dat zal zo moeilijk onderhouden terwijl er al lang parkets zijn die ook in keuken en zelfs badkamer kunnen.

maar dat is allemaal persoonlijke smaak en elk doet wat hij graag doet. Zo zie ik ook heel graag gepolierde betonvloer met zijn imperfecties en industriële basic-heid, terwijl anderen denken 'wat een vuile vloer, met vlekken en krassen en kleurverschillen, je ziet niet eens dat er gepoetst is'. Maar zo'n vloer past ook enkel als het totaalplaatje klopt. Idem voor parket.

Hout isoleert zeer goed en voelt dus warm aan maar het is bijgevolg ook niet zo geschikt voor vloerverwarming , ook al bestaat er blijkbaar parket dat wél ZOU geschikt zijn voor vloerverwarming. Het hout zal volgens mij altijd te veel de warmte van de vloerverwarming tegen houden.Ik geloof daar dus niet in maar je kan dan natuurlijk ook combineren met muurverwarming of een andere soort verwarming.
Met een parket tegel heb je alvast deze belemmering niet maar ik vrees dat de tegels die moeilijk te onderscheiden zijn van echt parket dan weer zéér duur zullen zijn en een tegel kan nooit dezelfde warmte en gezelligheid bieden als echt parket. Maar zoals met alles heeft ieder voordeel meestal een nadeel en omgekeerd.
Ikzelf zal heel waarschijnlijk kiezen voor parket op de volledige gelijksvloerse verdieping , dus zonder de ruimtes te moeten "in stukken kappen"  want ik zie niet in waarom dit met parket niet zou kunnen. En er volgens mij niets "jaren 80" aan parket dat al eeuwen gebruikt wordt maar ik ben dan ook één van die mensen die zich afvraagt wat iemand bezielt om een grijze betonnen vloer , soms gecombineerd met ruwe betonnen plafonds etc... te voorzien in een gewoon woonhuis. Over smaken valt niet te discussiëren.

Inderdaad persoonlijke smaak. Wij hebben ook gekozen voor keramisch parket op de volledige  benedenverdieping en dit in combinatie met vloerverwarming.  We zijn erg blij met het resultaat; geen dorpels (enkel waar nodig een uitzetvoeg)

Kan je zien dat dit tegels zijn? Ja, maar toch twijfelen de meesten als ze het zien.

Er zijn enorm veel varianten op de markt inmiddels, als je wat duurder gaat dan is het verschil met echt hout erg moeilijk te zien. De kleur van de voeg is mee bepalend voor het "echt" lijken.

Mvg.

Wim

wij hebben overal halfmassief parket liggen (enfin, overal, behalve berging, garage en een deeltje van de badkamer). geloogde eik als ik me niet vergis

mits een superklein beetje discipline (stel u daar niet teveel bij voor met 2 kleine monsters die rondhollen) is dat heel goed te onderhouden.

pro's:

't is het enige warme element in de woning.
het is een mooi egaal geheel
't voelt warm aan

con's

eigenlijk geen. 

maar zoals hiebroven al gezegd: 't is persoonlijke smaak.

Ik was dit nog vergeten:  Voor wie kiest voor een strak en modern interieur , eventueel met een vide en dus hoge plafonds zou er eventueel een probleempje kunnen optreden met de akoestiek.  Daar zijn oplossingen voor maar parket zal alvast het geluid veel beter absorberen dan een harde vloer. Dus betere akoestiek met parket.

Ik lees hier af en toe '... in moderne interieurs... ' en '... in moderne woningen...'.

Maar onze woning willen we toch graag wat landelijker houden.
Ik had een keramische tegeln op het oog die we over gans de benedenverdieping zouden leggen, maar dan lijkt de living me toch wel wat killer en minder gezellig.
Je gaat dan algauw naar tapijten teruggrijpen, wat misschien helemaal jaren '70 is ;-)

Maar zou het niet zo zijn dat je in landelijke interieurs wel meer 'mag' opsplitsen?
Uiteindelijk is het bij een landelijke woning toch allemaal wat minder strak.

P.S.: Bovendien zouden we de keramische tegel in romeins verband leggen, wat door landelijke interieurexperten soms ook aanzien wordt als 'not done'...

Als je ooit huisdieren gaat nemen (pup) dan denk ik niet dat parket een goed idee is (intrekken urine tijdens zindelijkheidstraining).

Voor de rest is het een persoonlijke smaak.

Oorspronkelijk bericht geplaatst door fiekesof

Als je ooit huisdieren gaat nemen (pup) dan denk ik niet dat parket een goed idee is (intrekken urine tijdens zindelijkheidstraining).

geen diee. ik heb (gelukkig?) zo geen beest, maar ik heb wel 2 andere monstertjes proper moeten maken. We hebben accidentjes gehad zowel in de living als naast het toilet. mits je het geen 5 dagen laat inwerken laat dat totaal geen sporen na. 

Oorspronkelijk bericht geplaatst door ushkar
Oorspronkelijk bericht geplaatst door fiekesof

geen diee. ik heb (gelukkig?) zo geen beest, maar ik heb wel 2 andere monstertjes proper moeten maken. We hebben accidentjes gehad zowel in de living als naast het toilet. mits je het geen 5 dagen laat inwerken laat dat totaal geen sporen na. 

Dit is een probleem bij laminaten en dergelijke, maar bij parket komt er toch een laag vernis over? Als je echt de houten vloer behoudt en beitst, dan kan je beter geen parket leggen in combinatie met honden/katten.

Puur voor de hond en de katten hebben wij tegels. Met hier en daar wat tapijt. En een goedkope vynil er tijdelijk over als er een pup rondloopt (grote rassen, gewrichten, uitschuiven op tegels...)

Wij hebben een keramische tegel liggen (ons interieur is eerder landelijk) omdat wij dit mooi en ook praktisch vonden 

Parket is heel gezellig maar ik zou dit nooit in mijn living durven leggen. Bij onze buren is hun parket al beschadigd na 1 jaar (putjes en krassen door kindjes). 

Oorspronkelijk bericht geplaatst door o5g6m3

Wij hebben een keramische tegel liggen (ons interieur is eerder landelijk) omdat wij dit mooi en ook praktisch vonden 

Parket is heel gezellig maar ik zou dit nooit in mijn living durven leggen. Bij onze buren is hun parket al beschadigd na 1 jaar (putjes en krassen door kindjes). 

En wat heb je dan gedaan in uw zithoek?
Tapijt gelegd aan de zetels of gewoon vloer gelaten?
Lijkt me nogal ongezellig en kil als je rechtstreeks op de vloer zit in het salon.

Idem voor de eethoek (als je die hebt): staat uw tafel dan op de losse vloer of heb je daar dan ook een tapijt onderliggen?

Hier zal het een kale vloer worden (zoals sommigen hier zeggen...) omdat ik astma heb voor huisstofmijt.

Heb nooit anders geweten en niet killig voor mij.

hier ook gewoon tegelvloer, steeds lekker warm in de winter en fris in de zomer. Een sfeer creeer je niet enkel door de vloer. meubels, kleuren, verlichting ..... dragen hier al veel meer tot bij .  ik heb bv geen enkele witte muur in mijn gehele woning.

hier wat foto's van ons "keramisch parket" op de gehele benedenverdieping (ex. garage) geplaatst. Uiteraard met VVW (benieuwd hoe dit gaat aanvoelen met de verwarming aan)

https://lh3.googleusercontent.com/0wVKCfwkOCb54aqcrLkDrc8c2I-kbHKAZiyB5NZdCzL-=w2048-h1362-no

https://lh3.googleusercontent.com/8dnvs-9_o413LtWMi1KDPSVd8ah3gRPmL3jlcv_4PwPj=w2048-h1362-no

https://lh3.googleusercontent.com/3OQQf5AeAuz9nNnpgascpR6j3NGB3BLm4J977m6jtye8=w2048-h1362-no

https://lh3.googleusercontent.com/1xefBayssiwN2Fb2Jnkjh_2ReDID8qye0p_cB9NFEMcy=w2048-h1362-no

De foto's zijn eigenlijk donkerder dan het geheel in het echt is. Op de laatste foto zie je de helaas noodzakelijke uitzetvoeg.

groetjes, Wim

Ik ben iemand die veel liever overal parket zou voorzien dan tegels. Ik merk het verschil toch in de winter hier. Natuurlijk, de vloer is niet echt geïsoleerd, de enige voorziene isolatie is een dikke isolatie-chape. En dan zijn die tegels in de winter toch echt koud om over te lopen. De living en eetkamer en bureau is allemaal parket en dat is zelfs in de winter aangenaam om blootsvoets over te lopen. Maar die tegels, liever niet.

De uitspraak dat parket vooral 'jaren 70' is en zou gelegd worden omdat 'in de kindertijd familie dat hadden liggen' vind ik toch niet kloppen. Ik ken genoeg nieuwbouw moderne woningen die parket hebben liggen puur vanwege de schoonheid en het warmtegevoel. Anderzijds ken ik ook genoeg zulke woningen die helemaal betegeld zijn. En dat is dan al vaak vanwege de vloerverwarming dat ze de keuze parket hadden laten varen. Parket is dus volgens mij niet ouderwets.

Verder nog: op de eerste verdieping hadden we kurkvloeren, en dat is en warm en het is akoestisch een goede keuze. Hierop hebben we eind vorig schooljaar fineer-parket gelegd. Dat is laminaat maar ipv een papier dat met houtstructuur is bedrukt, is dat met een dun laagje hout. Zeer tevreden van, hoewel het contactgeluid iets storender is dan de kurk. En qua onderhoud: wekelijks met een 'zwiffer' over gaan is al voldoende. De living is wekelijks stof stofzuigen voldoende. Dus qua onderhoud is dat zeer gemakkelijk. Het parket beneden wordt wel op de zoveel jaren eens geboend. Ik zie dus geen meerwaarde voor tegels op vlak van onderhoud.

en over die krassen en putten! Die parket heeft 3 opgroeiende kinderen overleeft en ligt er al 19 jaar, die krassen horen er deels wel bij, en met het tapijt onder de eettafel te verwijderen is daar nu een hele rechthoek nog in zeer goede staat en steekt af ten opzicht van het 'versleten' gedeelte. Maar dat verslijten hoort ook bij het parket. Een voordeel van massief parket zoals hier: indien het u teveel stoort, gewoon even een laagje afschuren en weer afwerken en het is zo goed als nieuw. Als u problemen hebt met krassen en deuken in parket, is het zeer makkelijk op te lossen: onder stoelpoten, zetels, tafelpoten... Allemaal viltjes steken, dan maken die geen krassen. Kinderen die spelen? Zet die op een speel mat bijvoorbeeld. En dan de gewone slijtage van parket hoort er natuurlijk wel bij, indien men dat niet wenst is parket geen goede keuze vrees ik. Ik vind dat nu jet extra karakter hebben zo.

bij ons ook parket is woonkamer + keuken zelfs. Ligt nu 4 jaar en hebben er geen spijt van. Een beetje 'patina' hoort erbij natuurlijk maar zelfs dat valt goed mee. De parket wordt elke week gedweild met speciale parketzeep van Woca, qua onderhoud echt makkelijk. Onlangs hebben we de hele parket nog eens gedweild met een speciale conditioner, en hij ziet er zo goed als nieuw uit.

Ik vind parket prachtig en het voelt heerlijk aan de voeten. Tegels vind ik persoonlijk echt te kil, hou ik niet van. Onze architect had eerst gepolierde beton voorgesteld maar dat vond ik niet passen in ons huis, renovatie van jaren 60 woning.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan