Parket in de keuken

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
100
Punten
43
We zijn bezig met onze renovatie te plannen.
Nieuw plafond,, nieuwe keuken en ook nieuwe vloer.
Nu hebben we in de keuken tegels en in de living, overloop en bureau een laminaat. (Allen op 1ste verdiep)
Keuken en living zijn één open ruimte, het mooiste zou één doorlopende vloer zijn, maar mijn vrouw vindt dat te koud van uitstraling, een tapijt of andere vloer bedekking vind ze niet mooi. Ze wil graag een warme uitstraling.

Terug tegels in de keuken en parket in de living ziet ze ook niet dadelijk zitten omdat je dan weet die overgang hebt.
Ze heeft een voorkeur om in zowel keuke, living, overloop en bureau, parket te leggen, vermits dat een warme uitstraling heeft.

Alleen vrees ik voor parket in de keuken o.a. voor vetvlekken, tomaten, wijn, glas of pan dat valt, en zelfs in mindere maten ook voor onder de eettafel, heen en weer schuiven van stoelen.

Iemand ervaring met parket in de keuken? Of andere ideeën om een warmere uitstraling te bekomen?
ps: keramisch parket is geen optie, ziet er nep uit.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.835
Punten
113
Je hebt ook vrij goede keramische parket qua look.
Verder komt het erop neer om goed te behandelen en goed te onderhouden.
2k vernis en zorgen dat je die vernieuwd voordat die "versleten" is.

wouterk

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
100
Punten
43
We hebben nog ene kleine van 4 jaar die graag met zijn auto's over de vloer rijdt. 3 kinderen die met hun stoel over de vloer schuiven. Is 2 componenten vernis sterk genoeg om daar toch iets of wat weerstand tegen te bieden of sta je na een week toch al tegen tal van strepen aan te kijken?

Vind het wat zonde om duur parket te leggen als het na een week al vol strepen staat. De vrouw vind dat minder erg omdat het een natuurproduct is.

Lid geworden
7 sep 2018
Waarderingsscore
64
Punten
28
Ik zou het niet aandurven, parket in de keuken. Zelfs niet met goeie bescherming. Zou het ook zonde vinden van dure parket. Maar anderzijds heeft je vrouw wel gelijk: het is een natuurproduct... alles verslijt... In het begin gaan de eerste krassen en strepen je heel erg storen. Naderhand (na lange tijd :) ) dan zijn die krassen en strepen 'een patine met uitstraling' geworden :) Denk dat het van je eigen ingesteldheid afhangt: als je geen krasje kan zien.. doe het dan niet

• Leuk
Waarderingen: semo

turboke

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Waarderingsscore
155
Punten
63
In het begin gaan de eerste krassen en strepen je heel erg storen. Naderhand (na lange tijd :) ) dan zijn die krassen en strepen 'een patine met uitstraling' geworden :) Denk dat het van je eigen ingesteldheid afhangt: als je geen krasje kan zien.. doe het dan niet
Dit
Ik zou er niet mee inzitten, mijn vriendin zou zot worden.

Ik heb ook nooit de zin verstaan van tafellakens en hoesjes voor kinderstoelen enz...
Je koopt iets moois, en daarna ga je er iets anders over leggen omdat het mooie ding niet beschadigd geraakt, maar je ziet het dan ook wel niet meer...

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Waarderingsscore
74
Punten
28
Wij hebben hier ook over getwijfeld. Ons huis beneden is een grote L vorm en de keuken is open met de living dus. Wij hebben gekozen om enkel parket te leggen in de living en dan in de keuken een iets donkerdere vloer dat er een mooi contrast is. (natuursteen look maar keramische vloer.)

Als je een pietje precies bent en het erg vindt als je parket vuiler wordt. Leg aub dan geen parket in de keuken. Voor mij is het onze eerste parket ervaring en parket is teer, heel teer... Wij letten immens op maar er zijn ook al hier en daar putten en krasjes en vlekjes. Wij wonen er nu van eind januari en ik ben zeer blij dat wij in de keuken toch gegaan zijn voor die praktische vloer. Met kinderen is parket in de keuken echt niet te doen. Of je moet eens de vaatwas proberen te vullen zonder een druppel te morsen met saus, koffie, water, vet...

Ons parket werd geolied en moet zeggen, het is zeer teer... Is een bleek parket zonder noten hier. We zijn ook blij dat we de toplaag dik genoeg genomen hebben (samengesteld parket met 8mm toplaag). Zodat we die toch om de 10 jaar eens kunnen afschuren.

Wij hebben nu een baby van 6 maand, ik hou mijn hart vast als die straks begint rond te lopen.

Men noemt dat dan "patine" of je hoort dan van de parketteur "maja hout leeft en das zijn charme". Wij hebben daar moeite mee. We zijn minder parket mensen dan gedacht. Ik heb al veel gevloekt. Ze zijn al eens moeten terugkomen ook om ernstige vetvlekken te verwijderen nadat onze baby een flesje vitamine D uit mijn handen sloeg. Kan je verzekeren, het is om te wenen dan als er 3 m2 van je parket in olie vlekken is. We hebben dan 300 EUR moeten betalen om dit te laten opknappen. En wij hebben dit meteen na het ongelukje opgedept, opgekuist maar tevergeefs. Vet is blijkbaar dramatisch voor je parket. Trekt er meteen in. Dus ik in de keuken, parket, ik zou zot worden. :)

Eens een fotootje na de val van een flesje vitamine D. Ging zonder behandelen van de parketteur niet weg. En dan was het hier toch efkes zot worden.

Kan je daar tegen, maakt het je niet zoveel uit, dan zou ik het ook in de keuken leggen. Maar accidentjes gebeuren snel in de keuken. Ik mag het bv niet gedroomd hebben om een pot choco of een fles olijfolie te laten vallen in je keuken dan met je parket. Dat is echt om zeep dan. Dat is dan bellen naar de parketteur en laten afschuren en kleurverschillen hebben.

IMG_4814.jpg

Laatst bewerkt:

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Waarderingsscore
74
Punten
28
Je zou ook nog kunnen opteren om vloer te leggen aan het deel waar je kookt of waar de afwasbakken zijn. Mijn schoonouders hebben in de keuken parket maar aan de afwasbakken hebben ze een strook tegels, daar waar ze de vaatwas enzo open doen en ook aan die kant koken ze. Dat kan ook al schelen...

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Waarderingsscore
74
Punten
28
We hebben nog ene kleine van 4 jaar die graag met zijn auto's over de vloer rijdt. 3 kinderen die met hun stoel over de vloer schuiven. Is 2 componenten vernis sterk genoeg om daar toch iets of wat weerstand tegen te bieden of sta je na een week toch al tegen tal van strepen aan te kijken?

Vind het wat zonde om duur parket te leggen als het na een week al vol strepen staat. De vrouw vind dat minder erg omdat het een natuurproduct is.
Met een verniste parket heb je zeer snel krassen. Later van tijd snel ook loopsporen waar je vaak loopt, staat. Ons werd aangeraden om parket in olie te zetten. Straalt veel meer naturel uit en veel minder snel krassen en geen loopsporen, of veel minder snel. Maar geoliede parket is teerder naar vlekken... Vernis of olie, het is cholera of de pest kiezen haha.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.835
Punten
113
met een matte naturel vernis ga je dat minder hebben. Geeft een "onafgewerkte" uitstraling

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.774
Punten
113
Denk dat ik rondloop met een hoek af.
Ooit voor een open keuken ( jaja, soms, heel soms, heeeeeeeel soms doen we ook wat onze zeg in interieur of bouw) waar we de tuin moesten doen in aansluiting op de verbouwing van het gelijkvloers. Daar voorgesteld om de buitenvloer in hout ook binnen te gebruiken.
Dacht dat we ipe hadden voorgesteld voor buiten.
Na veel 5 en 6 en af en toe een W817 dan toch groen licht gekregen.
Uitgenodigd na de werken op een klein housewarming voor al degene die mee hadden gewerkt aan dit statige herenpand.
De pot spaghettisaus was iets te warm en kletterde uit de handen van de gastheer.
Is op het zelfde moment opgekuist. Later ook niets meer van te zien.
Alleen spaghetti , ik zen sowieso al geen fan van dat gedoe , zonder saus is het helemaal niet lekker.

_remi_

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
211
Punten
43
Ik volg mee, ik plan namelijk ook parket te leggen in onze nieuwbouw ...
Maar wij durven toch geen parket leggen in de keuken hoor.

Om een voorbeeld te geven ... onze oudste heeft vorig jaar op amper 1 uur tijd, op keramische tegels tussen koelkast en aanrecht laten vallen:
- 1 half glazen flesje bruiswater (25cl)
- 1 nieuwe glazen fles olijfolie van 1l (net open)
- 1 nieuwe glazen fles dressing van 75cl

We gaan waarschijnlijk parket leggen in de living, eetruimte en bureau op gelijkvloers. Keuken badkamer, hal en wc waarschijnlijk in keramische tegels. Op de verdieping ook parket voor overloop en slaapkamers.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.774
Punten
113
oudste vervangen zal te laat zen zekers

:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Kaffe

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
214
Punten
43
Of gewoon geen glazen flesjes meer kopen :')

REF10554

Actief Lid
Lid geworden
26 sep 2018
Waarderingsscore
74
Punten
28
Ik denk ook persoonlijk dat je niet echt ontspannen kan koken in een keuken met parket. Vlees bakken en je hebt daar al vaak spatten. Dat is goed voor in toonzalen maar om er echt in te leven. Nee niet haalbaar denk ik. En als je dan constant gestresseerd moet toekijken hoe de kleine spaghetti eet in je keuken. Dan is de fun snel over en vloek je dat je niet de praktische kant bekeken hebt.

Wij hebben bv ook een kat. Welja die kat moet ook kunnen eten en drinken, je wil dat niet op je parket zetten die eet en drink bakjes. Staat hier ook in een hoekje op de keramische keukenvloer.

Onze parketteur had een badkamer opstelling met visgraat parket en zei dat dit perfect mogelijk was. Echt prachtig uiteraard en zeer mooi gedaan. Maar dat is enkel maar goed voor in een showroom.

Mijn vriendin, 2de dag dat we er woonden. Badje genomen volledig gescrubd en toestanden, goed ingeolied na het badje in onze badkamer met keramische tegel. En dan met de voetjes de hele boven rond. Boven hebben we ook overal parket liggen. Welja je kon haar stappen overal zien staan in het parket. Ze staan er gedeeltelijk nog in :)

Wij hebben ook erg vaak de mooiste kaart getrokken in onze woning gebaseerd op wat je ziet in de toonzalen of boekjes. Maar je moet eens af en toe durven de praktische kaart trekken ook. Zeker met kinderen denk ik. Bepaalde esthetische keuzes zouden wij nu niet meer maken vanwege de praktische kant waar we nu ondervinden dat dit niet echt ideaal is.

Maar iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes natuurlijk. Sommige mensen zouden elke 3 dagen heel hun huis kuisen en stofzuigen, terwijl andere maar laten begaan en er gerust in zijn. Het is te zien hoe je bent als persoon zeker. :D

Kaffe

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
214
Punten
43
Klopt! Hier speelt die factor kinderen (en hond) ook véél mee. Als wij hier drie dagen niet stofzuigen weet ik niet meer of onze oudste onze oudste is of den hond. Die pakt dat haar allemaal mee terwijl hij aant spelen is op de grond :p

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.010
Punten
113
Al eens in een ander topic gezet. Geen fan van parket in keuken of gelijkvloers. Reden : vriendin wil die overal 'spic en span'. Ik zou zelf wel parket willen, maar dan ineens gaan voor een verweerde en afgeleefde look. Maar die wou of wil zij niet.
Parket op gelijkvloers lijkt me alleen maar goed als je direct voor dat verweerde gebruikte type gaa.
Bij ons op een redelijke 'afgelekte' parket staan er veel krasjes, een paar putjes hier en daar, een streep of veeg, en mijn wederhelft let er nochtans sterk op. Zowel in keuken als leefruimte.

ushkar

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 okt 2008
Waarderingsscore
32
Punten
48
ervaringsdeskundige hier (enfin, deskundige...).
Hier ligt er al 7 jaar parket in de keuken. Was ons indertijd door de meesten afgeraden, maar wie mij een beetje kent...
Wat is het verdict? mits een klein beetje discipline werkt dat perfect. Een glas uitgieten, tja, dat gebeurt (al is het niet zo vaak). Druppels bij het ledigen van de vaatwas gebeuren frequent. Parket vergeeft heel veel, zolang je het maar geen dagen laat intrekken. Reflex is hier om na het legen van bijvoorbeeld de vaatwas eens met een schotelvod de druppels weg te nemen.
Contradictorisch genoeg zijn de meeste 'beschadigingen' waar de stoelen van de kindjes heen en weer geschoven worden. al is ook dat relatief.

na zeven jaar plannen wij deze grote vakantie eens een weekendje "poets het parket". De zeep verwijderen met een woodboy en daarna terug inoliën. (niet schuren dus)

Bovenaan