• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

parket gebruiken voor plafond?

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Ik ben van plan om een houten plafond te maken en had daarbij een simpel vraagje: kan je massief parket gebruiken voor een plafond? Er is blijkbaar veel meer keuze in parket dan in plafondplanchetten... 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Volgens mij niet. Hoe ga je de latten bevestigen aan de plafondlatten?

De keuze is natuurlijk persoonlijk, maar zijn plafondlatten nog van deze tijd?
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Nu7s zei:
Volgens mij niet. Hoe ga je de latten bevestigen aan de plafondlatten?

 

Blind nagelen lukt dan waarschijnlijk niet maar ik dacht zelf aan een sterke montagelijm. Niemand ervaring?  
 
Lid geworden
24 jul 2018
Berichten
105
Waarderingsscore
1
Punten
18
Stel theoretisch kan de montagekit dit zware pakket verlijmen. Zit je dan rustig daaronder? 

Ik zou altijd voor schroeven/nagelen oid gaan.

 

 
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
gasgas1986 zei:
Stel theoretisch kan de montagekit dit zware pakket verlijmen. Zit je dan rustig daaronder? 

Ik zou altijd voor schroeven/nagelen oid gaan.

 

 

 

Ik bedoel met lijm een ms polymeer zoals tec7 of acryllijm zoals t rex. Voorbeeld van de onmiddellijke kracht van zo'n lijmen zie je hier:

https://www.youtube.com/watch?v=71yt6Q_K0Oo 

 

Volgens mij gaat zoiets sterker zijn dan een genagelde verbinding.
 

juweeltje

Actief Lid
Lid geworden
23 mei 2008
Berichten
305
Waarderingsscore
26
Punten
28
Deze topic is van een tijd geleden, maar ik kijk ook voor een eiken plafond met een 4 tal balken (150x150mm) te monteren onder mijn (nieuwbouw) potten gewelf.
Wij bouwen een landelijke woning met enkele toetsen naar het verleden, vandaar onze keus.

Heb jij he plafond kunnen ophangen.
Ik hoor graag hoe het uitgekomen is bij jouw....
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Tuurlijk kan dat , maar je moet inderdaad rekening houden met het gewicht , de bevestiging en ... of een duur parket waar dames met hoge hakken oplopen echt wel geschikt is om tegen het plafond te hangen. Ik zie weinig kans dat dames met hoge scherpe naaldhakken dit willen uittesten.

Je kan natuurlijk panelen aanschaffen in de houtsoort die JIJ mooi vind in het parket.
Bv een franse eik parket vind e ook in panelen.
Oja je betaalt wel voor deze folie.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Ieder parket geschikt om te worden geplaatst op een onderparket (en zelfs meer dan dat alleen) kan worden bevestigt op onzichtbare wijze met nagels. Daarvoor worden speciale nagelpistolen gebruikt. Of je dat nu vastschiet op een onderparket of een opgehangen struktuur maakt weinig uit. Vraag is alleen wie jou zijn speciaal toestel zal ter beschikking stellen want huren is denk ik niet mogelijk. Je hoeft dus geen lijm te gebruiken. Gebruik je toch lijm gebruikt dan uitsluitend producten die wij gebruiken in de gevelbouw met bvb Trespapanelen of Rockfon
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Ik moet het parket nog hangen, ik laat zeker mijn ervaring weten. Ik gebruik hiervoor een samengestelde parket: bovenlaag in eik op een populier onderlaag. Het plan is een combinatie van lijm en nagels (met afwerktacker) te gebruiken voor de bevestiging. De nageltjes enkel om een eerste fixatie te geven in afwachting van het uitharden van de lijm.
 

Stievius

Zeer Actief lid
Lid geworden
9 jun 2014
Berichten
175
Waarderingsscore
129
Punten
43
Hier over 't laatst een muur gedaan in parket (winkelinrichting, in huis zou'k dat nu niet direct doen), ook gelijmd en met een tacker schuin in de tand geschoten zodat de nagels onzichtbaar zijn maar de groef er toch nog perfect over past. Klinkt misschien heel logisch, maar mijne frang was iig niet direct gevallen om het zo te doen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Volgens mij niet. Hoe ga je de latten bevestigen aan de plafondlatten?

De keuze is natuurlijk persoonlijk, maar zijn plafondlatten nog van deze tijd?
nagelen onder 45° net boven de tand, kan perfect
parket kan ook zo gelegd worden
nagels zonder kop gebruiken
 
Lid geworden
3 sep 2009
Berichten
13
Waarderingsscore
4
Punten
3
parket tegen het plafond ,is best mogelijk , is zelfs goedkoper dan sommige massieve planchetten die ze ervoor verkopen ,heb zelf 16mm dikke massieve eiken parket als keukenplafond ,en het hangt er nog steeds aan , zie het bewijs(is wel wat lichtinval op de foto)
 

Bijlagen

  • DSC01064.JPG
    DSC01064.JPG
    164,8 KB · Weergaven: 29
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan