- Lid geworden
- 28 okt 2024
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 1
Reeds veel over geschreven maar nergens echt een antwoord te vinden op de vragen die ik heb, dus hierbij een topic specifiek over de aanleg van grasdals / betondals.
Situatie: Momenteel ben ik 2 extra parkeerplaatsen (6m*6m) aan het creëren in betonnen grasdals (10cm*60*40) voor onze woning. Wat de opbouw betreft, volg ik onderstaand plan (mosterd hiervoor vond ik onder andere op dit forum terug):
Tnx
Situatie: Momenteel ben ik 2 extra parkeerplaatsen (6m*6m) aan het creëren in betonnen grasdals (10cm*60*40) voor onze woning. Wat de opbouw betreft, volg ik onderstaand plan (mosterd hiervoor vond ik onder andere op dit forum terug):
- 15-20 cm betonpuin
- 5-7 cm teelaarde (bovenste laag aarde die ik recupereer)
- 10 cm dals
- Instrooien met teelaarde-compost mengsel tot net onder niveau + zaaien (zal wss voor het voorjaar zijn)
- Alles ingesloten door boord van 15 cm in stabilisé (30 was beter geweest weet ik nu al :-s)
- Betonpuin:
- Welke granulariteit kan ik best nemen voor het puin? Eerder richting 0-20 of 0-40mm?
- Voor het aantrillen zal ik een lichte trilplaat (16kn) gebruiken omdat ik deze gemakkelijker kan verkrijgen / halen / .... Onder de parking zit er echter een septische put (doorsnede 130cm / 1200liter) / 2 pvc inspectieputten / betonnen vetafscheider (denk 50cm op 50) en hoofdleiding (16cm) naar betonnen buis van de beek (schat 50 doorsnede). De septische put + inspectieputten heb ik versterkt met 10-15cm dubbelgewapend beton, onder de leidingen ligt aangestampte aarde of stabil. Mag je met een trilplaat in de buurt van putten / leidingen gegeven dat er nog 15 cm aarde + 15 cm puin op komt?
- Ik heb vastgesteld dat ik op sommige plaatsen in de koffer reeds op de boomse klei zit, kom ik in de problemen met de opgegeven opbouw? Water trekt nog wel goed weg na stevige regenbuien.
- Teelaarde:
- Kan ik de 5-7cm cm teelaarde die bovenop het puin komt best ook aantrillen?
- Ik last reeds dat hier best breekzand wordt ondergemengd (vermoed omwille van wegspoelen op termijn?). Gaat dit met zekerheid een probleem geven indien ik dit niet doe (mede in rekening gebracht dat mijn boordstenen maar 15cm zijn)?
- Dals
- Kan ik deze best ook nog eens aantrillen voor 100% rechte ligging of ga ik hier problemen door krijgen? In rekening genomen dat ik een overmoedige sukkelaar ben dat het project helemaal met de hand doet, acht ik de kans reëel dat een 100% pas legging nog een uitdaging wordt.
Tnx