• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Palen afsluiting in steenpuin "gieten".

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Berichten
584
Waarderingsscore
4
Punten
18
Hallo,



We hebben aan 2 zijdes van onze tuin een keermuur in stepoc blokken moeten maken. Onze oprit ligt deels tot tegen die muur en dat is gevuld met steen en betonpuin (mix). Nu willen we de uiteindelijke oprit leggen en we moeten dan ook onze (draad)afsluiting plaatsen. We willen die niet OP de keermuur zetten, maar ervoor, zodat we die 10 cm beton niet meer zien in onze tuin.



De vraag is nu, hoe giet ik best die palen in als het geen aarde is maar breekpuin? Voorlopig ga ik ervanuit dat ik niet kan gieten, en aangezien ik toch een klein kraantje moet huren zou ik dat steenpuin weer weghalen, de palen met 2 beugels op die plaats bevestigen aan de keermuur en dan alles weer toedoen.



Of zet ik een pvc buis van voldoende diameter vast in het steenpuin en giet ik die dan later vol beton als ik de paal erinstop?



1e optie lijkt mij steviger en minder rondslomp.



thx
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
en met een spade/ pikhouweel wat gaten maken in steenpuin? Dat licht toch geen meter diep?Om daarvoor een kraantje te huren...
 

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Berichten
584
Waarderingsscore
4
Punten
18
Nenee, dat kraantje moet ik huren voor ander werk wat verderop aan de oprit. :)



De keermuur is maar 80 maar ik moet wel +- 30 cm diameter kunnen vrijmaken om met beton op te gieten en aangezien keien steeds terug het gat in rollen lijkt me dat hetzelfde als een zandkasteel bouwen bij vloed waarbij je het water wegschept ;-)
 
Lid geworden
3 feb 2012
Berichten
466
Waarderingsscore
0
Punten
0
je hebt 80cm steen/betonpuin ?



zal inderdaad niet evident zijn...



Zou toch eens nadenken om ze er OP te zetten. Werk die 10cm die je nog gaat zien dan af met een proper boordsteentje in arduin of iets dergelijks?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.588
Punten
113
Miniac;1920481 wrote:
je hebt 80cm steen/betonpuin ?



zal inderdaad niet evident zijn...



Zou toch eens nadenken om ze er OP te zetten. Werk die 10cm die je nog gaat zien dan af met een proper boordsteentje in arduin of iets dergelijks?



Zal inderdaad handiger en gemakkelijker zijn om deze palen OP de steunmuren te zetten.

Die 10 cm zal zeker niet storen, integendeel als dit een mooie strakke lijn is ....

Trouwens d'er bestaan nog planten, struiken, klimplanten en gazon.



Moest je de palen toch ervoor plaatsen zal de afsluitdraad nooit netjes tegen de steunmuur komen. Want hoe krijg je de afsluitdraad tussen de steunmuur en de tegen de steunmuur bevestigde paal?

Plaats je de afsluitdraad voor de palen dan krijg je een vuilnest tussen steunmuur /paal/draad en krijg je problemen met de madame.



luk
 

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Berichten
584
Waarderingsscore
4
Punten
18
Bedankt iedereen.



De keermuur is 56 meter lang in totaal, waarvan de oprit daarop aansluit ter lengte van 7 meter. Kzou 3 palen in dat steenpuin moeten plaatsen, de rest staat gewoon in het gras.



Die keermuur is bovenaan natuurlijk niet op en top kaarsrecht, het is gestorte beton die daarop staat en daar bovenop komt nog eens dat 28 palen op zo'n muur zetten echt stukken duurder is dan een gewone paal in de grond. 52€ per paal ipv 18€ maakt toch wel een serieus verschil uit.



+ dan nog 56 meter lang klimplanten aankopen of afwerken met iets is precies ook niet gratis helaas. :)



Idee was de afsluiting op zo'n 10 cm van de keermuur te plaatsen, mss moet ik die 3 palen met een afstandshouder monteren op de keermuur of iets dergelijks, zodat de lijn gelijk blijft.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Gegalvaniseerde volle staven (25mm diameter?) met een punt aan de onderkant.

Deze in de oprit kloppen met voorhamer of met pneumatische boorhamer.

Je kan het eerst eens proberen met één of ander korter stuk of met een puntbeitel.
 
Lid geworden
3 feb 2012
Berichten
466
Waarderingsscore
0
Punten
0
als dat maar 3 palen zijn kan je wel even kl*ten en die in de muur verankeren en nog eens aanstorten met beton.



Blijft wel zoals luk zegt een 'probleem' van een smal strookje dat enkel bestemd is voor vuiligheid.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan