Padouk en isolatie (koudebrug?)

Matjoso

Lid
Lid geworden
4 dec 2010
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
Beste mensen,



De benedenverdieping zouden we willen afwerken met padouk.

In de spouw komen PIR platen van Xtraterm (Dikte 10CM).

De padouk wordt bevestigd op hard hout dat tegen de snelbouwers (binnenmuur)bevestigd is. Zijn deze plaatsen dan geen soort koudebruggen??

Is hier een oplossing voor of is hout ook een goede isolator ?

Tussen de bevestigingslatten en de padouk zouden we zo'n folie gebruiken.



Gr MAt
 
Lid geworden
15 dec 2010
Berichten
321
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als buitenafwerking dan of lang binnen?
 

Matjoso

Lid
Lid geworden
4 dec 2010
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
Padouk als buitenafwerking.

Planken zouden we horizontaal willen gebruiken.
 
Lid geworden
15 jun 2009
Berichten
149
Waarderingsscore
0
Punten
0
Anders een rooster maken van 2 x latten van 5cm en daartussen de isolatie? Hoewel 10cm hout wellicht niet echt een koudebrug is?
 
Lid geworden
22 jun 2009
Berichten
251
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als uw bevestigingslatten (hard hout) de isolatie doorbreken zit je daar met een lagere isolatiewaarde. Vroeger zag men dit niet echt als een koudebrug omdat het hout toch nog iets isoleert. Nu dus wel.



Je zou een soort sarkingdak aan je gevel kunnen hangen om dat te minderen. Paar fabrikanten hebben daar een flashy marketingnaam aan gegeven. Isofinish, alleen werkt die site momenteel aan geen kanten bij mij. Via Google vindt je ook wel wat info.
 

Matjoso

Lid
Lid geworden
4 dec 2010
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hoe werken de meeste mensen?

Ik veronderstel dat ze niet allemaal met zo"n "sarkingdak " werken?



Even logiscg verstand laten werken. Is dit een mogelijke oplossing:

Tegen de snelbouwer zet je 5cm isolatie (+ eventueel opspuiten (plaat van 5 tss platen van 10))

Daartegen hard hout (dikte 5cm)

Die spouwhaak gebruiken om het harde hout vast mee te zetten?

Op het harde hout dat scherm/folie plaatsen.



Gr
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
2
Punten
0
volgens mij kan je eerst harde platen tegen de gevel zetten(lijmen/enkele pluggen), een dampopen doek (preventie regendoorslag) hiertegen en daarop verticale latten, geboord doorheen isolatie tot in snelbouw. (ev dubbel kader met dikke en dunnere latten).

ik denk dat die werkwijze beschreven staat bij IKO enertherm platen, maar ook bij de platen van Recticel.

ofwel minerale wol gebruiken, in 2lagen geschrankt tussen houten balken, minder koudebrug zo
 
Lid geworden
15 dec 2010
Berichten
321
Waarderingsscore
0
Punten
0
Normaal wordt er daar niet echt naar gekeken, behalve als je de passief waarde wilt behalen.



Klopt idd dat de balken een koude brug vormen, maar of die nu echt zo groot is dat je het verschil gaat voelen ....



Als wij houtskelet zetten is dat gewoon isolatie tussen de wanden daarop dampscherm en daarop uitlatten. Je kan daar nog osb tussen steken om wat luchtdichter te zijn ... ...



Heb nog niemand horen klagen.



Als je dat persee wilt (hebben we ook al gedaan bij een bijna passief woning) is 2 houten muren zetten. Zoals traditioneel met de steen dan.



Dus in u geval dan een wand voorzetten die geen contact heeft met de binnenmuur waardoor u isolatie niet gaat onderbroken worden. Maar dan zit je natuulijk met een grotere muur maar is wel perfect.
 

Matjoso

Lid
Lid geworden
4 dec 2010
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
janvanlandeghem wrote:
ik denk dat die werkwijze beschreven staat bij IKO enertherm platen, maar ook bij de platen van Recticel.

Volledig gellijk. Hier het bewijs onder de vorm van een filmpje http://www.enertherm.eu/documents/film/film-wrap.xml?lang=nl.

Kan deze methode ook met mijn gekozen Xtraterm PIR platen gebuikt worden? Dus ook met schuim bevestigen aan de muur ... Ik zie dat beide platen ALU coatings hebben aan beide zijden.

 

 

 
 

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij hebben het als volgt opgelost en het werkt ongelofelijk snel en makkelijk. Eerst hebben we CLS-klemmen bevestigd tegen de muur:



http://www.gb.nl/over-gb/nieuwsoverzich ... _regelwerk.



Tussen de vorken van de klem hebben we cls (of sls) hout bevestigd, waarbij het hout ongeveer 3 cm van de muur bevestigd werd. Zo heb je nauwelijks koudebruggen. Bovendien is het heel makkelijk om het cls-hout te lijnen en te bevestigen.



achter het hout kun je dan nog pur spuiten (of rotswol proppen). Ipv. van een doek kun je ook een celit-plaat plaatsen, dan heb je een betere luchtdichting en en heb je zeker geen koudebrug meer. Wij maakten wel geen gebruik van pur of pir, maar van rotswol (zo'n 16cm). werkt veel makkelijker, zeker tussen houten stijlen. Ik vind pur tussen een houten raamwerk, maar nutteloos knoeien als je het goed wil uitvoeren (lees kiervrij) en veel te duur. Neem 3 cm meer raamwerk (13 ipv 10) en rotswol, en je constructie zal kwalitatief veel beter zijn. Geen gevaar op kieren, je hout kan beter ademen, veel brandveiliger, goedkoper en veel sneller te plaatsen.
 
Lid geworden
15 dec 2010
Berichten
321
Waarderingsscore
0
Punten
0
Klopt maar langs de ene kant gaat u lem dan ook de koude geleiden. Ja idd zo een klein stukje dat is onnozel maar toch niet 100%.



Wij hebben ook al een gevel uitgelat met gewoon winkelhaken. een hoek van 90° dus en daarop cls-en gevezen.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
2
Punten
0
ik heb zelf zo'n 9cm 'werkruimte' (all-in incl afwerkingsplaat) , ben ook aan't rondkijken voor de geschikste manier. ik dacht aan balken van 6, met MW.

had graag dikker geïsoleerd, maar te korte dorpels laten voorzien (renovatie ramen)
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
2
Punten
0
hoezeer ik ook een ecologische jongen ben, ik heb maar X aantal cm te spenderen, kzou dit dan ineens goed willen doen, een warmte geleidings coëf. van 0.045 is nu niet echt 'je van het'. De slechtse minerale wol scoort eigelijk nog beter. Je moet je afvragen... dubbel zo goed isoleren voor heel je leven, weegt dit op tegen de minder fraaie kanten van hardschuim en MW... (opgelet; ik spreek over renovatie)
 
Lid geworden
4 jun 2007
Berichten
526
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou het vooral gebruiken wegens het gemak, je hoeft geen apart regenscherm meer te voorzien. Als je dan toch zo dik mogelijk wil isoleren dan zou ik kiezen voor isolatie en daar dan een pleister over, die pleister is maar 1cm dik en de rest kan je dan gebruiken voor de isolatie.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
2
Punten
0
het is maar zo'n 20m² gevel, en 2ramen... om daarvoor iemand te vinden die 1. dit wil doen en 2. tegen een schappelijke prijs. Minstens 2500euro? daarvoor kan ik zelf isoleren en een hele mooie gevelbekleding aanbrengen...
 
Bovenaan