• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Padoek gevel: draagstructuur fixeren op buitenmuur

Lid geworden
21 feb 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste,

Onze beide buren hebben 1 meter dieper gebouwd dan ons. Deze stukken (wachtmuur/gemene muur of hoe deze ook noemen) zouden wij nu graag afwerken in padoek met horizontale planken (21x140 bijv.). De drie huizen dateren van 2012. Eerst was ik van oordeel om de muren te bekleden met vertical kepers die ik fixeer met afstandschroeven. Ik ging er vanuit dat de muren buitenmuren waren. Na dit eens te checken, blijken dit toch binnenmuren te zijn!! Ik ben geen bouwkundige, maar wel een ing. en ben verbaasd dat anno 2012 nog op zo een manier wordt gebouwd. Maar dat louter terzijde. Om geen plakkerij van de binnenmuren bij de buren te boren/trillen zou ik de kepers liever willen fixeren op de snelbouwsteen met lijm. Nu is mijn vraag of dat een goed idee is?

Bij onze linker buur kan ik de kepers rechtstreeks op de snelbouwsteen liijmen. Bij onze rechterbuur zou ik eerst een strook isolatie moeten verwijderen ( 3cm dik).

Alvast bedankt,


20210221_120310.jpg
20210221_120314.jpg
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Oké DIY, dan was ik het die scherp stond. Zal mijn pilletjes gaan nemen ...
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Ik heb intussen die foto nog eens bekeken en zie nu dat het over meerdere verdiepingen gaat. Ik trek mijn staart in ivm dat verlijmen.
(Als het slechts over een gelijkvloers ging zou ik dat durven )
 
Lid geworden
21 feb 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb intussen die foto nog eens bekeken en zie nu dat het over meerdere verdiepingen gaat. Ik trek mijn staart in ivm dat verlijmen.
(Als het slechts over een gelijkvloers ging zou ik dat durven )


Lijmen is dus niet direct een optie begrijp ik. Wat als ik per verdiep een onafhankelijke draagstructuur verlijm? De draagstructuur loopt niet verder tussen verdiepingen op die manier, is dit veiliger en dus uitvoerbaar?
 

Marco vh

Lid
Lid geworden
5 nov 2020
Berichten
60
Waarderingsscore
49
Punten
18
Je dient de kepers mechanisch te bevestigen. Ik geloof nooit dat je deze op een degelijke manier kan lijmen op de snelbouw muur. Hout zet alsook uit, en zal je aansluiting tussen de muur en het hout altijd losrukken (moest je toch lijmen). Onderschat ook het gewicht niet van die padouk planken, dit loopt al gauw op tot 100+ kilo
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Waarom ben je zo gefixeerd op dat lijmen?
Hier hangt 200m2 isolatie vast tegen de Snelbouw, die ook de binnenmuur is langs de andere kant. Niet 1 keer erdoor gegaan want ik plak een stuk tape op m'n boor...
Je kan met de juiste boor in Snelbouw zelfs boren zonder klopfunctie. (Wienerberger zet dat zelfs in z'n technische brochure van de steen!)
Dan moet je echt geen bang hebben dat de gips er aan de andere kant af valt.
 

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
Mechanisch zeker bevestigen, maar heeft uw buur dan al 8+jaar zijn binnenmuur die 1m uitsteekt bij jou niet geisoleerd en niet beschermd tegen de elementen ?
 
Lid geworden
21 feb 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Mechanisch zeker bevestigen, maar heeft uw buur dan al 8+jaar zijn binnenmuur die 1m uitsteekt bij jou niet geisoleerd en niet beschermd tegen de elementen ?
Klopt, en de andere buur heeft er enkel 3cm isolatie tegen "genageld".
 
Lid geworden
21 feb 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Waarom ben je zo gefixeerd op dat lijmen?
Hier hangt 200m2 isolatie vast tegen de Snelbouw, die ook de binnenmuur is langs de andere kant. Niet 1 keer erdoor gegaan want ik plak een stuk tape op m'n boor...
Je kan met de juiste boor in Snelbouw zelfs boren zonder klopfunctie. (Wienerberger zet dat zelfs in z'n technische brochure van de steen!)
Dan moet je echt geen bang hebben dat de gips er aan de andere kant af valt.
Bedankt voor de info, kan je me op weg helpen welke boor dit zou zijn? Heb schrik van het boren voor het doorschieten, trillingen, slechte fixatie. Het lijmen had mij een elegante, veilige, non-destructieve en "zachte methode" geweest.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Goh geen idee. Maar Borgh (bevestiging materialen en ook voor dragende structuren) heeft me dit aangeraden als ik hun materialen gebruik voor mijn gevel te bekleden. Ze verkopen dit ook.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan