• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Padoek gevel: draagstructuur fixeren op buitenmuur

Lid geworden
21 feb 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste,

Onze beide buren hebben 1 meter dieper gebouwd dan ons. Deze stukken (wachtmuur/gemene muur of hoe deze ook noemen) zouden wij nu graag afwerken in padoek met horizontale planken (21x140 bijv.). De drie huizen dateren van 2012. Eerst was ik van oordeel om de muren te bekleden met vertical kepers die ik fixeer met afstandschroeven. Ik ging er vanuit dat de muren buitenmuren waren. Na dit eens te checken, blijken dit toch binnenmuren te zijn!! Ik ben geen bouwkundige, maar wel een ing. en ben verbaasd dat anno 2012 nog op zo een manier wordt gebouwd. Maar dat louter terzijde. Om geen plakkerij van de binnenmuren bij de buren te boren/trillen zou ik de kepers liever willen fixeren op de snelbouwsteen met lijm. Nu is mijn vraag of dat een goed idee is?

Bij onze linker buur kan ik de kepers rechtstreeks op de snelbouwsteen liijmen. Bij onze rechterbuur zou ik eerst een strook isolatie moeten verwijderen ( 3cm dik).

Alvast bedankt,


20210221_120310.jpg
20210221_120314.jpg
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Onze beide buren hebben 1 meter dieper gebouwd dan ons. Deze stukken (wachtmuur/gemene muur of hoe deze ook noemen)
Daar moet je wel mee opletten en eerst uitzoeken of die muur werkelijk gemeen is of niet... vandaag de dag is dat meestal niet het geval! Vandaag de dag trekt iedere woning zijn eigen zijmuur op en wordt er daartussen geluidsisolatie (rotswol) gestoken.

Kijk eens op uw bouwplannen of die muur op de perceelsgrens staat of niet... (zal wel volledig op de eigendom van de buren staan).

Als de muur niet gemeen is, moet je er eigenlijk vanaf blijven...
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Buur zijn isolatie verwijderen? Misschien niet meteen de verstandigste manier van aanpak. Best akkoord vragen eer je zoiets doet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
21 feb 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Danku Stefan voor de constructieve bijdage! Ter info, ik zou niet van zin zijn om de gehele isolatie eraf te halen maar enkel een kleine strook waar de keper geplakt wordt.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Normaal heeft tegenwoordig elk zijn deel van de scheidingsmuur op zijn eigen grond staan met daartussen enkele cm isolatie.
Het is de dag van vandaag dus volstrekt normaal dat die muur enkel een binnenblad heeft. Het is echter niet normaal dat daar geen dik pakket isolatie tegen hangt met een beschermende bekleding erover.
De eigenaar van de muur heeft het recht om daar isolatie + bescherming boven jouw grond te hangen (is dat zelfs verplicht). De dag dat jij beslist om toch tegen de wachtmuur te bouwen is hij ook verplicht om dat allemaal af te breken zodat jij eenvoudig er tegenaan kan bouwen.

Jijzelf mag daar niets aan hangen zonder expliciete en geschreven toelating. Die toelating zal de eigenaar uiteraard nooit geven omdat daar anders een erfdienstbaarheid uit ontstaat. Al kan de eigenaar natuurlijk wel ‘gedogen’ dat jij iets aan de muur hangt.

Aangezien de bescherming van de gevel een opdracht van de eigenaar is, mag die ook kiezen waarmee hij bekleedt. Meestal is dat duurzaam maar zo goedkoop mogelijk, leien bvb.
Als jij dat niet mooi vindt kan je altijd afspreken om hem geld te geven voor een mooiere/duurdere bekleding. Je wordt echter nooit eigenaar van de bekleding.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ter info, ik zou niet van zin zijn om de gehele isolatie eraf te halen maar enkel een kleine strook waar de keper geplakt wordt.
de draaglatten worden normaal op de isolatie geplaatst met speciale lange schroeven. De isolatie wordt niet onderbroken.
 
Lid geworden
21 feb 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Onze beide buren hebben 1 meter dieper gebouwd dan ons. Deze stukken (wachtmuur/gemene muur of hoe deze ook noemen)
Daar moet je wel mee opletten en eerst uitzoeken of die muur werkelijk gemeen is of niet... vandaag de dag is dat meestal niet het geval! Vandaag de dag trekt iedere woning zijn eigen zijmuur op en wordt er daartussen geluidsisolatie (rotswol) gestoken.

Kijk eens op uw bouwplannen of die muur op de perceelsgrens staat of niet... (zal wel volledig op de eigendom van de buren staan).

Als de muur niet gemeen is, moet je er eigenlijk vanaf blijven...
Het is zeker geen gemene muur, volgens de stedenbouwkundige vergunning is het een scheidingsmuur. Had dit getypt in mijn haast. In de verguning staat dat de eigenaar zijn muur moet afwerken met isolatie, een dampdoek én een esthetische laag. Indien de buur wenst op te leggen voor een betere afwerking (Padouk dus) kan dat. Het komt erop neer dat ik onze buren een voorstel wil doen dat niemand ongewild in kosten jaagt. Los wat wettelijk zou moeten.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Scheidingsmuur is een vorm van gemene muur, net als een wachtmuur.
Mijn verhaal over wachtmuren wordt blijkbaar expliciet in de bouwvoorschriften vermeld.
 
Lid geworden
21 feb 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Scheidingsmuur is een vorm van gemene muur, net als een wachtmuur.
Mijn verhaal over wachtmuren wordt blijkbaar expliciet in de bouwvoorschriften vermeld.
Ja, ik ben mee en was op de hoogte van je uiteenzetting. Alleen is dit theorie en moet ik nu verder in de praktijk. Wij kunnen van onze buren eisen dat zij hun muren afwerken zoals er in de vergunning staat. Maar ik wil niemand in de kosten jagen. Ik, als leek, had gedacht dat een verticale strook (in het geval van buur A) isolatie verwijderen, om daar dan een keper op te plakken een betere oplossing zou zijn dan met afstandschroeven te werken. Je penetreert de muur immers niet.

Onze andere buur (buur B) heeft een kaal binnenblad, al meer dan 8 jaar, ik kan mij voorstellen dat zij liever heeft dat ik kepers plak tegen haar muur ipv met schroeven te werken... .

Hoe dan ook zullen mijn buren indien ze conform de vergunning willen zijn, hun binnenblad moeten penetreren met iets dat de verplichte afwerking draagt. Of zijn er opbouw mogelijkheden die geen verankering nodig hebben (lijm)?

Of gaan ze akkoord met mijn voorstel en werk ik hun muren in de huidige toestand af met Padoek, zoniet hebben ze alle kosten aan hun been om de muren conform vergunning af te leveren en is de afwerking naar mijn keuze mits opleg.
 
Laatst bewerkt:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ter info, ik zou niet van zin zijn om de gehele isolatie eraf te halen maar enkel een kleine strook waar de keper geplakt wordt.
de draaglatten worden normaal op de isolatie geplaatst met speciale lange schroeven. De isolatie wordt niet onderbroken.
Boren in een ander zijn muur?
dat doe je beter niet !
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Niet in eigen beheer, neen... dat moet op aangeven van de eigenaar gebeuren, zoals ik eerder al zei. Maar er kan een overeenkomst zijn in die zin.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Ik zou toch zeer goed de raad van DIY opvolgen. Stel jij krijgt van hen toelating om je werken te doen. Nadien krijgen ze vochtinfiltratie. Begin maar hé.
Heb je het overigens al eens besproken met beide buren? Ze zitten allebei met een niet-afgewerkt deel van de woning, zowel niet wettelijk als bouwtechnisch in orde.
Eventueel een compromis, een aannemer beide zijden laten bekleden met eventuele isolatie, geveldoek en lattenwerk waar jij dan op kan afwerken?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Danku Stefan voor de constructieve bijdage! Ter info, ik zou niet van zin zijn om de gehele isolatie eraf te halen maar enkel een kleine strook waar de keper geplakt wordt.
Daar gaat het net om
van anderen hun gerief, eigendom blijf je AF
ongeacht het 1 cm of 100 meter is!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Eventueel een compromis, een aannemer beide zijden laten bekleden met eventuele isolatie, geveldoek en lattenwerk waar jij dan op kan afwerken?
Dat lijkt me nu eens een top-suggestie. De buren doen hun plicht en hun recht, tegen de minste prijs want ze moeten geen afwerking betalen maar ze zorgen wel voor de nodige voorzieningen om een bekleding te kunnen plaatsen. Daarna neem jij over met de bekleding van jouw keuze.

voor verticale lamellen zal je wel een dubbele belatting nodig hebben: een vertikale die dragend en ventilerend/drainerend is, en dan daarop een horizontale om de padouk te kunnen bevestigen. Tenzij je op een plaat zou werken, dat kan natuurlijk ook. Wel extra gewicht, en dat moet in rekening genomen worden bij de aanleg van de draagstructuur.
 
Lid geworden
21 feb 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik zou toch zeer goed de raad van DIY opvolgen. Stel jij krijgt van hen toelating om je werken te doen. Nadien krijgen ze vochtinfiltratie. Begin maar hé.
Heb je het overigens al eens besproken met beide buren? Ze zitten allebei met een niet-afgewerkt deel van de woning, zowel niet wettelijk als bouwtechnisch in orde.
Eventueel een compromis, een aannemer beide zijden laten bekleden met eventuele isolatie, geveldoek en lattenwerk waar jij dan op kan afwerken?
Neen nog niet. Ik had eerst graag geweten of ik kepers kan vastlijmen op snelbouwsteen.
Betreft het compromis: ik ben er zeker van dat de buren er zo goedkoop mogelijk vanaf willen komen al dan niet wettelijk of technisch conform. Gaten boren is iets wat niemand wil horen. Daarom is de optie van het verlijmen zo interessant.
 
Lid geworden
21 feb 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Eventueel een compromis, een aannemer beide zijden laten bekleden met eventuele isolatie, geveldoek en lattenwerk waar jij dan op kan afwerken?
Dat lijkt me nu eens een top-suggestie. De buren doen hun plicht en hun recht, tegen de minste prijs want ze moeten geen afwerking betalen maar ze zorgen wel voor de nodige voorzieningen om een bekleding te kunnen plaatsen. Daarna neem jij over met de bekleding van jouw keuze.

voor verticale lamellen zal je wel een dubbele belatting nodig hebben: een vertikale die dragend en ventilerend/drainerend is, en dan daarop een horizontale om de padouk te kunnen bevestigen. Tenzij je op een plaat zou werken, dat kan natuurlijk ook. Wel extra gewicht, en dat moet in rekening genomen worden bij de aanleg van de draagstructuur.
In een ideale wereld is dit het scenario. Kan zijn dat het daar op uit zal draaien, maar ik vrees dat ik geen kant-en-klare draagstructuur ga krijgen.

De padoek komt horizontaal te hangen. De draagstructuur is dus enkelvoudig verticaal.
 
Lid geworden
21 feb 2021
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
1
Danku Stefan voor de constructieve bijdage! Ter info, ik zou niet van zin zijn om de gehele isolatie eraf te halen maar enkel een kleine strook waar de keper geplakt wordt.
Daar gaat het net om
van anderen hun gerief, eigendom blijf je AF
ongeacht het 1 cm of 100 meter is!
Niet alle gevels zijn uitgevoerd met afstandsschroeven. Dikwijls wordt er alleen isolatie tussen de draagstructuur gestoken die met L-ijzers op de muur is gemonteerd. Dus ik weet niet waarom jij zo moet schreeuwen dat een verticale reep isolatie verwijderen een misdaad zou moeten zijn. In theorie moet buur A bovenop zijn huidige isolatie nog een dampdoek en afwerkinglaag monteren. Gaat hij de leien rechstreeks monteren op de isolatie en het doek?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Wat Stefan wellicht bedoelt is dat je de eigendom van anderen met rust moet laten, want dat is inderdaad een misdaad. Als het zonder toelating is tenminste...
Ongeacht wat die ander al dan niet verplicht zou zijn om te doen, zelf mag je niet ingrijpen.
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Wat Stefan wellicht bedoelt is dat je de eigendom van anderen met rust moet laten, want dat is inderdaad een misdaad. Als het zonder toelating is tenminste...
Ongeacht wat die ander al dan niet verplicht zou zijn om te doen, zelf mag je niet ingrijpen.
Jongens, we staan weer scherp. Een misdaad is een strafrechtelijke inbreuk - nadruk op STRAFRECHT.
Wat niet wil zeggen dat ik het niet eens ben met het principe dat je niet ongevraagd aan de buurt zijn muur komt.

Als ik goed tussen de lijnen kan lezen, zijn de buren geen dwarsliggers maar willen ze gewoon geen kosten doen (zelfs niet de kosten die ze wettelijk zouden moeten doen), en wil TS over de kosten niet echt een punt maken. Technisch zijn we het eens dat we liever niet gaan boren in die muur. Dus is het dan pragmatisch niet het simpelste dat TS met beide buren gaat praten en toestemming vraagt om tegen de muur te lijmen (bij de isolatie-buur met inbegrip van het wegsnijden van een paar strippen voor zijn balkjes) ? Het valt te verwachten dat de buren antwoorden "zolang het mij niets kost en er een beetje deftig uitziet, is het goed".

En als ze echt gaan dwarsliggen, kun je ze wijzen op hun plicht en zijn ze nog verder van huis.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
‘misdaad’ was bedoeld als referentie naar de uitdrukking gebruikt door TS, voor de grap. Niet direct als bijdrage voor het juridisch forum.
Ik lees hetzelfde tussen de lijnen, vandaar dat ik bij elke reactie ook vermeld dat met toelating zowat alles open ligt.

Lijmen zou ik voor een draagstructuur nu niet direct doen. Er zal wel lijm bestaan die het aan kan, maar de randvoorwaarden van luchtvochtigheid, temperatuur en wat weet ik nog allemaal wat er mogelijk is zullen misschien voor de dhz’er geen haalbare kaart zijn. En de garantie dus ook niet.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan