Paadjes aanleggen

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
37
Punten
28
Beste,

Wij zijn bezig met onze tuin volledig te herschapen.
Terras, paadjes en inrit zijn deze zomer aan de beurt.
We stoten echter op een probleem.

Zowel de kleiklinkers voor de paadjes als de terrastegels hebben we nog niet in ons bezit (levering begin juli), maar we willen we al de stabilisé, chape en borduurtjes steken.
Die borduren voor de paadjes geven het probleem, kleiklinkers zijn niet gelijk van vorm en we denken ons stuk over hoe breed we dan juist de paadjes kunnen maken, zonder klinkers te moeten verzagen in de lengte.
Zet je dan de borduurs pas achteraf?
Hoe gaat dit in zijn werk dan?
Stabilisé kan je toch niet recht afdrillen.
Onze 3 stukken terras en de paadjes zijn allemaal verbonden aan elkaar, liggen naast elkaar, dus op dit moment zitten we vast.
Iemand advies?
Mvg,

Koen

Lid geworden
5 aug 2015
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je weet toch  welke afmetingen van klinkers je besteld hebt? Kan je het niet eens uitekenen zodat je een idee hebt in welk verband je zal werken? Slijpen zal je mijn inziens altijd moeten doen..

Borduren achteraf plaatsen zou ik niet doen. Dan zit je te kl*ten van het begin tot het einde.

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
37
Punten
28
De kleiklinkers komen allemaal in de lengte naast elkaar, wel verspringend. Dus geen streklaag. Ik ben daarstraks soortgelijke klinkers gaan opmeten bij de bouwhandel. 48mm breedte op papier geeft na 8 rijen iets tussen 38 en 42cm verschil. Dat is naar mijn mening net teveel verschil om te gokken.

charel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
9 apr 2010
Waarderingsscore
1.329
Punten
113
Mc Mudface zei:
De kleiklinkers komen allemaal in de lengte naast elkaar, wel verspringend. Dus geen streklaag. Ik ben daarstraks soortgelijke klinkers gaan opmeten bij de bouwhandel. 48mm breedte op papier geeft na 8 rijen iets tussen 38 en 42cm verschil. Dat is naar mijn mening net teveel verschil om te gokken.

Het zou natuurlijk veel simpeler zijn om de klinkers, zoals gebruikelijk, haaks op de richting van het paadje te leggen, je  slijpt er dan bij elke laag een op maat. Van uitzicht lijkt mij dat ook logischer.

Een ganse rij klinkers in de lengte doorslijpen zou ik zeker niet doen !

Lid geworden
6 sep 2015
Waarderingsscore
1
Punten
0
ofwel zonder boordsteen, en schuin aansmeren met stabilisé ofwel een Inviso boordsteen plaatsen op de breedste maat van uw klinkers, 2cm onder afgewerkt niveau. Speling tussen boordsteen en klinker vul je op met stabilisé en zit dan toch onder de grond uit zicht.
kleiklinkers met zichtbare boordsteen is niet mooi.

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
37
Punten
28
De betonnen boordstenen plaatsen we 3 cm onder de bovenrand van de klinkers dus normaal zie je daar achteraf niets meer van. 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.761
Punten
113
Kleiklinkers zijn het getrommelde of ongetrommelde?

Getrommelde sla je door op lengte met kasseihamer of kilohamer ( vraag maar aan c00kie naar het filmke 

Niet getrommelde kan je ook 'slaan' mits ervaring/oefening. anders zagen. 

Sowieso eerst de borduur plaatsen. 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Waarderingsscore
37
Punten
28
Het zijn getrommelde. We hebben ondertussen beslist om te wachten op de levering van de klinkers, om toch maar niet te veel klinkers te moeten slijpen. Begin juli is nog ver weg...

Bovenaan