Oversteek dak; hoeveel cm hebben jullie?

• Tags dakconstructie daken dakoversteek
  • Lid geworden
    10 aug 2006
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    0
    Hallo,

wij twijfelen hier een beetje aan voor hoeveel oversteek we zullen gaan voor onze stalling.

Hoeveel cm hebben jullie genomen? tevreden?

Voor- en nadelen van weinig of veel oversteek?

thx!

nadelen van oversteek: Regelmatig onderhoud op grote hoogte

voordelen: Geen?

Wij hebben een oversteek van 12 cm... Klein, omdat we de dakgoot niet tegen de gevel wilden, maar ook geen oversteek van 30 cm wilden

Wij hebben een oversteek van 75 cm, ieder zijn smaak.

Onderhoud .... afhankelijk van het gekozen materiaal is er niet veel onderhoud aan.

Hier 47cm, en oversteek met Trespa. Daar heb je normaal gezien niet echt veel onderhoud aan. Buiten misschien eens om de zoveel tijd afwassen.

voordelen:

- zonwering als je gevel naar het zuiden gericht is.

- minder regen tegen de gevel zelf.

nadelen:

- kostprijs, als je echt groot wilt gaan, kan de prijs nogal oplopen.

DaveS wrote:
    Hier 47cm, en oversteek met Trespa. Daar heb je normaal gezien niet echt veel onderhoud aan. Buiten misschien eens om de zoveel tijd afwassen.

Wij hebben ook Trespa. En inderdaad zoals Hoow zegt kan de prijs nogal oplopen. Er zit veel prijsverschil tussen de verschillende aanbieders.

40cm (piramide woning)

40 cm

Trespa: geen onderhoud aan tenzij eens afwassen met zeemvel.

Vooraan varieert het van 15 cm over 45 cm naar 15 cm.

Moest ik nieuw bouwen zou ik waarschijnlijk voor oversteken van minimaal 1 meter gaan. Ik vind dat mooi. 8)

Zoiets:

alhfront2.jpg

Wij voorzien een oversteek van ongeveer 1m, juist boven de ramen van het gelijkvloers.

De voornaamste reden is zonnewering (is pal op zuiden aan 1 zijde van het dak).

Onderhoud is inderdaad een nadeel, maar door de geringe hoogte (2m30?) zou dit moeten meevallen.

Ik heb een oversteek van 150 cm aan de oost en west kant. Aan de zuidkant steekt m'n dak ruim 3 m over (daar heb ik dan direct een overdekt terras mee).

Voordelen: zonwering in zomer, minder regenbelasting voor de muren (belangrijk voor bespleisterde muren), aan die oversteek maak ik ook nog een raamwerk vast voor klimplanten, zodat de muren nog meer tegen slagregen beschut zijn); de raamkozijnen worden ook minder vlug nat (en minder zon - dus gaat dat hout ook al langer mee), de bezoekers hebben een droge strook als ze nog buiten staan,...

Zomaar beweren dat een oversteek geen nut heeft lijkt me een wat té simpele bewering.

"Droge voeten en een goede hoed" is een wijsheid die al heel lang dienst doet.

Hoikes,

Wij gaan een oversteek voorzien van +/- 45 cm.

Platen trespa zijn 153 cm, dus dan kan je 3 stuks zagen uit 1 lengte.

Grtz

in onze nieuwe achterbouw: overstekende kroonlijsten van 40 cm, in houten latjes. aan de onderkant spotjes erin, en onze terrassen (glv en verdiep) zijn al mee verlicht!

ok bij ons is het 40 cm (piramide) afgewerkt met trespa

Wij hebben 1.3m voorzien. Voor symmetrie zowel noord als zuidkant

onze oversteek is 75cm in ceder afgewerkt. We hebben geen piramide, gewoon kamers onder dak. Aangezien het pal op het zuiden is, dient het vooral om de warmte wat buiten te houden en bij mijn ouders thuis heb ik reeds gemerkt dat dit zeer veel nut heeft. Daar is het altijd fris in huis.

Ik zou dus niet zeggen dat een oversteek geen voordelen heeft.

Icecoldkillahh wrote:
    nadelen van oversteek: Regelmatig onderhoud op grote hoogte

voordelen: Geen?

Wij hebben een oversteek van 12 cm... Klein, omdat we de dakgoot niet tegen de gevel wilden, maar ook geen oversteek van 30 cm wilden

alle oversteken zitten op zo een 290 cm hoogte, valt goed mee

als je plancetten neemt met veel groefjes : moeilijk om te kuisen, bij ons trespa

breedte : 0 cm, vooraan aan living en alle tipgevels

60 cm : op meeste plaatsen

210 cm : achteraan aan living = terras

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan