overspanning en oversteek houten constructie plat dak

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Waarderingsscore
9
Punten
18
Beste forum-leden,

Voor de bouw van een tuinhuis zou ik zelf een houten dakconstructie willen maken. Nu is de vraag waar ik de juiste info kan vinden over wat kan en mag inzake stabiliteit en stevigheid. Ik zou willen werken met twee zware liggers, met daarbovenop de dwarsbalken (dus niet binnenin het frame maar met een oversteek vooraan en achteraan die ik opleg op de zware liggers). Het lijkt dus op de foto in bijlage. Maar hoe weet ik nu hoe dik ik de balken best neem en welke overspanningen mogelijk zijn en welke oversteek nog veilig is?

Alvast bedankt voor de tips.

Mvg,

Bijlagen

• oversteek.PNG
    oversteek.PNG
    224,7 KB · Weergaven: 8

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.215
Punten
113
Google eens op balkenschuif, dan vindt je een simulator voor balkhoogtes van een plat dak.

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Waarderingsscore
9
Punten
18
zeer handige tool @Tomvdw waarvoor dank!

hebt u enig idee of het een verschil maakt als je de tussenbalken "tussen" de 2 grote liggers plaats, of dat je ze "erbovenop" plaatst met links en recht een kleine overhang? De overspanning blijft in principe die 3m50 maar in de eerste situatie is de balk effectief 3m50 en past het er mooi tussen, in het andere geval is de balk 4m50 en hangt hij links en recht 50cm over, maar hij heeft wel steunpunten op maximaal 3m50 van elkaar. Geeft dit een verschil op de houtdikte van de balken denk je?

Bedankt alvast,

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.215
Punten
113
Neen, want je overspanning blijft gelijk.
Maar als je balk op palen ligt, dan is die verbinding geen zwak punt. Een balk tussen 2 palen heeft een goede verbinding nodig.

Jonas 12

Lid
Lid geworden
1 okt 2017
Waarderingsscore
9
Punten
18
Neen, want je overspanning blijft gelijk.
Maar als je balk op palen ligt, dan is die verbinding geen zwak punt. Een balk tussen 2 palen heeft een goede verbinding nodig.
Wat bedoelt u juist met "dan is die verbinding geen zwak punt"?

stecotech

Nieuw Lid
Lid geworden
31 jul 2021
Waarderingsscore
5
Punten
8
De verticale balken ondersteunen de bovenlat zoals op de tekening te zien is. dat is een stevige verbinding , mijn buren hadden een garage gezet maar te dicht tegen het straat en dus niet te gebruiken er werd een puntdak boven gezet met klassieke dakbekleding Ze staat er al 25 jaar.

MarcMarc

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Waarderingsscore
189
Punten
63
zeer handige tool @Tomvdw waarvoor dank!

hebt u enig idee of het een verschil maakt als je de tussenbalken "tussen" de 2 grote liggers plaats, of dat je ze "erbovenop" plaatst met links en recht een kleine overhang? De overspanning blijft in principe die 3m50 maar in de eerste situatie is de balk effectief 3m50 en past het er mooi tussen, in het andere geval is de balk 4m50 en hangt hij links en recht 50cm over, maar hij heeft wel steunpunten op maximaal 3m50 van elkaar. Geeft dit een verschil op de houtdikte van de balken denk je?

Bedankt alvast,
Je doorbuiging wordt minder door het overstek dus in theorie zou de balkdikte marginaal minder kunnen zijn. Helemaal als het overstek extra belast wordt. In de praktijk zou ik niks aan de balkdikte veranderen omdat het effect met zo'n klein overstek marginaal is.

Bovenaan