• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Overschakelen op batterijen - Stihl ? - combi ?

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Even schetsen:

enkele jaren geleden heb ik de tuin hier heraangelegd.
Achter en zijkant was al een 50 jaar volledig verwilderd. Veel bomen moeten verwijderen.
Lichtjes aangevuld, twee vrachtwagens groencompost er bij en laten diepspitten met een kraan.
Dan grote stukken voorzien als bloemenweide (nog in experimentele fase) met naast de zwemvijver twee rechthoeken (L-vorm) normaal gazon.
De buitenkanten hebben op anderhalve meter van de scheiding (naast een bos) een boordsteen op een diepe fundering (tegen de mollen).
Aan de binnenkant van die lange rij boordstenen houd ik ook anderhalve meter vrij.
De combinatie van stukken 'wild' met er rond gewoon gazon vind ik wel mooi.

Vroeger gebruikte ik een Honda HRB476C HXE benzine grasmaaier, die na meer dan 20 jaar nog perfect start en maait.
Na het zaaien begon ik tijdelijk een elektrische duwmaaier te gebruiken, kwestie van weinig gewicht op de losse aarde.
Een Stiga Combi 48 E, met twee stopcontacten in de tuin (voor die L-vorm).
Die blijkt verrassend goed te werken en ik ben die blijven gebruiken.
De Honda gebruik ik nog wanneer ik de buitenranden af en toe mee afrij, dus voor het grovere werk.
En op dat moment, moet ik toegeven, heb ik terug dat 'vrije' gevoel van met geen draad vast te liggen :)

Nadien voor rondom de tuin een 2-tact combi-toestel van Solo (bosmaaier en bladblazer) gekocht maar heb daar toch niet het goede gevoel bij.
 

Nu denk ik er aan om over te schakelen op de Stihl 36 volt tuintools.

Een grasmachine daarvan heb ik in principe niet nodig maar dat is het enige toestel waar je een AP-batterij en lader kan in een (goedkopere) kit kopen waarbij die kit momenteel ook nog in promo staat. De korting daarbij is 58 euro via de kit en nog een promo van 150, dus 208 in totaal.
Bovendien heb je dan recht op een cashback actie van 100 euro op een bijkomende AP-batterij.
Wanneer ik samen met de rest ook de grasmaaier koop betaal ik dus 308 minder dan alles apart.
Nu, een lader en twee batterijen wil ik sowieso kopen.
Maw ik koop dan de grasmaaier met een korting van 308 euro.

Normaal rij ik nu enkel die L-vorm af met de elektrische (met draad) en af en toe de rand rond het wilde stuk met de benzine.
Met de accumaaier zou ik dan wel telkens alles afrijden zodat het gras op de rand niet te hoog komt te staan (voor een accumachine).
Die L-vorm is een 300 m² en de randen 100 m²

De RMA448 (46 cm) is blijkbaar niet meer verkrijgbaar zonder aandrijving (heeft bestaan want ik heb er een filmpje van gezien).
En de 41 cm snijbreedte van de RMA443 C vind ik toch net te weinig.
Ik zou evenwel kunnen de RMA 448 TC aanschaffen en de aandrijving niet gebruiken.
Het enige verschil met de RMA 448 PC is dat bij deze laatste de tweede batterij wél verbonden is, bij de TC is dat enkel een bakje om de reserve batterij in te steken.
Iemand een idee over de grootte-orde verhouding  tussen het vermogen van een grasmaaiermotor voor de messen en die voor de aandrijving ?
Want rijden zonder de aandrijving te gebruiken zou dan ook meteen een langere gebruiksduur opleveren.

Voordat ik het gras afrij moet ik naast de oprit, rand zwemvijver en boordstenen het gras wat trimmen (licht gras).

De buitenkant over heel de lengte van die boordstenen (anderhalve meter breed) moet ik af en toe proper zetten: overwegend wild gras, wel met boomstronken onder, veel mollenhopen, bomen die steeds opnieuw proberen te groeien en dan aan de zijkant diverse grove struiken (begin van een bos).

Aan de straatkant staat er een stuk laurier haag, daarvoor gebruik ik momenteel een Makita UH6580, die heel goed werkt .. alleen die draad is (een beetje) lastig. Dat zou ik eventueel vervangen door een HSA 86 - 62 cm (of is een hulpstuk op de combi daarvoor handig ?).

Ook aan de straatkant moet ik op het voetpad naast een stukje omheining (draad) af en toe het onkruid eens plat leggen.
Daar is 230v moeilijker te gebruiken.

Twee keer per jaar moet ik de 'wilde bloemenweide' afdoen.
Daarvoor lijkt een batterijtoestel niet zo aangewezen maar enkel daarvoor zou ik kunnen eentje op 230v kunnen gebruiken (ik heb nog een Ryobi RBC-1000EX liggen). Tenzij een FSA 130 dat toch goed zou aankunnen ?

En een bladblazer is ook nodig. Normaal een BGA 86 (tenzij in de plaats een hulpstuk met de combi - lijkt evenwel een lange combinatie).

Stihl heeft het combi-systeem wat op zich heel handig lijkt maar volgens ik begrepen heb toch een zekere beperking geeft ivm met vermogen en gebruiksduur batterij.
Ik zou dat begrijpen doordat bij de FSA 90 R de motor onderaan zit en bij de combi bovenaan.
Maar bij de FSA 130 R zit de motor bovenaan (en de batterij extern).
Toch geeft Stihl als gebruiksduur met de FSA 90 R maar tot 30 minuten (AP300) en bij de FSA 130 R tot 40 minuten.
Ik zou andersom verwachten: de FSA130R is krachtiger en heeft de overbrenging van de motor boven naar het tandwielkastje beneden.
Toch heeft die een 33% langere batterijduur (allebei een AP300) ?

Wat is dan nog het praktische verschil tussen een FSA130 R en een combi KMA 130 R met FS hulpstuk ?
Dit aangezien bij beiden de motor bovenaan zit en bij beiden de accu extern.
Buiten dat je bij een combi heel makkelijk wisselt tussen bv een draad en een mes.
 

Dus:
- al dan niet grasmachine op accu (nu de moment aangezien ik toch AP-batterijen en lader moet kopen en die in de kit van de grasmachine 308 euro korting geven)  ..  of verder doen met die met draad en die op benzine voor de buitenkanten ?

- FSA130 R     of     KMA 130 R (combi) met FS


Enige bedenkingen - eigen ervaring van jullie uit ?

 
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Mijn gereedschap is allemaal van Makita, zeer tevreden van. Eenmaal je voldoende batterijen hebt zijn de toestellen goed betaalbaar en staan regelmatig in promotie.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Met specifieke vragen over de specs kan je steeds bij de speciaalzaak in ruinmachines terecht die dit verdelen. Weet niet welke bij jou in de buurt zijn.  Hier is Willemen in Kontich een grote. 

Of je dat hele pakket wil aanschaffen, dat is eigen keuze. Stihl is zeer goed, maar niet het goedkoopste, zeker niet als je de midden-range neemt. De pop die je moet doen zijn ook niet zo groot. Voor de andere toestellen kan je kijken of de merken waar je reeds accu's van hebt, geen oplossing bieden. 

Moest ik het geld hebben, dan zou ik ook dolgraag een volledige uitrusting op accu hebben van Stilh, maar dan heb je idd een accupack nodig om even lekker door te gaan met bv. de bosmaaier.  En ik zou het zonde vinden van de toestellen die ik nu heb. Oud, maar voor een particulier meer dan voldoende.  
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
marc.vv schreef:

Aan de straatkant staat er een stuk laurier haag, daarvoor gebruik ik momenteel een Makita UH6580, die heel goed werkt .. alleen die draad is (een beetje) lastig. Dat zou ik eventueel vervangen door een HSA 86 - 62 cm (of is een hulpstuk op de combi daarvoor handig ?).

Die HSA86-62cm heb ik net vorig weekeinde aangeschaft en ik ken hem zeker aanraden: ligt heel stabiel in de hand en werkt langer met een batterijlading dan dat ik zin heb om door te werken.

Ik ben niet zo'n voorstander van combimachines omdat telkens moet "omgebouwd" worden, daar heb ik dus niet in geinvesteerd.
Ook aan de straatkant moet ik op het voetpad naast een stukje omheining (draad) af en toe het onkruid eens plat leggen.
Daar is 230v moeilijker te gebruiken.

Twee keer per jaar moet ik de 'wilde bloemenweide' afdoen.
Daarvoor lijkt een batterijtoestel niet zo aangewezen maar enkel daarvoor zou ik kunnen eentje op 230v kunnen gebruiken (ik heb nog een Ryobi RBC-1000EX liggen). Tenzij een FSA 130 dat toch goed zou aankunnen ?

Hoe De FSA-reeks kan dat aan; ik heb sinds vorige zomer een oudere versie van diezelfde Ryobi ingeruild voor een FSA90, daar passen de AP batterijen in dus moet er geen aparte kabel en draagtas bijgekocht worden (prijsverschil met de machines die op de rugbatterijen werken is voor mijn gebruik niet te verantwoorden). Ik gebruik die een paar keer per jaar om bospaden te maaien (vrij houden van opschietende Amerikaanse eiken, opschietend gras e.d.) en dat werkt heel prettig. Doorgaans ben ik daar op ongeveer een uur mee klaar en dat komt overeen met een batterijlading - tot nu toe heb ik nog geen enkele keer vroeger moeten stoppen omdat de batterij leeg was (bij de kettingzaag wel, die belast de batterij duidelijk meer).

Behalve het lawaai en de stank waren mijn grootste ergernissen bij de Ryobi dat die helemaal niet goed in evenwicht was (en dat ik elk seizoen de eerste keer opnieuw met bougie, filter en carburator moest knoeien om hem aan de praat te krijgen). Dat ligt ongetwijfeld aan de goedkope bouw en ik begrijp ook wel dat zelfs de "goedkope" Stihl modellen professioneler gebouwd zijn, maar ik ben toch elke keer weer verbaasd over hoe groot het verschil wel is. Die FSA is uiteraard veel stiller en geeft veel minder trilling, bovendien is die heel goed in evenwicht (met de batterij geplaatst, natuurlijk), wat dus veel minder rugbelasting geeft.
al dan niet grasmachine op accu (nu de moment aangezien ik toch AP-batterijen en lader moet kopen en die in de kit van de grasmachine 308 euro korting geven)  ..  of verder doen met die met draad en die op benzine voor de buitenkanten ?

ik probeer de aanleg van een grasveld zo lang mogelijk tegen te houden, dus een grasmaaier is momenteel (nog ?) niet nodig. Als dat wel zo was en gebaseerd op de ervaring met de andere Sthil accumachines, zou ik voor die 308 euro korting gaan.

 
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.066
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Mijn ander gereedschap is op 12 volt gebaseerd (Milwaukee).

Tenzij ik een elektrische fiets koop, eentje op 36 volt  ..  dat biedt mogelijkheden  
regular_smile.png

Bij veel batterijen zijn er buiten de + en de -  nog twee klemmen die verbinding maken met een ingebouwde NTC om de temperatuur van de cellen te monitoren.
Soms is dat echter voor een soort data-kanaal tussen de BMS van de batterij en de elektronica van het toestel.
Ik weet nu niet wat bij Stihl het geval is.
Met batterijen en cellen en BMS's heb ik genoeg ervaring, dus dat is een mogelijkheid om een ruggedragen accupack te maken voor die paar keer dat ik lange tijd de bosmaaier wil gebruiken en de rest van het jaar die batterij dan in mijn fiets.

 
Ik ben niet zo'n voorstander van combimachines omdat telkens moet "omgebouwd" worden.

Dat bevestigt ook mijn gevoel: het lijkt heel praktisch maar een apart toestel voor de job is in praktijk toch handiger.
De toestellen zijn dan ook geoptimaliseerd voor hun toepassing.

 
Die FSA is uiteraard veel stiller en geeft veel minder trilling.

Uitleg van Stihl over de looptijd van
een FSA 90 R (batterij AP300), met maaikop diameter 380 mm, bedraagt tot 30'
terwijl bij de FSA 130 R  (batterij AP300), met maaikop diameter 420 mm, gaat tot 40'
is: "een krachtigere motor moet minder moeite doen om de kop aan te drijven, vergelijk het met een 2 pk die 120 per uur moet rijden of een BMW die 120 per uur moet rijden…".
Vandaar dat ik voor de FSA 130 R zou gaan.
Die werkt met een externe batterij (kan ook een AP300 in een heupzakje ).
De vraag is of dat dan handig is voor dat beetje trimmen vooraleer het gras af te doen of dat ik daarvoor ook nog zo'n heel klein trimmertje zou aanschaffen, maar dat is dan misschien een beetje ver gezocht.

 
Als dat wel zo was en gebaseerd op de ervaring met de andere Sthil accumachines, zou ik voor die 308 euro korting gaan.

 Ja, ik denk inderdaad dat ik deze aanbieding ga aannemen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan