• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

overloop regenwaterput laten infiltreren in de grond

pkt

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 apr 2006
Berichten
1.532
Waarderingsscore
277
Punten
83
Het water van mijn tuinhuis wordt opgevangen in een citern van 5000l,dit water/deze citern dient als reserve/backup van mijn grote regenput. Nu werk ik met een dompelpomp die automatisch aanslaat als ik een bepaald niveau bereik. Echter ik zou graag werken met een soort van overloop waarbij het water in de grond infiltreert. (een buis aansluiten op de riolering is niet meer mogelijk) 

Bestaat er een dergelijke methode waarbij dit zou lukken en waar je geen problemen mee krijgt bij veel regen bijv?

 

Dank
 

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Berichten
2.147
Waarderingsscore
503
Punten
113
Zoek eens op infiltratiekrat of infiltratiebox
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
hoe ver staat deze put van de 'hoofd'regenput?

Kan je daar een geul tussen graven (want voor die infiltratiekratten ga je ook serieus mogen graven)?

Als dat kan en je ziet dat zitten, dan kan je gewoon een socarex hevel tussen de twee leggen.  Als je uit de ene put water wegpompt, dan mindert de andere automatisch mee. Zonder pompen of machines of manuele interventie.

Een geul van 50à60cm diep op 1 spadesteek breed over de afstand tussen de twee putten. Je blijft met de hevel-doorgangen steeds boven de maximale waterlijn in de putten dus geen miserie met lekken of zo. Daarin leg je een socarex (PE-buis) van 2 duim bvb. Let wel: als de bovenkant van de put zonder overloop lager ligt dan de overloop van de hoofdput, dan werkt het systeem niet: de put zou dan tot boven de hevel kunnen vullen.

De kratten hebben zelf ook een bepaalde inhoud (enkele 100den liter), dus als die vol zijn, dan kan er ook niets meer bij. Wanneer de put dus eigenlijk zo goed als altijd vol staat, dan heb je enkel het buffervolume ter beschikking (tenzij het zandgrond is die heel snel draineert). Een heel zware (echt uitzonderlijke)  regenbui van bvb 50L/min gedurende een half uur, te vermenigvuldigen met de projectie van het dakoppervlak (dus het oppervlak dat het dak heeft alsof het een plat dak zou zijn) geeft jou een idee van wat je ongeveer als buffer nodig hebt in dat geval. Normaal heeft zo'n infiltratiekrat een overloop naar de riolen.

 
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
wat voor grond heb je.
Op zandgrond kan infiltratie, op kleigrond niet.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
.. en zit je met een hoge grondwaterstand dan werkt het ook niet.

Diy zijn idee van hevelwerking is voor mij dan ook de beste oplossing met de minste problemen.
 

pkt

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 apr 2006
Berichten
1.532
Waarderingsscore
277
Punten
83
Dank voor de antwoorden.heb ondrtss al es gezocht op infiltratiekrat en dergelijke
We zitten hier met kleigrond en in de tuin is er 1m aarde opgevoerd. De hoofdregenput zit op ongeveer 15m van de kleine put en zit hoger,dus werkwijze zoals hierboven aangegeven zal niet gaan...
Andere mogelijkheid zou zijn om de kleine put te laten overlopen naar het naastliggende veld
Put ligt op enkele meters van de perceelsgrens,das dan een groene zone met bomen ,en enkele meters vqn een lagerliggend akker
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
pkt zei:
...We zitten hier met kleigrond en in de tuin is er 1m aarde opgevoerd.

Kleigrond heeft een zeer slecht infiltrerend vermogen, neemt geen water op.

Het aanvoeren van cc 1 meter aarde en de laag is niet gemengd met de ondergrond gaat maar beperkt het water kunnen bufferen. Veel kans bij infiltratie dat deze laag sompig wordt en drijfzand. 
De hoofdregenput zit op ongeveer 15m van de kleine put en zit hoger,dus werkwijze zoals hierboven aangegeven zal niet gaan... Andere mogelijkheid zou zijn om de kleine put te laten overlopen naar het naastliggende veld. Put ligt op enkele meters van de perceelsgrens,das dan een groene zone met bomen ,en enkele meters vqn een lagerliggend akker

U mag wettelijk gezien geen overloop laten uitmonden op iemand anders zijn perceel !

 

Indien u het water niet zelf kan laten infiltreren zal je het moeten oppompen naar de hoofdregenput of moeten wegpompen naar het openbaar rioleringsnet.
 

pkt

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 apr 2006
Berichten
1.532
Waarderingsscore
277
Punten
83
Dacht wel dat dit wettelijk niet zou kunnen,maar denk toch dat het bijna de enige oplossing zou zijn

Of anders ja,met een pomp wdgpompen in de overloop van de grote citern.

Een collega wist me een methode te vertellen vqn zo een groot blauw plastiek vat die in de grond wordt geplaatst en wordt opgevuld met grind en zo creeer je ook een bezinkput...

Maar zoals je zei Lukanar,veel kans dat de aarde papperig wordt
 
Lid geworden
14 jun 2015
Berichten
137
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wat heb je uiteindelijk gekozen? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem...
 

stefand2e

Actief Lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
380
Waarderingsscore
44
Punten
28
Wij moesten verplicht infiltratiekratten plaatsen en hebben dat dus ook gedaan. Echter hoge grondwaterstand dus weinig efficient. Overloop van de infiltratiekratten loopt in een open gracht, waar het ook nog wat kan infiltreren maar ook dit is weinig efficient wegens de hoge grondwaterstand. 
 

pkt

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 apr 2006
Berichten
1.532
Waarderingsscore
277
Punten
83
Ik heb een buis gelegd als overloop naar het akkerliggende akker.

 

Ondertussen heb ik wel het probleemdat mijn watzr nooit tot aan de buis van de overloop geraakt. Het water blijft staan dan onder de onderkant van de bovenplaat....

 

Dus ik veronderstel dat de bovenplaat da op de zijkanten ligt niet 100percent  waterdicht is!!!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan