Overgang laadpaal toevoer EXVB 5G10 naar 5G6

• Tags aarding bekabeling elektriciteit elektriciteitswerken EXVB laadpaal
  • Lid geworden
    23 jul 2025
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    De kabel die bij mijn nog aan te sluiten laadpaal aankomt is te kort en te dik.
    Hij ligt al voor mijn tijd in de grond onder de klinkers (carport) weggewerkt. Het is een EXVB 4G10 met aparte aarding (los) van zelfde doorsnede.

Mijn idee zou zijn om onder de klinkers een doos en klemmen te voorzien om van de EXVB+aarding 4G10+aarding kabels naar EXVB 5G6 te gaan. Die kan ik dan meer lengte geven en is makkelijker aan te sluiten. Dit omdat het over een 3 fase 16A laadpaal gaat (geen 10mm2 nodig).

Mag dit? En kan iemand voorstellen doen voor materiaal hoe ik die overgang op een fatsoenlijke manier kan maken?

Alvast bedankt.

Ah mijn frank valt. Dus energiemeter behoort niet tot "het pakket" van de wallbox maar ga je zelf supplementair bijplaatsen in de behuizing van de wallbox op wat vrije DIN-rail ruimte?

Dus
    10mm² --> wallbox behuizing binnen --> energiemeter --> 6mm² --> eigenlijke aansluitklemmen van de wallbox
    Ja exact! Op die DIN rail in de wallbox kwam (zo begon ik) energiemeter en differentieel (niet meegeleverd met wallbox).
    Maar ik ging ervan uit dat ik ook niet kleiner mag gaan in sectie opeens na de energiemeter? Tenzij ik een automaat extra zet. Daar slaat dan dezelfde regel op wat "verkleining in sectie" betreft.

De oplossingen nu op een rijtje :
    A) binnenhuis(automaat)-> 10mm2 kabel -> aansluitdoos 10mm2 naar 6mm2 -> wallbox binnen -> differentieel -> energiemeter -> input wallbox
    (=mogelijks niet in lijn met AREI)
    B) binnenhuis(differentieel) -> binnenhuis(automaat) -> aansluitdoos 10mm2 naar 10mm2 -> wallbox binnen -> automaat -> 6mm2 kabel naar energiemeter -> input wallbox
    (=in lijn met AREI)
    C) binnenhuis(automaat) -> 10mm2 kabel -> zekeringkastje+automaat-> 6mm2 kabel -> wallbox binnen -> differentieel -> energiemeter -> wallbox input.
    (=in lijn met AREI).

Maar ik ging ervan uit dat ik ook niet kleiner mag gaan in sectie opeens na de energiemeter? Tenzij ik een automaat extra zet. Daar slaat dan dezelfde regel op wat "verkleining in sectie" betreft.
    Sja ik classificeer dat als "hardnekkige misconceptie op het BI-forum". Volgens mij mag je dus wel perfect verkleinen in sectie zonder op dat punt een extra automaat te zetten indien er stroomopwaarts al een automaat zit die voldoende laag kaliber heeft voor de kleinste sectie.
    Zie mijn eerdere citaat van AREI 4.4.3.3. Vrijstellingen, met stukje tekst geciteerd in post #33.

Ikzelf zou doen

D) binnenhuis(automaat 32A) -> binnenhuis(differentieel) -> aansluitdoos 10mm2 naar 10mm2 -> wallbox binnen -> energiemeter -> 6mm2 kabel -> input wallbox
    (=in lijn met AREI)

Sja ik classificeer dat als "hardnekkige misconceptie op het BI-forum". Volgens mij mag je dus wel perfect verkleinen in sectie zonder op dat punt een extra automaat te zetten indien er stroomopwaarts al een automaat zit die voldoende laag kaliber heeft voor de kleinste sectie.
    Zie mijn eerdere citaat van AREI 4.4.3.3. Vrijstellingen, met stukje tekst geciteerd in post #33.

Ikzelf zou doen

D) binnenhuis(automaat 32A) -> binnenhuis(differentieel) -> aansluitdoos 10mm2 naar 10mm2 -> wallbox binnen -> energiemeter -> 6mm2 kabel -> input wallbox
    (=in lijn met AREI)
    Top, ja die optie vind ik ook het meest aantrekkelijk/logisch. Ga het komende weken in elkaar zetten/ keuren. Ik zal hier terugkoppelen hoe dat gaat :-)

Ondertussen had ik OCB gecontacteerd en via hun studiedienst uitsluitsel: verkleinen van diameter in een aansluitdoos met voldoende beschermingsgraad is in orde indien de zekering binnen is gedimensioneerd op de kleinste sectie. Dus dat is nog beter :)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan