Overgang laadpaal toevoer EXVB 5G10 naar 5G6

• Tags aarding bekabeling elektriciteit elektriciteitswerken EXVB laadpaal
  • Lid geworden
    23 jul 2025
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    De kabel die bij mijn nog aan te sluiten laadpaal aankomt is te kort en te dik.
    Hij ligt al voor mijn tijd in de grond onder de klinkers (carport) weggewerkt. Het is een EXVB 4G10 met aparte aarding (los) van zelfde doorsnede.

Mijn idee zou zijn om onder de klinkers een doos en klemmen te voorzien om van de EXVB+aarding 4G10+aarding kabels naar EXVB 5G6 te gaan. Die kan ik dan meer lengte geven en is makkelijker aan te sluiten. Dit omdat het over een 3 fase 16A laadpaal gaat (geen 10mm2 nodig).

Mag dit? En kan iemand voorstellen doen voor materiaal hoe ik die overgang op een fatsoenlijke manier kan maken?

Alvast bedankt.

Als je 10mm² verlenging aangesloten krijgt in de laadpaal zou ik dat doen.

Net de datasheet van de paal nog eens goed doorgelezen. Helaas toch max 6mm2. Er komt dus nog wel een differentieel en energiemeter in de paal. Ik zou dus wel 10mm2 tot de differentieel kunnen leggen en vanaf daar 6mm2. Maar dan kan ik volgens mij net zo goed vanaf de lasdoos met 6mm2 vertrekken.

Net de datasheet van de paal nog eens goed doorgelezen. Helaas toch max 6mm2. Er komt dus nog wel een differentieel en energiemeter in de paal. Ik zou dus wel 10mm2 tot de differentieel kunnen leggen en vanaf daar 6mm2. Maar dan kan ik volgens mij net zo goed vanaf de lasdoos met 6mm2 vertrekken.
    Vanaf die lasdoos met 6 verder gaan ben je wettelijk niet inorde. Paal gaat even goed werken als je verbindingen goed zijn. Wat is dan wijsheid he.

Kan iemand aantonen dat vanaf de mof verdergaan met 6mm² niet in orde is indien er stroomopwaarts een 32A automaat zit?

Verkleinen van sectie mag nooit zonder bekijkomende beveiliging.

Verkleinen van sectie mag nooit zonder bekijkomende beveiliging.
    Het AREI erop nageslagen en inderdaad.
    Vraag mij wel af wat nu te doen 😞.

Andere gedachte:
    Kan ik een automaat zetten in de laadpaal? Dus via aansluitdoos de 10mm2 verlengen met 10mm2 en met die verlengde 10mm2 binnenkomen in de paal op een automaat. Na die automaat: energiemeter en aansluiting op AC ingang van paal.
    De differentieel zet ik dan in de kast in het huis, ipv in de paal.

Alternatief zoals eerder al aangegeven is een klein zekeringkastje. Dan bereik ik hetzelfde

Afdeling 4.4.3. Bescherming tegen overbelasting bij lage en zeer lage spanning
    Onderafdeling 4.4.3.1. Principe
    Een beschermingsinrichting tegen overbelastingen moet in principe geplaatst worden waar een verandering van
    doorsnede, van aard, van plaatsingswijze of van samenstelling een vermindering van de waarde van de toegela-
    ten stroom in de geleiders voor gevolg heeft

Als je bij de laadpaal een differentieel zet kan je er toch een automaat bij zetten ook? Wat kost dat, uw kastje wat groter nemen en een vierpolige automaat, 40-50€?

Als je bij de laadpaal een differentieel zet kan je er toch een automaat bij zetten ook? Wat kost dat, uw kastje wat groter nemen en een vierpolige automaat, 40-50€?
    In de laadpaal zit een DIN rail waar enkel de energiemeter en differentieel op past (2 modules, 4p).
    Het gaat mij niet om de kosten hoor. Koop graag een extra automaat als het dan in orde is. Maar gaat mij dan meer om het esthetische.
    Maar of ik nu een aansluitdoos of klein zekeringkastje zet doet er dan ook niet veel meer toe.

In de kast binnen heb ik meer ruimte en past makkelijk 2x 4p modules naast elkaar.

Waarom u energie meter ook niet binnen zetten? Is toch veel gemakkelijker om af te lezen.

Kan iemand aantonen dat vanaf de mof verdergaan met 6mm² niet in orde is indien er stroomopwaarts een 32A automaat zit?
    Arei 4.4.3
    Bekijk bijlage 113066
    Lees ook verder bij Onderafdeling 4.4.3.3. Vrijstellingen
    Ja, en onder welke vrijstelling valt het volgens u?
    Deze
    Uitgezonderd bij installaties in lokalen of plaatsen met uitwendige invloeden BE2 of BE3 of CA2, is het toegela-
    ten
    naast de in onderafdeling 5.2.4.2. aangegeven gevallen, in volgende gevallen van elektrische leidingen
    gevoed door een TT- of TN-netsysteem elke overbelastingsbeveiliging weg te laten:
    − de elektrische leiding is stroomafwaarts gelegen van een verandering van doorsnede, van aard, van plaat-
    singswijze of van samenstelling en is doeltreffend beschermd tegen overbelasting door een stroomopwaarts
    geplaatste inrichting;

− de elektrische leiding kan niet doorlopen worden door een overbelastingsstroom, zij bevat noch aftakking,
    noch contactdoos en zij is beschermd tegen de kortsluiting.

Waarom u energie meter ook niet binnen zetten? Is toch veel gemakkelijker om af te lezen.
    Ik lees hem via Loxone uit dus dat hoeft niet :-)
    In de wallbox kom je met je verlengde 10mm2 toe aan je diff. Vervang die door een 32a differentieel automaat en dan kan je verder via je energiemeter met 6mm2 werken, denk ik.

Nadeel: als die uitvalt moet je wel je wallbox openen. Hier zit enkel de energiemeter op de din rail van de wallbox

6mm2 kan je aansluiten. Hier ligt een exvb 5g6 naar m'n loxone wallbox.

In de wallbox kom je met je verlengde 10mm2 toe aan je diff. Vervang die door een 32a differentieel automaat en dan kan je verder via je energiemeter met 6mm2 werken, denk ik.

Nadeel: als die uitvalt moet je wel je wallbox openen. Hier zit enkel de energiemeter op de din rail van de wallbox

Maar is dat niet hetzelfde als mijn voorstel?
    - Differentieel en automaat (los) in huis
    - 10mm2 verlengen met 10mm2
    - 10mm2 naar Automaat in paal -> verder werken met 6mm2
    - Energiemeter /aansluiting in paal op 6mm2

Maar is dat niet hetzelfde als mijn voorstel?
    - Differentieel en automaat (los) in huis
    - 10mm2 verlengen met 10mm2
    - 10mm2 naar Automaat in paal -> verder werken met 6mm2
    - Energiemeter /aansluiting in paal op 6mm2
    Dat is volgens mij idd hetzelfde 😊

Ik zou de automaat in huis iets lichter nemen dan de automaat in de paal. Evt die van 25 naar buiten en binnen eentje van 20 zetten.

Om te vermijden dat je de wallbox moet openen als er een probleem is.

In principe zal de wallbox niet meer dan 16a vragen (11kw).

Één stap verschil in kaliber tussen 2 automaten geeft je zo goed als geen selectiviteit bij kortsluitingen. Dat is vrij zinloos om te doen.
    Als je wil vermijden dat je de wallbox moet open doen om een beveiliging terug aan te zetten, kan je beter gewoonweg geen beveiliging in je wallbox steken en alles in je toegankelijk elektrisch bord steken. Als de 10mm² niet aansluitbaar is op de aansluitklemmen van de energiemeter (wat me eigenlijk ook een beetje zou verbazen) kan je nog altijd klemmen zetten om de overgang te maken.

Één stap verschil in kaliber tussen 2 automaten geeft je zo goed als geen selectiviteit bij kortsluitingen. Dat is vrij zinloos om te doen.
    Als je wil vermijden dat je de wallbox moet open doen om een beveiliging terug aan te zetten, kan je beter gewoonweg geen beveiliging in je wallbox steken en alles in je toegankelijk elektrisch bord steken. Als de 10mm² niet aansluitbaar is op de aansluitklemmen van de energiemeter (wat me eigenlijk ook een beetje zou verbazen) kan je nog altijd klemmen zetten om de overgang te maken.
    De energiemeter en differentieel kunnen wel 10mm2 aan.
    Maar de wallbox (AC input) niet. Dus van energiemeter->wallbox.

Ah mijn frank valt. Dus energiemeter behoort niet tot "het pakket" van de wallbox maar ga je zelf supplementair bijplaatsen in de behuizing van de wallbox op wat vrije DIN-rail ruimte?

Dus
    10mm² --> wallbox behuizing binnen --> energiemeter --> 6mm² --> eigenlijke aansluitklemmen van de wallbox

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan