Overgang laadpaal toevoer EXVB 5G10 naar 5G6

• Tags EXVB laadpaal
  • Lid geworden
    23 jul 2025
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    De kabel die bij mijn nog aan te sluiten laadpaal aankomt is te kort en te dik.
    Hij ligt al voor mijn tijd in de grond onder de klinkers (carport) weggewerkt. Het is een EXVB 4G10 met aparte aarding (los) van zelfde doorsnede.

Mijn idee zou zijn om onder de klinkers een doos en klemmen te voorzien om van de EXVB+aarding 4G10+aarding kabels naar EXVB 5G6 te gaan. Die kan ik dan meer lengte geven en is makkelijker aan te sluiten. Dit omdat het over een 3 fase 16A laadpaal gaat (geen 10mm2 nodig).

Mag dit? En kan iemand voorstellen doen voor materiaal hoe ik die overgang op een fatsoenlijke manier kan maken?

Alvast bedankt.

De verbindingsdoos moet sowieso bereikbaar zijn.
    Doos met wartels, din rail en klemmen is het properst denk ik.

Ter info 4G10 is kabel met aarding, jij schrijft dat die apart is, dus zal je een 4x10 kabel hebben.

In principe moet je bij het verkleinen van kabelsectie afzekeren op de correcte waarde... dus eigenlijk moet je met 10mm2 verder gaan en dan kan je "bovengronds" een zekeringkastje plaatsen.

Gebruik zeker een doosje waarin je wartels met schroefdraad kan inschroeven. Er zijn genoeg andere types lasdozen waarbij de doorvoeren mijns inziens nooit voor altijd waterdicht kunnen blijven.

Er bestaan speciale dozen voor verbinding ondergronds, maar verschiet niet van de prijs. In theorie zijn die niet toegelaten voor gebruik in een huishoudelijke installatie omdat de verbinding altijd zonder breken bereikbaar moet blijven.
    Maar als Fluvius die goed genoeg vindt om een paar 100A ondergronds te verbinden, dan zullen die voor een laadpaal ook wel goed genoeg zijn.
    Enkel verkrijgbaar bij groothandels of via vakhandel op bestelling. Maar vindt maar eens het juiste product.
    Verder bestaan er voor de particulier ook gel-dozen, maar ik weet niet of ze voor die draadsectie bestaan en hoe lang dat goed blijft.

De leiding moet afgezekerd zijn voor de kleinste sectie.

In de "paal" waarop de laadpaal komt een aansluiting/mini zekeringskastje integreren ?

Klinkt helaas allemaal niet super fijn.
    De zekering in de kast die op de 10mm2 draad zit is een 32A automaat dus die is al voldoende?
    Of moet die automaat dan bij de overgang (verkleining) zitten?

Het meest simpele lijkt mij:
    - Kan ik de 10mm2 kabel verlengen? Verandert dat nog wat aan de zaak?
    - of: een nieuwe kabel trekken 5G6 van kast binnen naar paal? Afgezekerd op die 32A automaat.

Laatst bewerkt:
    Zoiets wordt ondergronds normaal uitgevoerd met een gietmof. Foto's maken van voor en na opgieten en waarop duidelijk te zien is waar de mof juist zit ten aanzien van een herkenbaar punt bovengronds.

Uw 32A automaat is voldoende laag voor de 5G6 waarmee je wil gaan verlengen.

Niet ondergronds maar bij ons in het gebouw hebben ze tussen een kabel die tussen de meter in de kelder en de kast in een appartement zit een lus gemaakt om wat verder in de kelder een appart zekeringkastje te kunnen plaatsen. Dit hebben ze gedaan met een soort krimpkous. (Zie foto.) Geen idee of het daarna gekeurd is. (Niet mijn appartement.) Is zoiets een oplossing?

Bijlagen

• 20251005_091024.jpg
      20251005_091024.jpg
      168,1 KB · Weergaven: 21
    • 20251005_091039.jpg
      20251005_091039.jpg
      104,7 KB · Weergaven: 21
    Zoiets wordt ondergronds normaal uitgevoerd met een gietmof
    aansluitingen worden gemaakt met gietmoffen
    de aftakkingen van de netkabel in de stoep zeg maar

verbindingen van netkabels zelf gebeurd met schroefverbinders en krimpkous
    wel krimpkous met lijm in
    . Foto's maken van voor en na opgieten en waarop duidelijk te zien is waar de mof juist zit ten aanzien van een herkenbaar punt bovengronds.

Uw 32A automaat is voldoende laag voor de 5G6 waarmee je wil gaan verlengen.

Je vertrekt met een 10mm². Die mag tot 40A afgezekerd worden. Je mag dus niet verdunnen naar een 6mm² zonder daar bijkomend af te zekeren! Dus wat je moet doen om goed te zijn: 10mm² verlengen met 10mm² tot aan de laadpaal. Als je daar geen 10mm² in krijgt: zekeringkastje met 32A-zekering waar je overgaat naar de 6mm² en die aansluiten in de laadpaal.

Krimpkous: koop er dan geen uit de DHZ of van op internet. De krimpkousen die Fluvius gebruikt zijn van een zeer degelijke kwaliteit en dito prijs. Maar de beste oplossing is deze, of zelfs een maat groter om vlotter te werken: https://www.zelektro.be/gietmof-92n...O-Qbi2ku-yIrT24aAs5BEALw_wcB#attr=38636,42847

10mm2 mag tot 63A afgezekerd worden. Geen mogelijkheid om de 10mm2 aan te sluiten in de laadpaal? Zal alleszins niet makkelijk zijn.

Helaas is de 10mm2 echt te kort om tot in de paal te raken dus of ik verleng hem met extra 10mm2 of met extra 6mm2.

Ik zie hierboven wel wat tegenstrijdige info "Uw 32A automaat is voldoende laag voor de 5G6 waarmee je wil gaan verlengen" of "Je mag dus niet verdunnen naar een 6mm² zonder daar bijkomend af te zekeren".

De zekering in de kast is 32A, die slaat voor een 6mm2 kabel toch vroeg genoeg af? Is er op de overgang echt een extra zekering nodig?

En indien ik dus met 10mm2 verleng is dat niet nodig begrijp ik?

Wat ik ondertussen had gekocht:

Helaas is de 10mm2 echt te kort om tot in de paal te raken dus of ik verleng hem met extra 10mm2 of met extra 6mm2.

Ik zie hierboven wel wat tegenstrijdige info "Uw 32A automaat is voldoende laag voor de 5G6 waarmee je wil gaan verlengen" of "Je mag dus niet verdunnen naar een 6mm² zonder daar bijkomend af te zekeren".

De zekering in de kast is 32A, die slaat voor een 6mm2 kabel toch vroeg genoeg af? Is er op de overgang echt een extra zekering nodig?

Je mag niet verkleinen in sectie, ookal is de waarde van de zekering aangepast naar de kleinste sectie.
    Als je persé van 10mm2 naar 6mm2 wil gaan is de enige optie een extra zekering plaatsen tussen 10 en 6 (zoals hier al meermaals aangegeven).

Als je met 10mm2 verder gaat is het plaatsen van een bijkomende zekering niet nodig.

Aftakdoos is prima maar voorzie gelijk ook de bijpassende wartels met tegenmoer.

Je mag niet verkleinen in sectie, ookal is de waarde van de zekering aangepast naar de kleinste sectie.
    Als je persé van 10mm2 naar 6mm2 wil gaan is de enige optie een extra zekering plaatsen tussen 10 en 6 (zoals hier al meermaals aangegeven).

Als je met 10mm2 verder gaat is het plaatsen van een bijkomende zekering niet nodig.

Aftakdoos is prima maar voorzie gelijk ook de bijpassende wartels met tegenmoer.
    Dat wist ik niet, dankjewel dit te melden! Dan ga ik de 10mm2 op deze manier verlengen door de doos (Spelberg) hierboven icm extra 10mm2 kabel.

Mbt de wartels: ik heb deze besteld, dat is wat je bedoelt denk ik?

Volgens mij mag je dus net wel verkleinen in sectie als de automaat aangepast is naar de kleinste sectie.
    Gezien de automaat 32A is, is dit ok voor de kleinste sectie en zou TS perfect over mogen gaan van 10mm² naar 6mm² in een gietmof (of een geschikte degelijke krimpkous met lijm).

Volgens mij mag je dus net wel verkleinen in sectie als de automaat aangepast is naar de kleinste sectie.
    Gezien de automaat 32A is, is dit ok voor de kleinste sectie en zou TS perfect over mogen gaan van 10mm² naar 6mm² in een gietmof (of een geschikte degelijke krimpkous met lijm).
    Dan ben ik niet meer mee met m'n kennis.

@iyeehaa
    Bovenstaande Wartels zijn prima.

Dan ben ik niet meer mee met m'n kennis.

@iyeehaa
    Bovenstaande Wartels zijn prima.
    Top! Dan is het nog beter zelfs want dan kan ik de beoogde verkleining in diameter uitvoeren. In een makkelijk te bereiken/degelijke doos :-) Bedankt!

10mm2 mag tot 63A afgezekerd worden.
    Correct, mijn fout.

Er wordt steeds gekeken naar de vertrekkende kabel in de zekeringkast om te weten op welke stroomsterkte je mag afzekeren. Dus nee, het is niet genoeg dat de zekering aan de dunste sectie is aangepast.

• Leuk
    Waarderingen: bgcw
    10mm2 mag tot 63A afgezekerd worden.
    Correct, mijn fout.

Er wordt steeds gekeken naar de vertrekkende kabel in de zekeringkast om te weten op welke stroomsterkte je mag afzekeren. Dus nee, het is niet genoeg dat de zekering aan de dunste sectie is aangepast.
    Maar een lagere zekering (32A) is toch sowieso goed ook voor de dikste sectie? Mocht het omgekeerd zijn: 63A zekering geplaatst en dan verdunnen, snap ik dat het niet mag.

Denk dat ik gewoon beste 10mm2 verleng dan is deze twijfel ook van de baan.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan