• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Overdekt terras isoleren / koude brug / Condensatie?

Lid geworden
29 sep 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Ik zit met een probleem waar ik niet echt mijn vinger op kan steken. We hebben een aanbouw geplaatst en er het plat dak ligt er al op sinds april 2023. Echter hebben we sindsdien last van water aan de welfsels en vochtplekken te zien aan de binnenkant van de muur in de aanbouw.

Opbouw van het dak: Betonnen welfsels / Betonplaat / Hellingschape / Dampfolie V3 roofing gebrand / Pir platen 16cm / EPDM.

Bij het aanbouw zit een overdekt terras dat doorloopt met het bewoonbaar gedeelte.

Ik weet niet of ik hier moet spreken over een lekkage ergens op het dak of last van condensatie. Er zijn al 2 lekdetectiebedrijven geweest zonder resultaat (wel vastgesteld dat er degelijk een vochtprobleem is, wat niet moeilijk is want dat is visueel duidelijk zichtbaar). Dakwerker ook al verschillende keren langsgeweest maar vind ik niets.

Ik begin te denken dat dit dan condensatie is maar hoe hard kan condensatie in water omzetten? Want vind het best veel om van condensatie te spreken. Natuurlijk ben ik een leek in dit onderwerp.

Onderstaande foto is het overdekt terras gedeelte dat aansluit met de muur dat de binnenkant van de aanbouw onderscheid.
Buitenkant.png
Dit is de andere kant van datzelfde muur met duidelijke vochtplekken te zien.
Binnenkant.jpg
Dezelfde muur voor het pleisteren en voor de ramen.
Binnenmuur.jpg
Overdekt terras alvorens het afwerken. Bovenkant van de deuren en raam zijn ondertussen wel al geïsoleerd (zie laatste foto)
Overdekt terras tijdens bouw.jpg

Aanbouw.jpg

Ik heb schrik dat als ik isolatieplaten zou zetten, ik niet meer goed kan zien of het nat blijft of niet en in slechtste geval indien de muren toch vochtig blijft de platen terug kan gaan afhalen. Het is allemaal al zo niet goedkoop.

Bijkomend vraag: Indien toch duidelijk blijkt condensatie te zijn. Welke platen kan ik best gebruiken om dit te isoleren, hoe te bevestigen in achterhoofd houdend dat de overdekt terras wordt afgewerkt met gyproc.

P.S. dit is zeker geen bouwvocht meer. De plekken drogen op en komen terug.

Alvast bedankt voor de hulp en feedback. Hopend op een oplossing.

Bijlagen

• Buitenkant.jpg
    Buitenkant.jpg
    190,5 KB · Weergaven: 9
mmm
de vraag is me niet duidelijk.
Heb je het nu over een overdekt terras waar GEEN wanden in glas of steen komt ?
Of heb je het over een overdekt terras waar je NU wel wanden in wil zetten en dit zo mee deel laat uitmaken van de woning?

Zit er geen vocht IN de welfsels?

Als dat overdekt terras niet binnen je bouwschil valt, dan moet je die volledig mee inpakken met isolatie. Is toch logisch dat dat een koudebrug is nu? Ofwel ben ik niet helemaal mee.

Als dat overdekt terras niet binnen je bouwschil valt, dan moet je die volledig mee inpakken met isolatie. Is toch logisch dat dat een koudebrug is nu? Ofwel ben ik niet helemaal mee.
Het lijkt me ook dit te zijn. Het plafond van het terras is nog niet geïsoleerd, dus dat is een gigantische koudebrug. Tenzij die betonplaat niet doorloopt tot binnen en dit afzonderlijke platen zijn die ook nog eens van elkaar geïsoleerd liggen.

Het lijkt me ook dit te zijn. Het plafond van het terras is nog niet geïsoleerd, dus dat is een gigantische koudebrug. Tenzij die betonplaat niet doorloopt tot binnen en dit afzonderlijke platen zijn die ook nog eens van elkaar geïsoleerd liggen.
De platen zijn afzonderlijk. Echter hebben ze beton vanboven gestort waardoor dit dus in mijn ogen nu één geheel is.

Het overdekt terras zal open blijven. Er komen geen wanden in.

Kan condensatie echter in zo een extreme vorm voorkomen? De muren waren al nat (zie foto betonblok vanboven) alvorens de ramen erin werden gezet en alles nog open stond.

mmm
de vraag is me niet duidelijk.
Heb je het nu over een overdekt terras waar GEEN wanden in glas of steen komt ?
Of heb je het over een overdekt terras waar je NU wel wanden in wil zetten en dit zo mee deel laat uitmaken van de woning?

Zit er geen vocht IN de welfsels?
Er komen geen wanden.

Al die plekken dat je ziet zijn gaten dat ik geboord heb om eventuele water dat nog in de welfsels zaten eruit te laten. Dit is in mei gebeurd (er kwam toen uiteraard water uit). Dit droogt op maar komt ook terug. Soms erger dan anders. Aan de muur vanboven zie je ook natte plekken dichtbij de isolatie, ook dit droogt op en komt terug.

Kan condensatie echter in zo een extreme vorm voorkomen?
Het is een nieuwbouw, je zit met extreme hoeveelheden vocht in de massa op dit moment, dus ja, dat kan vrij extreem zijn.
Het is wel verrassend dat de onderzijde niet geïsoleerd geweest is. Of moet dat nog komen?

Neem aan, het zijn holle kanaal platen van beton.
Heb je in die de gaten van de kanalen plasticdoppen gezet?
De platen liggen op een muur met een spouw. Geen doppen dan kan de warme lucht uit de woning via de spouw de kanalen intrekken.

Kan condensatie echter in zo een extreme vorm voorkomen?
Het is een nieuwbouw, je zit met extreme hoeveelheden vocht in de massa op dit moment, dus ja, dat kan vrij extreem zijn.
Het is wel verrassend dat de onderzijde niet geïsoleerd geweest is. Of moet dat nog komen?
Hey,

Onderkant moet nog geïsoleerd worden. Er komen ook nog gyproc platen om de plafond buiten af te werken. Echter heb ik dit nog niet gedaan door dit probleem. Als het een lek blijkt te zijn, dan krijg ik uiteindelijk ook vochtproblemen op dat plafond dus voor mij is het gissen op moment wat het moeilijk maakt.

Binnen zijn de betonnen welfsels niet geïsoleerd in het valse plafond aangezien op het dak al 16cm pir platen liggen. Lijkt me overbodig om binnen nogmaals de onderkant dan te isoleren. Buiten moet zeker nog komen.

Als ik vrij zekerheid heb dat het puur condensatie is, dan ga ik eraan beginnen zodra binnen klaar is, wat niet meer zoveel is. Hoe kan ik deze het beste bevestigen met in gedachte dat er ook nog een vals plafond komt? Welk type platen? Hoe dik?

Bedankt voor alle reacties alvast. Wil dit echt snel opgelost hebben.

Neem aan, het zijn holle kanaal platen van beton.
Heb je in die de gaten van de kanalen plasticdoppen gezet?
De platen liggen op een muur met een spouw. Geen doppen dan kan de warme lucht uit de woning via de spouw de kanalen intrekken.
Holle kanalen inderdaad. Naar mijn weten zijn er geen plasticdoppen op gezet. Maar de gaten zijn wel dichtgegoten met beton. Ze hebben beton gestort op de welfsels. Denk dat ik er nog een foto van heb, ik ga ze zoeken en voeg ze toe.

Edit: ondertussen fotos toegevoegd

Bijlagen

• IMG-20240131-WA0011.jpg
    IMG-20240131-WA0011.jpg
    99,8 KB · Weergaven: 9
  • IMG-20240131-WA0010.jpg
    IMG-20240131-WA0010.jpg
    94 KB · Weergaven: 7
  • IMG-20240131-WA0009.jpg
    IMG-20240131-WA0009.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 7
  • IMG-20240131-WA0006.jpg
    IMG-20240131-WA0006.jpg
    102,4 KB · Weergaven: 9
  • IMG-20240131-WA0005.jpg
    IMG-20240131-WA0005.jpg
    104,6 KB · Weergaven: 9
  • 20240308_144113.jpg
    20240308_144113.jpg
    161 KB · Weergaven: 9
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan