• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Over de vloertegels van de badkamer heen met cement en stenen?

Lid geworden
27 feb 2020
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo allemaal,

mijn vriend en ik hebben ons eerste huisje gekocht. Het duurt nog even voordat we de sleutel krijgen maar ik ben natuurlijk al volop aan het brainstormen over allerlei dingen.
Het is eigenlijk alleen een kwestie van veel schilderwerk door het hele huis maar de badkamer is ook niet naar onze zin en daar willen we ook wat aan doen. 

Omdat we een laag budget hebben om een complete renovatie te laten doen in de badkamer, ben ik zelf maar naar ideeën gaan zoeken die we zelf zouden kunnen uitvoeren om het goedkoper te houden. 
De muren gaan we overschilderen met speciale badkamer tegelverf. In eerst instantie dacht ik er ook aan om de vloer mee te schilderen maar ik ben bang dat dat niet lang mooi blijft aangezien je er elke dag overheen loopt.

Toen kwam ik op het volgende idee: de betegelde vloer insmeren met cement en daar platte stenen (zonder scherpe punten uiteraard)  in leggen. Ik voeg onderaan foto's toe van wat ik bedoel. Foto 1 is mijn inspiratiefoto en op foto 2 het idee hoe ik het wil gaan doen, maar dan over een betegelde vloer.
Is dit uberhaupt een realistisch idee? Zo niet, is er dan een andere mogelijkheid om zoiets te realiseren? Ik ben een echte do-it-yourselfer en ik vind het heerlijk om dingen uit te proberen maar verder heb ik echt de ballen verstand van bouwgerelateerde zaken. 
Ik heb dan ook zo veel vragen.

Wat zijn de nadelen (op lange termijn)? 
Is het wel redelijk schoon te houden?
Hoe zorg ik ervoor dat het waterdicht is en er geen vocht tussen de tegels en het cement komt waardoor de boel bijvoorbeeld loslaat?
Welk cement heb ik dan nodig? Cement met zand? Of tegellijm?
Waar haal ik zulke mooie platte stenen in dat formaat zonder al te scherpe punten?

Ik hoor graag jullie mening, ervaring, tips, enzovoort :) 
Alvast dank!

10e0ca6185db152eec9043804a61fd2c.jpg

2844d233bce1a14211a2ebc5d4aab1b1.jpg

Bijlagen

• 10e0ca6185db152eec9043804a61fd2c.jpg
    10e0ca6185db152eec9043804a61fd2c.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 0
  • 2844d233bce1a14211a2ebc5d4aab1b1.jpg
    2844d233bce1a14211a2ebc5d4aab1b1.jpg
    18,8 KB · Weergaven: 0

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
6.058
Punten
113
Meestal zijn dit vrij dikke natuurstenen, dus zal je huidig tegel en chape moeten uitbreken. Dan moet alles ook nog eens waterdicht raken met een coating. 

Andere oplossing is een bedekking met zulke print op. 

Denk ook aan het comfort, bv aangenaam gevoel en onderhoud vaneen badkamervloer. Is er VVW ?

Van welk jaar is de woning/badkamer (of de renovatie ervan)  ? 

Pierre88

Actief Lid
Lid geworden
5 aug 2017
Waarderingsscore
58
Punten
28
Tegels schilderen is knoeiwerk en ronduit vies.  Kan je die badkamer niet gewoon laten en deftig doen als je budget hebt of iets meer geld vrijmaken en ineens deftig doen. Die steentjes kom ik soms tegen bij klanten met een jacuzzi, persoonlijk vind ik dat niks, er blijven altijd kleine plasjes staan tussen die steentjes. Is ook een beetje passé vind ik persoonlijk. Een vloer op vloer plakken wordt ook soms gedaan, maar als je oude vloer in kraken of gezakt is, is dit niet aan te raden. Ik raad meestal ook  aan om de oude leidingen te vernieuwen bij renovatie. Vele mensen laten galva buizen  ( die dan vaak nog geplooid werden vroeger) en van die geplakte pvc zitten en achteraf hebben ze een lek en kan het weer open. Maar vertel eerst eens hoe oud je woning is en welke leidingen er liggen... 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.151
Punten
113
Een rolkeienvloer is één van de meest dure vloeren die je hebt. 

Alleen de aankoop van de rolkeien is spotgoedkoop. Al de rest kruipt in de opbouw van je vloer. 

Je zal de bestaande vloer moeten uitbreken, je zal tevens de waterafvoer van douche moeten aanpassen want  rolkeien zijn nu eenmaal niet glad , egaal en afwaterend in het vlak. Dus zal je moeten werken met een verzonken afvoer en dan nog best van al een goot. Maar dan moet je weer letten op de opbouwhoogte van dit alles. Oke die gootjes bestaan in een zeer minimieme hoogte ( dacht 4 cm h) maar je valse vloer moet daar wel boven uit komen en dan nog rolkeien in een mortelbed er bij op zzit je sowieso aan minimum nog eens een extra 4 cm. 

Wil je natuurlijk de bovenkant vna die rolkeien glad en egaal dan kun je dit met een epoxy hars inbedden, maar epoxy is dan weerom reteduur.

Als richtprijs , en ik spreek dan eigenlijk van een rolkeien vloer rond een BUITENDOUCHE waar het niet zo nauw komt met afwatering en hangwater tussen de keien, kwam die vloer op een sloridge 185€/m² excl btw gelegd weliswaar door een vakman.

Waarom toon je niet een grondplan van je badkamer en een paar foto's , er zitten hier wel een paar met bangelijke ideeen.

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
562
Punten
113
ik vind het wel een cool idee: kerdimat op de bestaande vloer lijmen, daar 15x15mm vertand flexlijm op aanbrengen en de keien er in leggen, na drogen afwerken met epoxyvoegsel of met transparante epoxy. De vloer verhoogt meteen een paar centimeter, dus is Luk's voorstel om de vloer uit te breken misschien wel een beter vertrekpunt, alleen moet je dan wel terug voor een vlakke ondergrond zorgen om de kerdimat op aan te brengen.

Bespaar niet op de tegellijm, die is de basis om alles op zijn plaats te houden. Zelf ben ik nogal fan van de Ardexlijmen (voor deze toepassing bv G7plus), maar als je wat doorleest in de posts van @vloerder JP, kom je heel wat alternatieven tegen.

Ben benieuwd naar de eerste foto's :)

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan