• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Oven kapot - problemen zekering?

CiJu

Lid
Lid geworden
3 aug 2024
Waarderingsscore
42
Punten
18
Een paar weken geleden heb ik een doffe plof gehoord tijdens een kookprogramma van mijn oven. Vervolgens sprong de zekering van de oven (3x2,5) ook af.
Omdat er geen rook aan te pas kwam, en verder geen rare geurtjes bestond de kans dat het de ovenschotels waren die toen in de oven stonden.
Na het aanzetten van de zekering werkte de oven verder terug normaal.
Vannacht is de zekering van de oven (hier zitten geen andere stopcontacten op) weer gesprongen maar tevens ook de verliesstroomschakelaar. (Enorm klote want hierdoor ook de vriezers).
Kan je nu stellen dat er wel degelijk iets mis is met de oven of bestaat er ook nog de kans dat er iets mis is met die kring waardoor de zekering van de oven is gesprongen?
Niet dat jullie helderziende zijn, maar ik wil de kosten voor een nieuwe oven zo laag mogelijk houden. Als jullie unaniem zijn, hoeft er geen elektriciën aan pas te komen.

Er is zeker en vast iets mis met die oven.
Dat er een plof gebeurt, en de zekering springt is genoeg om dat na te kijken.
De kans dat zoiets komt door de bedrading tot aan de oven is heel klein.

Oké, bedankt! Het is een oven van een A-merk, die buiten garantie is, maar waarvan de after-sales niet te missen bedragen aanrekent om enkel en alleen maar tot aan de deur te geraken. Dan hebben we nog niet gesproken over eventuele vervangonderdelen en uurlonen. Herstelling acht ik in deze daarom erg klein.

kan je de oven op een andere kring zetten ?

een zekering springt niet omdat een ovenschotel "ploft"

Oké, bedankt! Het is een oven van een A-merk, die buiten garantie is, maar waarvan de after-sales niet te missen bedragen aanrekent om enkel en alleen maar tot aan de deur te geraken. Dan hebben we nog niet gesproken over eventuele vervangonderdelen en uurlonen. Herstelling acht ik in deze daarom erg klein.
Soms is het maar iets heel klein dat er stuk is. Maar dan moet je zelf al eens op zoek gaan naar de fout.

Oven demonteren is poepsimpel, dat zijn 2 of 4 schroeven en die is er uit.
Zoek een onafhankelijk hersteller, en breng zelf, dan spaar je een pak verplaatsing uit.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan