Oude vloertegels op zand vervangen

Lid geworden
18 okt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een stukje oude vloer (1.40m x 4m) die ik zou willen vervangen.

De oude vloertegels liggen in cement op een zandlaag (geplaatst in 1965).

Kan ik de oude tegels opbreken en de nieuwe op de bestaande zandlaag terugplaatsen in mortel? Dit scheelt een pak werk.

Lid geworden
22 nov 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
keith2001 wrote:
Ik heb een stukje oude vloer (1.40m x 4m) die ik zou willen vervangen.

De oude vloertegels liggen in cement op een zandlaag (geplaatst in 1965).

Kan ik de oude tegels opbreken en de nieuwe op de bestaande zandlaag terugplaatsen in mortel? Dit scheelt een pak werk.

Ik zou het dan in een keer goed doen, eerlijk gezegd.

Lid geworden
18 okt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou er op enkele dagen vanaf willen zijn en gezien die oude vloer het toch meer dan 40 jaar heeft volgehouden. Er liggen geen leidingen en gezien er een kruipkelder onder zit moet ik niets voorzien.

Hoe zou ik dit anders snel kunnen oplossen?

Tommie1

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
98
Punten
48
Diep genoeg uitgraven, betonneke gieten, isolatie leggen, chappen, en dan tegels lijmen. Dat zou de goede methode zijn, en dat hoeft niet lang te duren.

1 dag per stap zou voldoende moeten zijn.

Lid geworden
18 okt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
De vloer zit boven een kruipkelder, dus op welfsels. Op deze welfsels zit die zand en daarop is de oude vloer gelegd in mortel.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
2 x zegt men het zand uit te graven en beton/chappe te gieten, jij antwoord telkens "ja maar , het zand doet het goed, ja maar ik wil niet" , dan moet je het niet vragen he :wink:

de dag van vandaag, zand eruit, chape/stabiel in de plaats, voor die opp = halve dag werk. Laat stabilise komen storten op je oprit en rij die met kruiwagens binnen, op enkele uren ben je ervan af.

het extra werk dat dit heeft opgeleverd zal je besparen bij het leggen, immers tegelen op een hard opp gaat volgens mij een stuk sneller/beter dan tegelen op "zand" .

Lid geworden
26 mei 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hoeveel ruimte heb je vanaf de welfsels tot vloerpas? Als het kan zou ik er nog iets van isolatie in proberen te krijgen.

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
En als't echt rap moet gaan: tegels laten liggen en er de nieuwe tegels op lijmen.

Maar ook ik zou het ineens deftig doen dan nu raprap en binnen enkele jaren nog eens opnieuw.

Lid geworden
10 okt 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
zand eruit, chappe erin. (en kruipkelder isoleren als er geen isolatie meer boven kan).

Ik vermoedt dat je een keramische tegel wil leggen?

Wel, dit gaat niet op zand./

Bovenaan