• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Oude vloer egaliseren. Wat te doen met grote verschillen?

meesterdobbit

Nieuw Lid
Reaction score
4
Hallo iedereen,

Ik ben een 33jarige doe het zelver die bezig is met de renovatie van ons huis. De vloer op het 1e verdiep moeten we egaliseren. In 3 van de 4 kamers valt het verschil mee en kan het opgevangen worden met een centimeter. Maar in een kamer is de vloer in heel slechte staat. Doordat we een oudere vloer hebben verwijderd, zijn er veel scheuren in het beton (is slechts 3cm dik) dat op de welfsels ligt onstaan. In de hoek is er een halve m2 die er helemaal uit is en waar je de potdallen ziet..

Mijn idee is dus om eerst die grootste verschillen op te vangen met iets anders dan egalisatie. Ik heb al gelezen dat je egaliseren best in 1 keer doet, maar in ons geval is het verschil in de laatste kamer echt te groot en zouden we een fortuin aan egalisatiemortel moeten betalen.

Het voorlopig plan is:
-oude beton uitbreken waar het makkelijk is in die 4e kamer
-alles goed ontstoffen en primeren
-grootste verschil opvullen met cement (chape of beton?)
-laatste oneffenheden wegdoen met schuurschijf
-alles opnieuw primeren
-egaliseren

Lijkt dit plan ok? Of hebben jullie nog tips om het anders te doen? Met wat zou ik het grootste verschip opvangen in de hoek? Chape of beton?
Er is al veel over egaliseren gevraagd maar ik heb alvast deze tips gevonden:
-met rechte lat de diepste gaten zoeken en die aanduiden op voorhand (of eventueel met vijzen die de juiste hoogte aangeven, maar dat is moeilijk bij een betonnen vloer)
-agaline in de aangeduide 'gaten' gieten
-Snel werken met voldoende kuipen dat je vrij snel kan gieten
-iemand nog tips

Hoe ga je de ruimte afwerken ?
Die dunne beton, zal de druklaag zijn ?

image.jpgimage.jpg
Ik denk het niet want drukkaag is normaal van beton en dit is eerder iets cement achtig (en rood van kleur). In bijlage een foto van de slechtste plek in de ruimte. We wouden hier tegelen omdat dit de badkamer zal worden..

Dit is het slechte stuk waar ik het over had in beginpost. Ondergrond is dus 2cm die op de dallen liggen:

image.jpg

Lijkt me druklaag.

Als je gaat tegelen, ze u ik eerder kijken naar een dikbedlijm ipv eerst duur te gaan egaliseren.
Egaliseren zou ik enkel doen als je bv kleefkurk plaatst, dan is dat nodig.
De stukken die uitgebroken zijn, daar zou ik goe dpriper maken, ontstoffen, primeren zodat nieuwe laag goed hecht

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief