• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Oude verflaag van pleistermuur verwijderen

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Bij het verwijderen van behangpapier kwam de oude verflaag mee.
Er komt opnieuw behangpapier op maar ik vrees dat je de resterende verf er doorheen zal zien en zou die liefst volledig verwijderen.
Hieronder zie je het resultaat  van het verwijderen met een plamuurmes van alle loszittende verf.
Zoals je kan zien is bijlange niet alles weg.
Mijn vraag nu, bestaat er een afbijtmiddel die niet schadelijk is voor het pleisterwerk of hoe pak ik dit verder aan?
Ik weet niet hoe ze de verf aangebracht hebben want ik heb dit appartement nog maar aangekocht.
Ik weet wel van de vorige eigenaar dat het verf is op basis van water en dat het pleisterwerk mogelijks nog niet droog genoeg was toen ze het aanbrachten.
Er werd een grondlaag gezet en twee toplagen, de grondverf was aangekleurd.
Alvast dank voor de tips.
https://ibb.co/5LPcvTt
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Wat vast hangt, hangt vast.
Op deze foto kunnen wij niet zien hoe dik de vorige verflaag is geweest.
Voor mij doe je eerst over een voorstrijkmiddel of fixatie.
Als het een witte primer mag zijn, ga dan voor een hechtingsprimer.
Welk kleur heeft het nieuwe behang?
 
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Zoals steeds, dank voor u deskundige tips Regis07.

Het is geen dikke verflaag. Het nieuwe behang heeft een lichtgrijze kleur met zwart hexagon motief. Ze hebben waarschijnlijk nooit fixatie aangebracht voor het schilderen want al het pleisterwerk die blootgelegd is slorpt alles onmiddellijk op als je er met vloeistof op zit. 
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Na mijn vorig probleem succesvol opgelost te hebben zit ik met een nieuw probleem.

Toen ik het plafond die er nog vrij goed uitzag aan het afwassen was alvorens opnieuw te schilderen kwam ik plots een klein barstje tegen. De verf bleek op die plaats los te laten en ik heb deze dan maar verwijderd tot op de grens waar de hechting wel goed is. Nu zit ik daar met een plek die ofwel opgevuld moet worden om toch gelijk te komen met de rest of volledig moet proberen uitschuren. Hoe kan ik deze plek het best camoufleren? De ondergrond is gyproc.

Zie foto hieronder.

https://ibb.co/SQTW7T5
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
een dikte of bult kan je nooit opvullen.....een put/kras wel

fix&finisher Knauf gebruiken en ver genoeg uitstrijken zodat het niet meer opvalt......schuren en schilderen.

De details weet je al door de vorige antwoorden van Regis.
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Dank voor u antwoord. Ik heb nog Perfax suppervuller staan, zou ik dat mogen gebruiken i.p.v. de fix en finish?
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Ik zou toch een poging wagen om dat klein stukje te verwijderen.
Het je een kras of putje ... geen erg, gewoon vullen.
Op de foto lijkt deze plek toch vrij klein.
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Ik heb de loszittende verf verwijderd tot op het punt dat het niet meer lost. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met stukje verwijderen maar misschien is de foto niet duidelijk genoeg. Mijn vrees is als ik het opvul en opschuur het later zal barsten aan de randen. Of dat de structuur verschillend zal zijn en zichtbaar na het schilderen.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Voor mij is het brokstukje duidelijk. Ik kijk een beetje verder naar het gaatje met de draden.
Voor mij lijkt het simpelder om met een steekmes het brokstukje weg te steken dan vrij breed uit te plamuren.
Een eventueel putje kan je terug vullen met een vulmiddel.
Ik zie hier echt geen probleem ... afsteken en eventueel bij plamuren en de kous is af.
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Jij zou het verder afsteken tot aan het gat waar de inbouwspot zit en dan de randen bijplamuren.

Kan ook en valt misschien minder op dan het plaatselijk volledig op te vullen.

Echt klote dit! Wilde komende weekend al schilderen want kan enkel in de weekends in het appartement werken en zo zit heel mijn schema in de war. Op 1 juli wil mijn huurder er al in dus zal niet veel tegenslagen meer mogen hebben.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Zo te zien is er klein restje die niet loslaat, dus dat klein restje steek je af.
Zo kan je de plek volledig herstellen.
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Ik zal het verder verwijderen en dan herstellen met Perfax supervuller waar ik nog een pot van staan heb.
 

Woumen

Lid
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
616
Waarderingsscore
2
Punten
18
Regis07 zei:
Zo te zien is er klein restje die niet loslaat, dus dat klein restje steek je af.
Zo kan je de plek volledig herstellen.

De plek heb ik volledig kunnen herstellen met de Supervuller van Perfax. Gisteren de laatste laag geschilderd en er is niets meer van te zien.

Dank voor de tips
happy.gif
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan