Oude parket met verf - schuren

Lid geworden
24 jul 2020
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Wij hebben een oude parket vloer van 40m² met 2 lagen verf op. Wij willen deze volledig proper schuren en oliën of lakken met matte lak.
De offertes die we opgevraagd hebben liggen rond de 1.800 à 2.200 euro.
In één van deze offertes focust de aannemer ook nog op het inslaan van alle oude nageltjes en opstoppen van de gaatjes, omdat de lak anders zou verkleuren.

Nu zullen deze prijzen zeker accuraat zijn, maar het is wel erg duur. Is dit iets dat wij als leken zelf kunnen aanpakken?
Of is dit te risicovol om onze vloer kapot te maken?
De verf er gewoon afschuren met speciale toestellen of toch stukje voor stukje wegbranden?
Bedankt!

Laatst bewerkt door een moderator:

ALFIrE

Lid
Lid geworden
8 jun 2006
Waarderingsscore
15
Punten
18
Zonder de vloer gezien te hebben (ligt hij mooi vlak, zijn de planken niet geschoteld, veel hoekjes en kanten,...):

Je kan zo'n schuurmachine huren voor de grote oppervlakte bij de gekende adressen. Randen zal je mogelijks nog moeten bijwerken met klein schuurmachientje (eventuele plinten loshalen?).

Lijkt me niet de moeilijkste klus, als je enige handigheid hebt?

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Waarderingsscore
833
Punten
113
Het is effectief meer afgewerkt/proper, indien het mogelijk is, om de houten plint te verwijderen.
Uw parket is dekkend geschilderd en om deze terug mooi te krijgen gaat de parketteur eerst werken met een bandschuurmachine voor het grove schuurwerk.
Enige ervaring is een must om met zo'n schuurmachine te hanteren.
De 10cm van de rand worden dan gedaan met een kantschuurmachine.
Na de bandschuurmachine wordt er gewerkt met een schuurschijfmachine, de gekende Woodboy, met deze machine wordt er gewerkt voor het fijn schuren.
Doordat er een laagje van uw parket is weggeschuurd kunnen er nagels zijn vrijgekomen/blootgelegd, deze onbehandeld (dieper inslaan en volstoppen met een geschikt vulmiddel) zou ervoor zorgen dat deze gaan oxideren/roesten en dan krijg je op die plaatsen zwarte mini kringen doordat de looistoffen van het hout reageren.
Dus ja, deze nagels worden best weggewerkt en afgedekt met een gepast vulmiddel.
Afhankelijk van de door jullie gekozen afwerking, bv oliën, wax, vernissen, boenwas, ... is ook bepalend met welke schuurgraad de parketteur moet stoppen, want te fijn schuren zorgt ervoor dat het product onvoldoende kan in gewerkt worden.

Laatst bewerkt:

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Waarderingsscore
146
Punten
63
Welk soort hout is de parket?
Weet je hoe die bevestigd is? Planken genageld op houten balken? (aangezien je over nagels spreekt)

Het indrijven van de nagels is ook belangrijk voor het schuren: als je met een bandschuurmachine over zo'n nagel gaat, is je schuurband direct kapot (been there, done that).

Als je niet compleet onhandig bent, denk ik dat het als leek zeker doenbaar is.
- Plinten eraf halen
- Alle nagels inkloppen (diep genoeg!)
- Nagelputjes vullen met houtvulpasta ... (ik had dat op't einde gedaan, maar toen bedacht dat dat beter zou zijn voor het schuren)
- Schuren met bandschuurmachine (verschillende korrelgroottes). Let op: zo'n bandmachine is zwaar, bij ons een machine van + 90kg dat naar het verdiep moest. De band mag ook alleen contact maken met de vloer terwijl je 'rijdt'. Er is een hendel om de band op/neer te laten, je moet die dus telkens al 'rijdend' laten zakken en omhoog halen, ander krijg je putten in de vloer.
- Kanten schuren met kantenschuurmachine (verschillende korrelgroottes), vond ik het lastigste stuk (ook vrij zware machine, gebukt hanteren)
-'Polieren' met Woodboy (eventueel verschillende korrelgroottes). Eens je ermee weg bent (t.t.z. dat machine heeft u alle hoeken van de kamer laten zien), leuk om te doen :)
- Tussendoor af en toe stofzuigen
- Vernissen/oliën/waxen in verschillende lagen

Ik ben voor 2x 16 à 20 m² (dus totaal kleine 40m²) toch een paar weekends bezig geweest. Gaf achteraf wel veel voldoening. Heeft me kleine 200 euro aan huur materiaal en 200 euro ofzo aan lak gekost (weet de exacte prijzen niet meer).
De prijs om het te laten doen lijkt me dus zeker niet overdreven, maar het blijft inderdaad veel geld.

Laatst bewerkt door een moderator:

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.123
Punten
113
Nog een mogelijkheid is laten luchtgommen/zandstralen. Daarna zelf behandelen.
Maar een geschilderde parket duidt meestal op een mindere houtsoort.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan