• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Oude kelder, waterdichting

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
2.217
Punten
113
Ik denk eerlijk gezegd dat ik een "magische" oplossing zoek die onmogelijk is, maar ik vraag het toch maar even, je weet nooit.

Situatie: zeer oud huis in de Ardennen.
Probleem: in de kelder komt ongeveer om de 2 jaar eens water te staan. Volgens mij komt dit voor op momenten dat het grondwater zeer hoog staat, via barsten in de vloer van de kelder.
Bij de grote overstromingen van 2 jaar geleden stroomde het water door de (afhellende) straat, maar het kwam niet via keldergat, deur of andere wijze in de kelder; het moet dus via de grond gekomen zijn. Er zijn barsten zichtbaar in het beton (?) van de keldervloer, en door het jaar kan het ook gebeuren dat die wat donkerder/vochtiger staan.

In de kelder zit een pomp in een pompput, dus het meeste water wordt weggepompt als er eens water binnenkomt. Vooraleer ik die pomp geïnstalleerd heb heeft er eens 10-15cm water in de kelder gestaan, nu beperkt die pomp dat tot pakweg 5-6cm maximum, te oordelen aan een kartonnen doos die daar stond bij de laatste overstroming in het dorp. Eens de pomp haar werk gedaan heeft, varieert het waterpeil tussen de 0cm aan de pompput en ongeveer 3cm op de laagst gelegen delen van de keldervloer, die dus zowat naar alle kanten afhelt behalve naar die pompput :p

De kelder wordt weinig gebruikt, het is een vakantiehuis. De mazoutbrander en -tanks staan daar wel, maar die staan op Ytong-blokken dus die hebben nooit last van het vocht.

Nu is mijn lastigste probleem: die kelder is redelijk groot, bestaat uit 2 ruimtes, en heeft meer dan één "laagste punt". Ik ben dus na een overstroming toch een uurtje of 2 bezig met emmers en aftrekker om die laatste 2-300l water uit de kelder te krijgen. De pomp zit immers op één van de lage punten, maar de kelder helt af naar verschillende hoeken.

Mijn idee:
- Eens 2 uur dweilen om de 2 jaar is niet zo erg, ik ga dus geen duizenden euro's investeren in kelderdichting.
- Moesten de laagste punten al eens "opgevuld" kunnen worden zodat de kelder afhelt naar de pompput, zou dat al een paar uur werk schelen. Maar: kan ik de lagere punten met iets ophogen als daar mogelijk barsten zitten waar het water naar boven komt? Want dan komt dat water m.i. toch gewoon onder mijn egalisatie uit en dat kan ook niet goed gaan.
- Of: is er een product dat goed werkt om barsten in het beton waterdicht te proberen krijgen?

Alvast dank!

Zoek hier op het forum maar eens naar intermaster ;)

Mmm,
pomp staat dus NIET opgesteld in het laagste punt.
Pomp verhuizen naar het laagste punt ?

Ik zat hier ook met dat probleem.
Water kwam bij hoge grondwaterstand door de vloer. Boomse blauw gesmoorde kleitegels op zandbed . ( zavel dus)
Maar ook door een kelderraampje dat het diepste punt was van de verharding tegen de woning .
Die verharding herstellen was op een ik en ne tik gefixt ... zit in de branche :ROFLMAO:

Maar dat kelderwater ?

Heb toen op het diepste punt een tegel van 20 op 20 weggehaald . En de grond daar een 10 -15 centimeter uitgegraven.
Daar een waterdoorlatende drukverdelende doek in gestoken ( worteldoek) zo dat het water wel kon weggetrokken worden maar geen zavel of zand.
Hiervoor had ik een kubus met betonijzer gelast waar dien doek werd vastgezet met klemmen en een paar rattesteerten.
Klemmekes had ik maar 3 stuks van, vandaar.
Zou je ook met stukje pvc buis kunnen doen die je dan opensnijdt en over de metalen stang duwt met doek ertussen.

Pomp ingezet met de onderkant cc 4 cm onder vloerpas en dus op stukje tegel. NIET DIEPER ZETTEN !
Werkte goed, zeer goed, zo goed dat ik een paar jaar geleden dit heb gedicht want ik zag al 30 jaar geen water meer in dat gat.... tot dit jaar dat er terug water op mijn vloer kwam te staan . :mad::mad::mad:

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan