• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Oude houten vloer renoveren of toch nieuwe op leggen

juliev

Nieuw Lid
Lid geworden
3 nov 2014
Waarderingsscore
4
Punten
8
We geraken er maar niet uit wat we best doen voor de houten vloer van de kamers boven en de overlopen van onze trap.
We willen graag feedback, bedenkingen, zaken die we over het hoofd zien, ...  hoe meer meningen hoe beter!
Situatie:
  • Ons woning dateert van '37.
  • We houden allebei van oude huizen en willen wel graag een "oorspronkelijk gevoel" behouden of herstellen.
  • We hebben niet zot veel budget, dus kostprijs weegt redelijk zwaar door.
  • We geloven in duurzaamheid en willen wel meer budget investeren als we redelijk zeker zijn dat het effectief op lange termijn een meerwaarde is.
  • De ruimtes zijn twee 2 slaapkamers, een van ca. 22 m² en een van ca. 12 m²,) en 2 overloopjes in de traphal, elk ca. 5 m².
  • Het is de bedoeling dat de kleine ruimte de logeerkamer wordt en de grote ruimte de slaapkamer van onze tiener zoon.
  • We willen wel graag op blote voeten door de ruimtes kunnen lopen, mijn zoon studeert bv. liggend op de vloer 
    whatchutalkingabout_smile.png
  • Eind september komt de elektricien nog extra stopcontacten leggen in de kamers, en hij dacht via de vloer te werken, waardoor er waarschijnlijk wat planken zullen losgemaakt worden, misschien versneden? En naar we vermoeden, nog wat "kwetsuren" zullen bijkomen.

Een optie is de bestaande vloeren laten renoveren.
Opschuren, "kwetsuren" met pasta van schuurstof wat verdoezelen en afwerken met  olie/vernis.
Dit is de goedkoopste optie, als we het overwegen zelf te doen zeker, maar daar zijn we nog niet uit gezien onze beperkte handigheid.
Een eerste ruwe schatting van de plaatser zou rond de € 1.900 excl. btw uitkomen met afwerking 3 lagen hoogwaardige vernis.
Voordelen: prijs, authentiek, geen opphoging en dus geen "verhoogprobleem" aan de trap.
Nadelen: we zijn niet 100% zeker of de vloer "gezond" genoeg is, we kunnen niet inschatten in welke mate de vloer minder ruw zal zijn na renovatie en de kwetsuren niet gaan storen, aan blijven haken met je sokken of zo.

Tweede optie is om op de bestaande vloeren nieuwe te leggen.
Ikzelf hou heel erg van onderparket, van de "retro" look zo je wil, nadat ik dit bij kenissen gezien heb. De lage kostprijs is daarvoor mij ook aantrekkelijk. 
Een eerste ruwe schatting van de plaatser voor mozaiekparket lag rond de € 3.090 excl. btw met afwerking 3 lagen hoogwaardige vernis.
Ik ga ervan uit dat als we onderparket nemen, dat wel goekdoper zal uitkomen.
Voordelen: egale aangename vloer vermoeden we, nieuw en dus misschien duurzamer op lange termijn? We zouden voor een meerprijs een akoestische kurkgranulaat mat leggen, wat het comfort wel zal verhogen? 
Nadelen: duurder, verhoogprobleem aan de bovenste traptrede maar de plaatser liet me weten dat hij daar een 6 mm eiken plank zou zetten en wat afronden zodat het mooi aansluit met de nieuwe parket.

De vragen die we hebben:
In elk geval al ontzettend bedankt voor alle advies!

Nu je werken gaat uitvoeren, denk dan ook eens aan contactgeluid-demping denken. Ook al wil je de oude behouden.

Behouden, renoveren en opnieuw afwerken.
Als diene elektrieker een beetje weet wat hij doet kan hij planken zo afzagen en wegnemen dat je dit amper ziet na afwerking

spleten, voegen ... dichtwreken met een geschikte hars na dat alle werken gedaan zijn ...
zal mooi worden

Wij hebben oude behouden. Veel werk geweest, een paar weken (niet full time ;-) ) bezig geweest met de lijmlaag (van linoleum) eraf te krabben. Dat was te plakkerig om te schuren. Daarna nog moeten schuren (er zat nog groene/roze beits onder). Wij hebben geolied in plaats van vernist.

http://occasiehuisje.blogspot.com/2014/03/week-77-10-16-maart.html
http://occasiehuisje.blogspot.com/2014/03/week-78-17-23-maart.html
http://occasiehuisje.blogspot.com/2014/03/week-79-24-30-maart.html

Wij zijn nog steeds tevreden van het resultaat. Wij hadden (doordat diezelfde vloer in de badmaker lag) wel wat planken over om de herstellingen te doen.

Wow knap zeg! En ontzettend interessant om jullie proces zo te kunnen zien.

Mario_ schreef:

nu je werken gaat uitvoeren, denk dan ook eens aan contactgeluid-demping denken. Ook al wil je de oude behouden

Het is wel zo dat de plafonds in de kamers eronder geisoleerd zijn. Maar gezien we de bovenste kamers nog niet intensief gebruiken, kunnen we de geluidslast daarvan inderdaad nog niet inschatten. Bedankt voor het advies!

Ik heb indertijd een parketvloer onder handen genomen en was zeer tevreden over de verhuring van toestellen en advies van mr. floor https://www.misterfloor.be/nl/

Het oude karakter van je huis behouden en renoveren! Hebben wij ook gedaan en geen spijt van. Is perfect zelf te doen met gehuurde machines, ook als je niet de handigste bent.

Bij Mister Floor hebben we ook gehuurd de eerste keer. Daarna (gefaseerde werken) bij Floorhouse omdat dat eigenlijk dichterbij is. Zelfde machines trouwens. Bij beide altijd goeie uitleg en advies gekregen.

eigenaardig bij floorhouse en mr. floor op de website dezelfde foto bij de schuurmachine 
omg_smile.png

Ik ben blijkbaar de enige die de bestaande vloer helemaal niks vind en niet snapt wat er mooi is aan een vloer die nooit bedoeld was als zichtvloer en gehorig is t.a.v. contactgeluid. Ik was voor een ondervloer voor geluidsdemping en iets van een zwevende vloerdelen gegaan (click laminaat met houten toplaag). Dat kan je zelf leggen en is ongetwijfeld voor € 30/m2 te krijgen. 

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan