• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Oude "boerkes" muur en niet vlakke stenen vs plaatsing 140mm PUR platen

phil001

Lid
Lid geworden
26 jan 2015
Berichten
132
Waarderingsscore
13
Punten
18
Foto in bijlage om een beeld te schetsen. De muur bestaat uit oude boerkes, nieuwe snelbouw en nieuwe niet vlakke snelbouwstenen.
Straks moeten er 140mm Eurowall PUR platen tegen de gevel komen, op de nieuwe aanbouw geen probleem, maar op het oude gedeelte lastig.
Moeten deze oneffenheden uitgecementeerd worden?
Persoonlijk denk ik dat dit zeer duur zal worden.
Dus vandaar volgend idee:
20 of 30mm party-wall/accoustiwall soepele spouwmuurisolatie steken tussen de golvende muur en harde PUR platen.
Daardoor is er een  goede aansluiting tussen harde PUR plaat en de niet zo vlakke muur.
Ik zou zelfs denken dat het bijkomende voordeel een verbeterde geluidsisolatie is t.o.v. PUR op snelbouw.
Indien een (zeer) dom idee, dan hoor ik dat graag.

muur_12.jpg
 

Bijlagen

  • muur.jpg
    muur.jpg
    297,8 KB · Weergaven: 1

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Berichten
3.025
Waarderingsscore
16
Punten
38
Goed idee, soepele isolatie om oneffenheden op te vangen en mogelijke valse spouw tegen te gaan en daarop je platen aanbrengen.
 

phil001

Lid
Lid geworden
26 jan 2015
Berichten
132
Waarderingsscore
13
Punten
18
Ja dat hadden we eerder moeten weten... Staat al 140mm Recticel op de werf te wachten.
Zullen dan zelf die Knauf Accoustiwall klemmen tussen harde PUR plaat en golvende muur :).
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Dat had jullie aannemer toch ook moeten weten
blush.gif
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Beetje zonde van die accoustiwall. Dat zijn trouwens harde platen.
Is er geen zachtere versie, gewone glaswol? 
Zorg er ook voor dat ze geschrankt zijn met de harde pur platen en dat deze op de juiste manier zijn afgetaped. 
Hou daarbij ook rekening met de krimp en uitzetting tijdens  plaatsing in een bepaald seizoen. Plaatsing in winter vraagt andere manier dan in zomer. 
Hoe ga je de platen verankeren?
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Je kan de platen ook vastzetten met PU-schuim in horizontale banen gespoten... op die manier is er geen luchtspoeling van beneden tot boven.
 

phil001

Lid
Lid geworden
26 jan 2015
Berichten
132
Waarderingsscore
13
Punten
18
Hmmm art, ben je daar zeker van?
Ik heb een paar jaar geleden eens 40mm accoustiwall gekocht en heb daar op zolder nog 2 restplaten van en die kan ik met de hand samendrukken tot 5mm ofzo?
Of is het "recept" gewijzigd sinds toen?
Ik ging er daarom ook vanuit dat deze platen soepel en samendrukbaar waren om zich te vormen naar de golvingen/ribbels van de gevel. We dachten eraan om ze tegelijk met de PUR platen te plaatsen, zodoende kunnen we ze klemmen met de pluggen voor de harde PUR platen.

@Keon,
Heb het ooit geprobeerd met Soudabond EASY, maar vond het niet erg handig werken. Heb precies meer vertrouwen in een soepele wolachtige isolatie om de oneffenheden op te vangen.
Zoals die Unilin UTHERM WALL L FLEX dus doet.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
De technische fiche spreekt van harde platen: hoe vatbaar dat is voor interpretatie weet ik niet.  :)

Het lijken mij idd grote oneffenheden die je niet zomaar kunt overbruggen met schuim.  
Verzeker je er van dat die pluggen het gewicht kunnen dragen. Als je ze gaat samendrukken verliezen ze ook hun isolatiewaarde.
Die mag je dan niet in rekening brengen. Maar wel ongeveer 10 % verzwaring inrekenen door de pluggen.
 

phil001

Lid
Lid geworden
26 jan 2015
Berichten
132
Waarderingsscore
13
Punten
18
Klopt, de 140mm Eurowall is ruim voldoende om de norm te halen bij een verbouwing. Was niet van plan de R-waarde er bij te laten tellen, puur voor een correctere plaatsing.
Ik zou denken dat het gewicht van die glaswol platen verwaarloosbaar is? 30-40kg per kuub? Dikte van 2-3cm, lijkt me niet echt een issue voor die pluggen?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan