oude binnendeuren herschilderen

Lid geworden
14 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij renoveren een oud herenhuis (1895) waar nog een aantal van de orginele binnendeuren instaan. Die zijn wit geschilderd, en we willen ze graag opnieuw gewoon wit schilderen. Maar hoe?

Er zitten een heel aantal lagen verf op. Hoe ver moet die eraf? Is de glanslaag eraf voldoende? Alles eraf lijkt me een hels werk, zeker met de mouluren, en als het dan toch 'maar' is om opnieuw te schilderen... Maar als dat een veel beter resultaat geeft moeten we dat misschien toch doen.

De manier die ik nu zie is: met een schuurpapiertje, met de hand (en eventueel zo'n gyproc handschuurdertje voor grotere vlakke stukken). Is er een efficiëntere manier? Het gaat toch over een deur of zeven...

Bedankt!

Plien

Lid geworden
12 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
plien,

Wij zijn ook een herenhuis aan het renoveren en willen eveneens de binnendeuren recupereren.

Zo hebben we ontdekt dat je de deuren kan laten 'logen'. Ze worden dan in een bad met een bepaalde oplossing gelegd en alle lagen verf en lak worden er op die manier afgeweekt.

Een antiquair in Mechelen (op de steenweg naar Bonheiden) doet dit voor 50 euro per deur

Lid geworden
14 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Da's mooi, want wij wonen in Mechelen :)

Willen jullie ook de binnendeuren opnieuw schilderen? Of willen jullie net het blanke hout te zien krijgen? In het laatste geval is dat logen natuurlijk een heel goede oplossing, maar ik vroeg me af of we zo drastisch tewerk moeten gaan (en toch ook weer 350 euro ertegenaan gooien) als we ze opnieuw gaan schilderen...

Plien

Lid geworden
6 apr 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn schoonmoeder heeft zo een verf-afweekvloeistof gekocht en dat werkte prima. Stonk niet eens.

W1

Lid geworden
15 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
NOOIT LOGEN !!!!!

dan gaat de lijm van los!!! (als het oude deuren zijn dan zijn ze gelijmd met dierlijke lijm, die komen los met LOGEN

Heb het al meegemaakt met kasten en deuren die mensen naar mij brachten om te restaureren.

Het zal niet altijd direct merkbaar zijn en ook niet bij elf meubel of deur voorvallen, maar de kans is groot!

er bestaan ook mensen die het droog afspuiten (lijkt een beetje op zandstralen, maar dan zonder schade aan het hout)

afbijten van de verf met een afbijtmiddel , gaat lang duren

Als je dit gaat doen kan je onbijtfolie/plastiek boven op je afbijtlaag aanbrengen, zodat deze niet snel opdroogt.

Dan kan je het langer laten inwerken = meer lagen eraf.

als je het toch terug verft kan je desnoods alleen beetje ruw opschuren en er een nieuwe laag verf opbrengen, maar dan moet je weten wat voor soort verf er al op zit (moet dezelfe soort zijn anders kans op slechte hechting op lange termijn)

Naar het schijnt zijn er ook prdukten om bovenop en vernis/verflaag te smeren dat een nieuwe verf beter pakt.

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
Wij hadden ook 6 19de eeuwse en 1 18de eeuwse deur te herschilderen.

We hebben ook even gedacht aan het laten afweken in een bad, en dit in afwijking van wat de architect in ons lastenboek had geschreven (een bad was goedkoper...).

Maar iemand uit de geburen, die toevallig de schrijnwerker/stoffeerde van Axel Vervoort is, heeft ons dat ten stelligste afgeraden. Zo'n doopsel is agressief en kan oude deuren ook beschadigen (vochtabsorptie, scheef trekken, agressieve inwerking op het oppervlak enz).

Daarbij komt dat het ook geen must is : als je maar decapeert tot op een laag waar de verf nog goed hecht, kan je gerust overschilderen.

Bij m'n buurman notaris zijn de deuren na decaperen zelfs niet geëgaliseerd, je ziet dus hier en daar lichte reliëfverschillen naargelang de decaperingsgraad, maar dat stoort niet, en heeft zelfs iets : je ziet namelijk dat het een échte originele oude deur is :).

We zijn dus maar bij het lastenboek gebleven, en dit is wat er stond (om je een idee te geven) :

Quote:
4.2 AANPASSING EN RESTAURATIE VAN DEUREN

OMVANG EN UITVOERINGSWIJZE:

Oude loszittende en afbladderende verflagen verwijderen, hetzij door schuren met een excentrisch roterende schuurschijf (grof papier), hetzij door decaperen of afbranden, tot men een gezonde onderlaag bekomt.

Het houtwerk afwassen met water en ammoniak (10%) en reinigen met warm water.

Ontbrekende of loszittende nagels opnieuw aanbrengen, zodat de planken stevig verbonden zijn met de regels.

Rotte plankgedeelten uitzagen en vernieuwen met schuine las. Nazicht en herstel van het hang- en sluitwerk, ontbrekende delen aanvullen met op maat gesmeed beslag, naar historisch model.

Smeren van beslag en hang- en sluitwerk.

Leveren en plaatsen van gerecupereerde deuromlijstingen of nieuwe omlijstingen naar origineel model.

Uitvoering volgens de richtlijnen van de architect.

Lid geworden
14 sep 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ok, dan gaan we weer de andere kant op: gewoon afschuren dus.

Sorry dat ik maar blijf doorvragen, maar ik zit hier nog mee:

* Ook bij ons zitten er serieuze reliefverschillen. Zoals we nu schuren zijn die niet bepaald weg... Wat bedoel je dan met 'egaliseren', hoe doe je dat?

* decaperen / afschuren tot op een laag waar de verf nog goed hecht --> hoe weet je nu wanneer je zo ver bent? ("tot men een gezonde onderlaag bekomt" :roll: als je zoiets nog nooit gedaan hebt, hoe weet je dat dan?)

* als je wil overschilderen moet je weten welke verf eronder zit... (dixit W1) --> hoe kom je dat te weten? kun je dat herkennen, en hoe dan, of moet je dat laten analyseren?

@Jansenius: bedankt voor dat uittreksel uit je lastenboek, da's heel nuttig!

(En off topic: heb uit het lezen van dit forum al begrepen wie je bent en waar je woont, wij hebben op de renovatiedag van een paar maanden geleden je huis bezocht... Erg indrukwekkend.)

Plien

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik denk dat wij lichtjes gaan zandstralen

tenzij we tegen dan andere dingen te weten komen en het op een andere manier gaan doen

ik wil al de verf eraf en dan beitzen?? zodat ze een grijze rode schijn krijgen

weet niet meer hoe het gedaan werd, maar was heel mooi

de nerven werden geaccentueerd

grtz

Olaf

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
plien wrote:
Ok, dan gaan we weer de andere kant op: gewoon afschuren dus.

Sorry dat ik maar blijf doorvragen, maar ik zit hier nog mee:

* Ook bij ons zitten er serieuze reliefverschillen. Zoals we nu schuren zijn die niet bepaald weg... Wat bedoel je dan met 'egaliseren', hoe doe je dat?

tja, dat is een arbeidsintensief werkje... eerst en vooral kan je proberen door bij het afschuren de reliefverschillen te beperken door harder/minder hard te schuren op de overgang tussen stukken met resp. meer of minder verflagen... en wat het egaliseren nadien betreft, daarvoor zag ik mijn schilder de deur met een plamuursel bijwerken... geen idee van de samenstelling ervan, en bovendien : die mannen waren daar razend handig in, ik zou er zelf nooit aan durven beginnen :roll: .

* decaperen / afschuren tot op een laag waar de verf nog goed hecht --> hoe weet je nu wanneer je zo ver bent? ("tot men een gezonde onderlaag bekomt" :roll: als je zoiets nog nooit gedaan hebt, hoe weet je dat dan?)

het antwoord is simpel : door trial and error...volg je gezond verstand, je ziet naderhand wel of het houdt of niet.

* als je wil overschilderen moet je weten welke verf eronder zit... (dixit W1) --> hoe kom je dat te weten? kun je dat herkennen, en hoe dan, of moet je dat laten analyseren?

vraag voor W1, deze.

@Jansenius: bedankt voor dat uittreksel uit je lastenboek, da's heel nuttig!

(En off topic: heb uit het lezen van dit forum al begrepen wie je bent en waar je woont, wij hebben op de renovatiedag van een paar maanden geleden je huis bezocht... Erg indrukwekkend.)

Plien

Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zijn onze oude deuren van verf aan het ontdoen met Solarine.

Dit is wel een werkje waar je geduld moet voor hebben : per verflaag solarine op de deur smeren, afdekken met plastiek, uurtje of twee wachten en afkrabben met plamuurmes.

Maar het resultaat is prachtig!

Lid geworden
2 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tja,

wat er ook over logen mag worden gezegd... ik deed dat al enkele maal voor mezelf en voor klanten en heb er nog geen enkele keer een probleem mee gehad. Alles wordt dan losgeweekt en er afgespoten.

Van kromtrekken is bij mij nog geen sprake geweest. De middenpanelen bleken af en toe wel wat los te zitten, maar blijkbaar was dat geen gevolg van het bad. Hout heeft na verloop van jaren krimp en de meeste middenpanelen klemmen zuiver op hun sponning.

Ook kan ik meegeven dat oude deuren zelden verlijmd werden. Deze werden volledig ingespannen en verbonden met hen pen-gatverbinding.

Ik heb al enkele maal deuren voor het logen compleet uit mekaar gehaald om ze aan te passen qua lengte of breedte en dit ging van zelf door de pennen er netjes uit te drevelen.

Ik wil alleen maar mijn ervaringen delen zodat je het NOOIT logen met een korrel kan nemen. (Al heb ik niet gezegd dat je hiermee in geen geval op een probleem kan stuiten)

Geloogde deuren die na afwerking geölied worden zijn prachtig! Dit resultaat kan je manueel niet bekomen.

Stralen kan ook, maar dan blijft er wat meer manueel werk over en bij oud grenen stuit je dan af en toe weer op andere problemen.

grtz

pb

Lid geworden
30 okt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heeft iemand de contactgegevens van mensen die decaperen in een bad ? Die van Mechelen bv ?

Lid geworden
1 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik kwam een tijdje terug dit filmpje tegen.

Het leek me wel een handig systeem als je meerdere deuren moet schilderen, en relatief eenvoudig in elkaar te knutselen als je een stel houten schragen/zaagbokken hebt.

Disclaimer: Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, en ik ben zelf geen schilder (en de echte schilders die ik bezig gezien heb laten een deur gewoon hangen als ze hem schilderen).

Ik heb zelf wel ooit een aantal binnendeuren opnieuw geschilderd op bokjes, en met dit systeem hoef je niet te wachten tot de ene kant volledig droog is om de deur om te draaien en aan de andere kant te beginnen. Vond het wel een grappig idee, en toen ik deze topictitel zag heb ik het maar even opgezocht.

W1

Lid geworden
15 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ kwisse

NIET in een bad steken.

Zoals we al eerder zeiden.

Als het toch niet teveel mag kosten laat het dan afspuiten met een speciale techniek dat een beetje lijkt op zandstralen, maar VEEL minder agressief!

Als je wilt geef ik je een adres in Hasselt, waar ze deze techniek gebruiken.

Lid geworden
3 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb gelezen van een adres in hasselt om deuren te laten logen . Kan iemand mij dit adres bezorgen of eventueel een ander adres van iemand die aan een redelijke prijs werkt .Wij hebben een zestal deuren te logen.

W1

Lid geworden
15 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Uw deuren NOOIT logen.

Dat is niet goed voor het hout en voor de lijmverbindingen.

Decaperen of ceramisch parelen zijn de enigste opties.

Adres in Hasselt is:

ACP

oud heidestraat 44a

3511 hasselt

tel. 011 21 48 99

En voor echt antiek te decaperen, dat nog delicater is:

CKR in Diest tel : 013 31 15 29

Ik ben zelf meubelrestaurateur en doe die dingen ook. (toch het delicate werk bij antiek)

Maar omdat ik aan het verbouwen ben, heb ik toch geen tijd.

Dus geef je die andere 2 adressen.

Lid geworden
3 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben oude grenen deuren laten logen maar de omkasting nieuw moeten laten maken . Nu zouden wij graag zowel de deuren als omkasting behandelen zodat ze er een beetje hetzelfde uitzien. Kan dit met olie? We zouden de deuren liever niet donkerder hebben.

W1

Lid geworden
15 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
je kan loogbeits kopen.

Daarna boenen of olien

Lid geworden
23 mei 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Parelstralen geeft het beste resultaat om de verf eraf te krijgen.

Bovenaan