• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Oude bepleistering.

Lid geworden
12 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Even een vraagje over oude bepleistering. (Het is zeer oude bepleistering - paardenhaarmengsel met daar een fijn laagje over)

In onze nieuwe 'oude woning' hebben we net al het behang verwijderd. Voor zover ik dat kan inschatten lijkt de bepleistering nog wel goed te zijn. (Lijkt stevig en komt niet zomaar los.)

Hier en daar (waar er een nageltje in de muur zat) klinkt het een beetje hol, dus dat moeten we vernieuwen.

Nu is de vraag gaan we al de muren af, op zoek naar degelijke stukjes en kappen we dat af? En moet dat tot op de blote stenen?

Of is dat eigenlijk geen doen en moeten we ineens alles laten afkappen?

Bedankt voor de antwoorden

michielr_99 wrote:
nog een vraag waar misschien wel een antwoord op kan komen:

na het afkappen van al dat oude bezetsel, blijven er nog restjes op de muren hangen. Wat is de beste en gemakkelijkste manier om het meeste er af te krijgen?

Ik dacht van een borstel op mijn boormachine te zetten en alle muren af te schuren, maar ik heb ook al gehoord dat een hogedrukreiniger heel effectief is. Al dat water zie ik precies niet zo goed zitten, ik heb planken vloeren en houten roosteringen. Iemand hier ervaring mee?

Iemand nog een ander idee? Zandstralen, is dat misschien zelf goed te doen?

Als je die restjes ook niet met een gewone hamer eraf geklopt krijgt, zou ik ze zo laten. Ik neem aan dat je de muren ontpleistert met de bedoeling ze opnieuw te laten bezetten ? Welnu, de plakker die zal komen controleren wat de staat is vooraleer eraan te beginnen, zal geen bezwaar hebben dat er hier en daar nog wat stukken zitten die echt te vast zitten.

ik bedoelde eigenlijk alle kleine loszittende delen die nog op de muren hangen. Momenteel klop ik alles eraf met een hamer, er vallen dan grote plakken naar beneden maar soms blijft er nog wat achter. Er blijft ook nog heel wat stof/zand op de muren hangen. Hoe verwijder ik dat het beste?

thx

Ik heb er alles afgedaan met kleine kapmachine... de restjes en stof dat bleeft hangen met een staalborstel voor op een kleine schijfmachine (staalborstel kost iets van een 40 euro, kheb er 3 versleten voor 250 vierkante meter)

En nadien alle muren ingewreven met een mengsel van compaktuna en water, zodat de muren stofvrij blijven en is tevens goed voor hechting van nieuw plakwerk...

Greetzzz

Van dat paardenhaarbepleistering verwijder je het best met een koevoet. Wat overblijft kan je afborstelen met een stalen borstel (met de hand of op de boormachine). Gaat gemakkelijk, maakt vreselijk veel stof en denk vooraf ook aan wat je met het afval gaat doen. Doorgaans is zulke bepleistering 2 cm dik, dus je kan gaan rekenen hoeveel kuub dat je gaat hebben. Ik had voor ongeveer 40m2 bijna 1m3.

In een oud huis kom je ook altijd verrassingen tegen, meestal dingen die achteraf voor de nodige problemen zorgen, vooral rond deuren en vensters.

Een tip: koop een paar goede stofmaskers en draag handschoenen. Good luck!

Groeten,

Bart

De oude manier van pleisteren met een bruine onderlaag (zavel, leem, beetje kalk en wat vezel, soms paardehaar, meestal koehaar, in de Leiestreek zijn ze slimmer,daar nemen ze vlaslemen) met daarop een dun kalklaagje is eigenlijk een zeer goede, zeer gezonde, zeer ecologische en zeer degelijke manier van pleisteren. Wanneer deze pleister nog goed vast zit is het inderdaad zot om deze eraf te halen. Maar ja, er zijn mensen die een heel huis kopen om het dan helemaal af te breken...

De huidige pleisters op gipsbasis zijn vrijwel allemaal op basis van synthetische gips, dit geeft een hoge radon-emissie, en is niet zo gezond als je zou denken. Den ouderwetsen kalk is duurzamer, makkelijker om mee te werken (in een kalkpleister kan je bijna een ganse dag werken, zodat dit voor een dhz handiger is) en is het aangewezen produkt om oude pleisterlagen mee te herstellen.

Wist ge dat een kalkpleister+kalkverf de onderliggende muur aktief droogmaakt? Kijk maar eens bij "Ecole d'Avignon". Die hebben rond kalk veel opzoekwerk gedaan. Met vaak echt verrassende resultaten.

Heb bij mij ook alle oude bepleistering eraf gedaan (+- 600M2) en hier en daar bleven er ook stukjes hangen. De bezetter zei me gewoon die resten eraf te borstelen met het stijfste haar dat ik kon vinden.

Verwijderen gaat heel snel door met de slijpschijf ondiepe evenwijdige voegen in het pleisterwerk te slijpen; anders soms stevig vastzittend pleister valt er dan in lange stroken haast vanzelf af.

Ik heb toch ook besloten het oude pleisterwerk te vervangen, maar dan eerder omdat ik een dun laagje nieuw pleister erboven minder vertrouw dan één homogene laag.

Die kalkpleister: heeft dat hetzelfde uitzicht als gewoon gipspleister, of eerder als leembezetting? En wat is de prijs daarvan eigenlijk?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan