• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Oude bepleistering.

Lid geworden
12 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Even een vraagje over oude bepleistering. (Het is zeer oude bepleistering - paardenhaarmengsel met daar een fijn laagje over)

In onze nieuwe 'oude woning' hebben we net al het behang verwijderd. Voor zover ik dat kan inschatten lijkt de bepleistering nog wel goed te zijn. (Lijkt stevig en komt niet zomaar los.)

Hier en daar (waar er een nageltje in de muur zat) klinkt het een beetje hol, dus dat moeten we vernieuwen.

Nu is de vraag gaan we al de muren af, op zoek naar degelijke stukjes en kappen we dat af? En moet dat tot op de blote stenen?

Of is dat eigenlijk geen doen en moeten we ineens alles laten afkappen?

Bedankt voor de antwoorden

Daar heb je zeker gelijk in. Ergens denk ik ook best alles afkappen ... maar ... wij hebben dit weekend al één kamer volledig afgekapt omdat deze er het slechts aan toe was (vocht in één muur).

Nu, de goede stukken waren er niet zomaar af te krijgen (en dat dan nog met een klopboormachine T140 Hilfi (of zoiets), dus niet zomaar met een hamertje en een beiteltje). De andere kamers zijn echt veel beter. Her en der wat plekjes, maar niet echt noemenswaardig.

Is het dan nog steeds 'verantwoord' om alles af te kappen?

(Ik denk ook maar aan het kostenplaatje om alles af te kappen en opnieuw te laten bezetten.)

Bij ons zaten er ook goede en slechte (meestal door vocht) stukken in...

In mn hoofd kon ik er toch niet mee leven dak misschien de rest van mn leven zou moete leven met het gedachte van die oude vuile smeerlapperij van bepleistering... + het feit dat die oude bepleistering verre van recht is, als ge dat moet schilderen trekt het op niets...

Dus alles afgekapt met klein kapmachinetje met brede beitel...

Daarna alles af geschuurd met schijfmachinetje met daarop zo'n stalen borstel... (wel 3 zo'n borstels versleten vo een oppervlakte van 260 vierkante meter)

Maar nu zijn die stenen gelijk nieuw en klaar om goed en schoon bepleistert te worden...

GReetzzz

Niet recht ja dat is inderdaad waar ... Ook daar hebben we al aan gedacht.

Nu hadden wij sowieso gedacht alles te behangen (glasvlies) en daarna te schilderen. Bovendien is het een oud herenhuisje, waarin volgens ons niet alles even strak moet zijn. Ook oneffenheden hebben hun charme.

Het is een beetje wikken en wegen ...

Zijn er ook mensen die zeggen laat het zo en werk het hier en daar bij? Of zeggen de meesten 'neen, doet dat niet, daar ga je spijt van krijgen!'

Alvast bedankt voor de reacties.

Wij waren ook van plan om de oude 'paardenhaar' bezetting te laten en gewoon te behangen met vliesbehang.

Toen begon ik wat afbrekingswerk te doen,hier een stuk bezetting af,daar wat en nog wat aan de ramen,muurtje eruit en poutrel steken,deurgat verplaatsen.... Toen bleven er niet veel ongeschonden stukken meer over plus dat ik dan nog chauffage EN elektriciteit moest inslijpen...

Dus heb ik maar gewoon beslist om alles eraf te kappen en gewoon opnieuw te bezetten :lol:

Voordeel is dat je geen vliesbehang hoeft te plakken wat ook hopen geld kost en je zit dan nog steeds met oude bezetting hier en daar bijgewerkt...

Dus mijn advies zou zijn: eraf met die oude rommel,korte pijn in de portemonnee maar ineens degelijk :wink:

een vraagje, zo'n paardenhaar-bezetting, hoe herkent men deze???? Wij hebben hier en daar ook wat 'raar' pleisterwerk gevonden toen we het behang hebben afgetrokken... Hebben jullie daar soms een fotootje van? Dit is wat wij aantroffen in één van de slaapkamers:

Stefanie

je moet eens een stukje afschrapen van je bepleistering, als je dan allemaal haartjes ziet tss lopen mag je spreken van zo'n paardehaar-bepleistering...

Geen idee wat je foto is, maar volgens mij is dat toch iets anders.

@TS: bij ons is er ook zo'n bepleistering, de bleek nog zo goed als volledig intakt en nog stevig te zijn. We hebben dan gewoon onze elek en buizen ed. ingeslepen en de bepleistering gewoon hersteld.

Het is idd een feit dat de bepleistering niet overal even effen is, maar na behangen met een soort vliesbehang valt het niet zo erg op, tenzij dat je de plekken weet zijn natuurlijk...

Heb trouwens de induk dat in sommige nieuwbouwwoningen + gerenoveerde woningen de bepleistering ook niet even recht is :p Maar dat kan en zal dan wss wel aan de vakman in kwestie liggen.

@Davy

Dus je hebt de oude bezetting dan ook gewoon laten bijwerken (of je hebt het zelf gedaan)?

Kan jij me dan zeggen tot waar de oude en slechte plekken dienen te worden afgekapt? (Tot op de blote steen of niet?).

En hoe heb je de slechte stukken er tussen uitgehaald? (met een hamertje de kamer rond?)

Mono,

wij hebben ook de meeste pleister laten hangen. We hebben de muren afgegaan en overal eens lichtjes geklopt om de 'holle' plekken te vinden. Op deze plekken hebben we dan de pleister met paardenhaar weggedaan en nieuwe gezet. Beetje met het gedacht dat als er na zoveel jaar nog niets met de overige pleister scheelt, dat het normaalgezien ook de komende jaren niet zo zal zijn ... Toch zeker niet als je het opzet hebt je huis wat beter te verzorgen dan de vorige eigenaars ;-)

De stukken hebben we er gewoon uitgekapt met hamer en beitels, tot op de bakstenen binnenmuur.

Mono wrote:
@Davy

Dus je hebt de oude bezetting dan ook gewoon laten bijwerken (of je hebt het zelf gedaan)?

Kan jij me dan zeggen tot waar de oude en slechte plekken dienen te worden afgekapt? (Tot op de blote steen of niet?).

En hoe heb je de slechte stukken er tussen uitgehaald? (met een hamertje de kamer rond?)

hebben het idd zelf gedaan (allé, samen met m'n grootvader ;-) )

de slechte plekken heb ik afgekapt tot op de steen en errond zover de slechte bepleistering los kwam. Op sommige plaatsen was dit maar een een dm² maar om andere plaatsen was het soms 1m², maar het heeft geen zin om loszittende pleistering te laten hangen.

en idd, met hamertje de kamer rondgaan en kloppen op zoek naar de slechte plekken.

Mono wrote:
@Davy

Beste,

Bij mij heb ik de losse stukken eruit gehaald en dan de rest behandeld met betacontact, das een roze produkt met gelijk fijne zandkorrels erin dat je met een borstel moet opensmeren. dit produkt zorgt voor een goede hechting met nieuw plaaster. Mijne plakker heeft dan de muren effen getrokken. Het resultaat mag er zijn.

greetz

christof[/img]

Beste,

Bij mij heb ik de losse stukken eruit gehaald en dan de rest behandeld met betacontact, das een roze produkt met gelijk fijne zandkorrels erin dat je met een borstel moet opensmeren. dit produkt zorgt voor een goede hechting met nieuw plaaster. Mijne plakker heeft dan de muren effen getrokken. Het resultaat mag er zijn.

greetz

christof

Bij ons is de plakker vandaag begonnen (ramen afwerken slechte stukken bijwerken en puttekes vullen met fix & finish )

Ik heb 3 plakkers laten komen om offerte te maken en ze verklaarde me allemaal gek dat ik de bezetting ( met paardenhaar ) er wou afkloppen.

Nu ben ik benieuwd naar het resultaat.

@ zij allen die reeds voor ons stukjes uit de bepleistering hebben geklopt.

Dus, je vindt een los stukje, je neemt beitel en hamer, je kapt het slechte deel uit. Je gaat zo ver tot de bepleistering weer stevig aanvoelt en je kapt de randen recht af?

@ Ultra alert.

Begrijp ik dat goed en heb jij over de oude bepleistering een laag laten aanbrengen (betacontact) om alles daarna weer recht te laten trekken met nieuwe plaaster?

Al vast bedankt voor alle antwoorden

mono,

Idd eerst een laag erover met betacontact, das een soort korrelige verf, en dan een laag plaaster eroverover om de muren recht te trekken.

die betacontact zorgt voor een goede hechting van de nieuwe bezetting op de oude door het korrelige aspect.

gewoon opensmeren met een verfrol en kost nie zo veel als je het zelf doet zoals ik gedaan heb

greetz

christof

mono,

als je wa fotos wilt van de muren na de betacontact stuur me een pb met je emil

greetz

christof

hey,

wij hebben een burgerwoning die gebouwd is in 1936 en de bepleistering is ook nog met paardehaar. Een volledige muur (van gelijkvloers tot zolder) was volledig met iternitplaten afgeslagen. Die hebben we er afgehaald en opnieuw laten bepleisteren. Alle hoeken waren afgerond ipv recht, dus die hebben we ook volledig afgekapt en laten rechtpleisteren. Alsook de gleuven voor onze elektriciteit en de boog in onze living hebben we ook laten pleisteren. Niks miserie gehad en je ziet praktisch geen verschil. Tenzij de oude bepleistering aan een aantal ramen is nogal oneffen, maar da is niet zo erg, want die ramen moeten er toch uit en dan zal het probleem opgelost worden door volledig wegkappen van de muur en vergroten enzo.

Het enige wat mij wel stoorde was dat bij het schilderen van de muren er kleine stukjes pleisters loskwamen en die bleven dan in de verfrol hangen. Ik heb dan gewoon gewacht tot de verf droof was en de gaatjes opgevuld met renoband (knauff) en dan eens overschilderd ( meerdere lagen verf waren toch vereist, dus veel extra werk kwam er niet bij, enkel wat gevloek)

Conclusie: bij ons was het niet echt nodig, hoewel moest ik het opnieuw moeten doen, ik het dan ineens wel allemaal zou afkappen. Maar daarvoor heb je ouders die u van alles afraden omdat het teveel geld kost ...

ff een oudere topic recycleren

Bij het verwijderen van glasvezel in de traphal zijn er stukken (max enkele dm²) oude bezetting mee naar beneden gekomen onder de trap. Toen bestond er nog geen stucanet of andere en werd er dus bezet op van die houten latjes. Kan ik hierop terug laten bezetten?

alvast bedankt

nog een vraag waar misschien wel een antwoord op kan komen:

na het afkappen van al dat oude bezetsel, blijven er nog restjes op de muren hangen. Wat is de beste en gemakkelijkste manier om het meeste er af te krijgen?

Ik dacht van een borstel op mijn boormachine te zetten en alle muren af te schuren, maar ik heb ook al gehoord dat een hogedrukreiniger heel effectief is. Al dat water zie ik precies niet zo goed zitten, ik heb planken vloeren en houten roosteringen. Iemand hier ervaring mee?

Iemand nog een ander idee? Zandstralen, is dat misschien zelf goed te doen?

michielr_99 wrote:
ff een oudere topic recycleren

Bij het verwijderen van glasvezel in de traphal zijn er stukken (max enkele dm²) oude bezetting mee naar beneden gekomen onder de trap. Toen bestond er nog geen stucanet of andere en werd er dus bezet op van die houten latjes. Kan ik hierop terug laten bezetten?

alvast bedankt

Eerst hier eens op antwoorden : ja dat kan. Al onze plafonds waren volledig op houten latjes gepleisterd. Waar er gedeeltelijke beschadigingen of gaten waren, zijn die bijgewerkt, en werd er dus gewoon opnieuw over gepleisterd. Andere delen waren zodanig slecht dat de latjes eraf werden geklopt, en in de plaats stucanet kwam.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan