• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Oud lemen pleisterwerk

Lid geworden
6 mei 2013
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goedenavond,

Ik ben aan de afwerkingsfase van mijn woning beland.
Het gaat om een woning van de jaren '1870 en de bezetting is nog uitgevoerd met leem.
Op sommige plekken komt die los, klinkt hol.
Op de slaapkamer heb ik deze grootendeels of helemaal weggekapt en opnieuw bezet maar om dit overal te doen heb ik geen zin.

De muren zijn echt moeilijk te bezetten daar iedere steen uniek is, dit is een hels karwei.
Ik dacht eerst om alles af te kappen en Gyproc in L-Gips te duwen, maar ik vroeg me af of het eventueel niet mogelijk is om de muren te behangen met een glasvezel/vliesbehang en hier een laag knauf fix and finish over te zetten.
Heeft er hier iemand ervaring mee?
Ik vermoed dat je een soort primer moet gebruiken om het vliesbehang te overschilderen?
Alvast bedankt voor jullie hulp
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Dat oud bezetsel zal er toch af moeten uiteindelijk, al de rest is oplapwerk dat geen tientallen jaren goed blijft. Elke keer je eens een gaatje moet boren ga je vloeken. Ik had er ook geen zin in, toch alles gedaan uiteindelijk. Alles opnieuw gepleisterd, geen spijt van!
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
De putten volduwen met L-gips, dan glasvezel en dan fix&finish is geen oplossing. Als het moeilijk pleistert op een ongelijke ondergrond, dan breng je eerst een hechtingslaag/fixerlaag aan om er voor te zorgen dat de ondergrond gelijk aanzuigt. Dan bouw je eventueel op in meerdere lagen gips die je telkens inkamt. Geen zin... ja... maar een krammikkelijke kortetermijnoplossing zal je op lange termijn enkel frustratie bezorgen. Gewoon even doorbijten, elke (ver)bouwer hier op bouwinfo komt ooit voor zijn "écht-geen-zin-moment" te staan... Kennen we allemaal, je bent niet alleen.
 
Lid geworden
4 mei 2018
Berichten
16
Waarderingsscore
0
Punten
0
Is inderdaad geen oplossing.

Wij hadden ook niet op gerekend op bezettingswerken, maar bij het verwijderen van het glasvezelbehang (hoera) zagen we dat de lemen bezetting met grote stukken loskwam en zelfs hier en daar helemaal beschimmeld was (dubbel hoera).

Alles verwijderen en opnieuw bezetten is de beste optie. Eventueel kan je bepaalde ruimten toch tijdelijk afwerken met glasvezelbehang, maar een bezetter komt meestal liever voor grotere oppervlakten ;-)
 

Maaike Maai

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mei 2013
Berichten
1.460
Waarderingsscore
8
Punten
38
Wij hebben enkel de losse delen weggekapt. Met de vuist overal kloppen en wegkappen als het hol klinkt.

De stucadoor heeft eerst overal een primer opgespoten, vervolgens de grote gaten opgesmeerd en dan nog een laagje overal over.
Voor de pleisterwerken zagen de kamers er zo uit.
10+kamer+achter+(4).jpg
9+kamer+voor+(3).jpg
 

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
2.792
Waarderingsscore
1.083
Punten
113
Maaike Maai zei:
Wij hebben enkel de losse delen weggekapt. Met de vuist overal kloppen en wegkappen als het hol klinkt.

De stucadoor heeft eerst overal een primer opgespoten, vervolgens de grote gaten opgesmeerd en dan nog een laagje overal over.
Voor de pleisterwerken zagen de kamers er zo uit...

Dat wordt heel veel gedaan op die manier. Opletten daarmee... Dikwijls loopt dat goed af, heel soms ook minder goed. Het gebeurt dat de oude pleisterlaag destabiliseert door het landurige vocht waaraan ze blootgesteld wordt en het extra gewicht van de nieuwe laag die daar over komt. Die oude laag is daar niet op voorzien.
 

Maaike Maai

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 mei 2013
Berichten
1.460
Waarderingsscore
8
Punten
38
Bij ons is er helemaal geen probeem, het ziet er nog perfect uit. Toch al bijna 5 jaar ondertussen dus ik maak mij geen zorgen. :)
Het is wel zo dat er maar een dun laagje over de grote vlakken ligt, dus de hoeveelheid vocht zal wel beperkt geweest zijn, hoeveelheid gewicht ook. Die 5 lagen behangpapier wogen waarschijnlijk meer. 
lol.gif
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan