Oud huis renoveren

Tommie1

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 apr 2011
Waarderingsscore
61
Punten
48
Axuma wrote:
Tommie1 wrote:
Axuma wrote:
ik heb 90k betaald in Dendermonde, beat that suckers!

Heel goed als je in Dendermonde werkt, maar als je naar Brussel of Antwerpen moet is dat een drama.

Keerbergen is nog zo'n gat. Goed voor gepensioneerden of mensen die vlakbij werk hebben, maar de verbindingen naar Mechelen, Antwerpen of Brussel zijn heel slecht.

Werk in Vilvoorde...

En hoe lang ben je onderweg?

Lid geworden
7 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Eerlijkheid gebied met wel te zeggen da we in Opstal wonen, das toch al 10min verschil me D'monde...

30min als het meezit en 45min/1h als het ni mee zit... voordeel is da langs overal wegkunt; malderen, steenhuffel, merchtem, imde, grimbergen, ring0, A12, machelen, viaduct, buda, koningslo, etc etc etc :)

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons kost zoiets vanaf 285K eur

barteke wrote:
...Ik heb pas een woning(handelzaak) aangekocht van 240000 euro,en kan je zeggen daar is werk ik veel werk.electriciteit vernieuwen,verwarming...

...Ratten verwijderen :)

.

Lid geworden
12 nov 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tommie1 wrote:
Axuma wrote:
ik heb 90k betaald in Dendermonde, beat that suckers!

Heel goed als je in Dendermonde werkt, maar als je naar Brussel of Antwerpen moet is dat een drama.

Keerbergen is nog zo'n gat. Goed voor gepensioneerden of mensen die vlakbij werk hebben, maar de verbindingen naar Mechelen, Antwerpen of Brussel zijn heel slecht.

Een goede bereikbaarheid naar zowel antwerpen als brussel tijdens de spits is onmogelijk. Dat lukt zelfs niet vanuit mechelen.

Keerbergen-leuven en keerbergen-mechelen moet wel lukken in minder dan een half uur. Naar brussel is langer.

Maar naar brussel gaan werken is van bijna overal een drama. Dan kan je al makkelijk een uur onderweg zijn voor de laatste 5 kilometer. (En dan zwijgen we nog over openbaar vervoer, criminaliteit, franstaligen, algemene orde, veiligheid en netheid,...)

Voor de prijs van al die flitspalen op de steenweg van dendermonde naar brussel hadden ze een autostrade kunnen leggen.

Hoog tijd om wat huizen af te breken en wat autostrades bij te leggen, :)

Lid geworden
26 mei 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Het is in West-Vlaanderen, redelijk ver afgelegen van alles. Net waar we naar op zoek zijn eigenlijk :)

Ik vond het ook eerst wat veel, maar als ik ga vergelijken met andere huizen in de buurt heb je ofwel minder grond voor dezelfde prijs, ofwel is het minder landelijk gelegen.

Mss kunnen we er nog iets afdoen, maar voor we het effecties kopen willen we eerst min of meer weten wat de werken gaan kosten..

Misschien is het beter om niet alles ineens te doen. Zeg maar eerst het nodige zoals boven kamers maken en alles goed isoleren. De oude keuken en badkamer kunnen we voorlopig wel blijven gebruiken.

wowla

Nieuw Lid
Lid geworden
27 mei 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij hebben ook net een huis uit 1954 gekocht. Aankoopprijs 157000 euro. We schatten de renovatie op zo een 70000 euro. Doen wel veel zelf!! Voldoende hulp in de familie.

Ook hier moet alles vernieuwd worden. Electriciteit, verwarming, vloeren, keuken, badkamer,... Zelfs de achterbouw van 36m2 wordt verhoogd en komt een nieuw plat dak op.

In deze 70000 euro hebben we alles gerekend van gelijkvloers tot zolder. Uiteindelijk zijn we blij als we de gelijkvloers en één slaapkamer afhebben. Denk maar aan onvoorziene kosten... De overige slaapkamers en de zolder zullen dan geleidelijk aan afgewerkt worden. Hiervoor willen we het geld gebruiken dat we van de belastingen terugkrijgen en de premies.

Voor we de keuze hebben gemaakt om een renovatiehuis te kopen hebben we ook enkele instapklare woningen bezocht. Uiteindelijk is de aankoopprijs hiervan veel hoger, betaal je ook meer bijkomende kosten en ga je over een vijftal jaren toch ook de badkamer en/of keuken veranderen.

Het enige nadeel dat ik nu zie is het feit dat we gedurende enkele maanden huur en lening moeten betalen. Dit zal even pittig zijn natuurlijk.

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
185 vindt ik ook veel

Ik heb 175 betaald voor een oud huis op 6a, vrij landelijk gelegen in W-Vl

dubbel glas, vernieuwd elektriciteit, centrale verwarming, geïsoleerde zoldervloer..

Wel verouderd interieur, onafgewerkte zolder en nodige verbouwingen binnen een jaar of 10.

Maar ik kan daar onmiddellijk in gaan wonen.

Ik hoor je ook weinig zeggen over de technieken

Ik vindt die bijna het belangrijkste

Is de elektriciteit even oud als het huis? Dan moet zowat alles eruit.

Hoe verwarm je? is er al centrale verwarming?

Zoniet heb je direct ook heel wat slijp en breekwerk

Bij mij leken alle muren droog, maar eens je alle laagjes van de muur pelt kom je ook op natte muren (eigen aan woningen van die ouderdom)

Ik zou je eigenlijk aanraden om eens met een architect ter plaatse te gaan om alles veel beter te kunnen inschatten. Wat is het waard en wat moet gebeuren.

Maar die grote lap grond is wel ZALIG, je geld gaat bijna volledig naar die grond.

droom ik ook van, maar kan het niet betalen.

Lid geworden
11 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
ST5 wrote:
Bij ons kost zoiets vanaf 285K eur

barteke wrote:
...Ik heb pas een woning(handelzaak) aangekocht van 240000 euro,en kan je zeggen daar is werk ik veel werk.electriciteit vernieuwen,verwarming...

...Ratten verwijderen :)

.

lol :lol: :lol: ,wel heb geen enkele meer tegengekomen.

Enkel ne goede schrik opgedaan de dag dat ik het heb gekocht,lag er daar toch een dikke dood zekers.

Nu al paar weken rattenvergif gelegt en nog niets van weg.

Een muis wel die heb ik wel al zien passeren,ma da zijn lieve beestekes.

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
:)

Meggy wrote:
Misschien is het beter om niet alles ineens te doen. Zeg maar eerst het nodige zoals boven kamers maken en alles goed isoleren. De oude keuken en badkamer kunnen we voorlopig wel blijven gebruiken.

Er is een verschil tussen wat je op het eerste zicht ziet (kleur van de keuken), en wat je moet doen.(balken van het dak, achter een afscherming verstopt, zijn rot)

Zonder verder iets in detail van het huis te kennen, zou ik durven zeggen dat om die kamers te maken misschien best eerst ook het dak vernieuwd wordt,

Isoleren betekent dikwijls ook "even" andere ramen en deuren, en voor je 't weet is alle elekriciteit aan vervanging toe.

Keuken en badkamer vergeet je best even in je beslissing, concentreer je beslissing op de ruwbouw: Muren en dak, eventueel ramen.

* Als je het huis kan kopen voor +- de prijs van de grond, zou ik niet aarzelen, dan heb je een "ruwbouw" waar je direkt inkan, en verbouwingen

kunnen stuk voor stuk volgens budget. Hou wel de nieuwbouw-volgorde aan: bijvoorbeeld eerst elek en sanitair, dan pas nieuwe vloer.

* Betaal je 30.000 eur duurder dan de prijs voor enkel de grond? Dan zou ik ernstig nadenken of het niet beter is iets nieuw te zetten.

Daar kan perfect een keuken in van 500euro, om ze binnen 10 jaar te vervangen.

.

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
ST5 wrote:
:)

Zonder verder iets in detail van het huis te kennen, zou ik durven zeggen dat om die kamers te maken misschien best eerst ook het dak vernieuwd wordt,

Isoleren betekent dikwijls ook "even" andere ramen en deuren, en voor je 't weet is alle elekriciteit aan vervanging toe.

.

Er is geen onderdak, dus alle pannen moeten er sowieso af.

Ik zie een dakkapel, die moet dan zeker ook herdaan zijn, want dat zal nog zijn met een simpel plaatje tussen binnen en buiten

Daar moet dan natuurlijk ook een nieuw raam in

Je dak moet dus volledig herdaan worden

en 80% kans dat de electriciteit niets waard is.

Lid geworden
26 mei 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor jullie reacties. Zoals ik zei is er geen centrale verwarming en is er geen mogelijkheid tot het aansluiten van aardgas dus gaan we voorlopig blijven verwarmen met de gas tank die je ziet in de voortuin en de gaskachels die er nu staan.

Is er eigenlijk iemand die weet of je het huis wel mag gaan bewonen zonder dat het dak geïsoleerd is en dergelijke?

Iemand die min of meer kostprijs weet van het dak vernieuwen en boven 2 kamers maken?

koebeest

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 aug 2009
Waarderingsscore
0
Punten
36
Meggy wrote:
Is er eigenlijk iemand die weet of je het huis wel mag gaan bewonen zonder dat het dak geïsoleerd is en dergelijke?

Iemand die min of meer kostprijs weet van het dak vernieuwen en boven 2 kamers maken?

Het bewonen is geen probleem.

Moet heel het dak vernieuwd worden of enkel een nieuw onderdak en pannen gelegd worden? Isoleren zou je zelf kunnen doen (ale het dak ook maar isoleren kunnen de meeste wel zelf), daar spaar je wat geld mee uit. Tenzij je in Kortrijk woont schijnt het.

Lid geworden
26 mei 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
De constructie van het dak is nog goed maar ik verneem dat alle pannen eraf moeten voordat je het kan beslaan met platen en isoleren...

We zouden eigenlijk enkel het materiaal moeten kopen, mijn vader is schrijnwerker en mijn halfbroer dakbedekker.

ST5

Lid geworden
11 okt 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Meggy wrote:
mijn vader is schrijnwerker en mijn halfbroer dakbedekker.

Goed zo, ineens alles eraf, en nieuw. Ik schat dat je voor 5K alle hout hebt.

Zet ineens een andere constructie, de deftig isoleren toelaat, bijvoorbeeld spantendak van 18cm.

.

Lid geworden
29 jun 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kan niet zomaar een spantendak zetten op een oude woning...

De muren zijn niet voorzien op de druk.

Je kan inderdaad beter het dak helemaal vernieuwen en de balken op een goede afstand zetten om makkelijk te isoleren.

Lid geworden
7 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Feddy wrote:
Je kan niet zomaar een spantendak zetten op een oude woning...

De muren zijn niet voorzien op de druk.

Je kan inderdaad beter het dak helemaal vernieuwen en de balken op een goede afstand zetten om makkelijk te isoleren.

idd, vergeet dat spantendak; de druk die dan op de muren komt zal te groot zijn. Wij hebben ook een "nieuw" dak door enkel de kepertjes te rechten + de hoofdbalken uit te lijnen, perfect zo...

Lid geworden
26 mei 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
ST5 wrote:
Meggy wrote:
mijn vader is schrijnwerker en mijn halfbroer dakbedekker.

Goed zo, ineens alles eraf, en nieuw. Ik schat dat je voor 5K alle hout hebt.

Zet ineens een andere constructie, de deftig isoleren toelaat, bijvoorbeeld spantendak van 18cm.

.

Wat bedoel je met 5K? :oops:

Ik heb vernomen dat alles waarvoor je premies kan krijgen zoals dak isoleren door een erkend vakman moet gedaan worden, dus niet ff na zijn uren.

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
1
Punten
36
5K = 5000 => K van kilo, staat voor 1000

Sommige premies gelden ook voor zelfbouwers, maar dat zijn er niet zo veel.

Anderzijds: zelf je dak steken en daarna de isolatie laten steken door een aannemer geeft dan weer wel recht op premies.

Maar dan moet je wel eerst goed bekijken of het zelf doen nog altijd niet goedkoper is dan het laten doen met premies.

Lid geworden
22 mrt 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Meggy wrote:

...

Meggy wrote:
We zouden eigenlijk enkel het materiaal moeten kopen, mijn vader is schrijnwerker en mijn halfbroer dakbedekker.

Dan lijkt het mij logisch om aan hen te vragen wat het zoal zou kosten.

Bovenaan