• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

optimalisatie elektrische kringen zolder verbouwing

Lid geworden
10 jun 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik ga binnenkort starten met een zolderverbouwing. Hierbij moet er nog van de zekeringskast in de garage beneden een aftakking gemaakt worden naar de nieuwe zekeringskast met 4 kringen in de technische ruimte op zolder. Vandaar uit zou ik dan alle nieuwe kabels voor de zolder aanleggen voor de uitbreiding (foto toegevoegd)

Nu heb ik op een plan aangeduid waar de lichtpunten (L) , stopcontacten (X) en schakelaars (S) moeten komen. Hierbij had ik het volgende in gedachten voor de kringen:

Kring 1: Stopcontacten: X1 (dubbel) – X2 (dubbel) – X3 (dubbel) – X4 (dubbel) – X5 (dubbel) – X11 (enkel) 2,5mm
Kring 2: Stopcontacten: X6 (dubbel) – X7 (dubbel) – X8 (dubbel) – X9 (dubbel – X10 dubbel – X12 (enkel) 2,5mm
Kring 3: Verlichting: L1 – L2- L3 – L5 – L6 – L7 1,5mm
Kring 4 : Verlichting L8- L9 – l10 1,5mm

Schakelaars bediening
S1 voor L1 L2 (dubbel)
- S2 voor L1 L2 (dubbel)
- S3 voor L1 L2 (dubbel)
- S4 voor L10 L9 (enkel)
- S5 voor L5 L6 (dubbel)
- S6 voor L5 L6 (dubbel)
- S7 voor L5 L6 ( dubbel)
- S8 voor L8

De wanden worden uitgevoerd met metalstuds en gyproc op. Is er nog een beter verdeling van de kringen mogelijk zodat ik zo weinig mogelijk kabel moet trekken? Iemand die mij kan uitleggen/schetsen welke schakelaar ik waar moet gebruiken voor bovenstaande bediening van de lichtpunten. Welke dikte van kabels nodig tussen beide zekeringskasten

Ik zou zo veel mogelijk zelf willen doen en aansluiten enkel de koppeling met de hoofdkast laat ik door elektricien doen.

lichtplan.png

Verlichting kan op 1 kring

Je kan alles in 3g2,5 doen, en dan met de verlichting verder gaan vanaf een stopcontact. Dan moet je minder kabels trekken.
Weet de plannen niet die je met de ruimtes hebt, maar trek je ook netwerk ? Eventueel nog coax, alhoewel dat achtereen niet meer nodig gaat zijn.
Ik zie verwarming staan, maar eventueel een kring voorzien voor later een airco te hangen ? Kan achter een blind plaat.

Aansluiten op hoofdkast is toch ook iets vrij doenbaar, daar een electricien voor laten komen.... Is er in de vrienden/familiekring niemand die dat kan, als je het echt zelf niet wil doen ?
Is eigenlijk enkel een draad op een zekering aansluiten. Eventueel een extra zekering plaatsen als er geen voorzien is in de hoofdkast.
Met welke kabel ga je nieuwe zekeringskast verbinden ?

Je kan alles in 3g2,5 doen, en dan met de verlichting verder gaan vanaf een stopcontact.
Wel de boel afzekeren met 16A dan ipv 20A (ook als je 2,5mm² trekt).
Als er plaats is in de kast, verkies ik persoonlijk om een kring meer te trekken dan zoveel mogelijk op één lijn te hangen.

Je kan alles in 3g2,5 doen, en dan met de verlichting verder gaan vanaf een stopcontact.
Wel de boel afzekeren met 16A dan ipv 20A (ook als je 2,5mm² trekt).
Als er plaats is in de kast, verkies ik persoonlijk om een kring meer te trekken dan zoveel mogelijk op één lijn te hangen.
Gemengde kringen mogen tegenwoordig gewoon op 20A zitten hoor.

Vreemd, ik was in de veronderstelling dat dit wel zo hoorde.
Dank voor de verbetering dan :)

Verlichting kan op 1 kring
Het mag, maar als dan de zekering spring is alles ineens donker.
Onze electricien heeft dat ooit op 2 kringen gezet, en zo verdeeld dat de kamers afwisselend op een andere zekering zitten, net zoals gang boven en beneden.

Ik zou persoonlijk ook de verlichting verdelen over 2 automaten.
De kabel tussen de hoofdkast en de kast in de zolder zou ik 6mm² nemen en afzekeren op 32A.
De schakelaars zijn allemaal enkelpolig.
let wel op dat je CCA kabel of preflex gebruikt in de holle wanden.

Groeten,
Michiel

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan