Ik ga binnenkort starten met een zolderverbouwing. Hierbij moet er nog van de zekeringskast in de garage beneden een aftakking gemaakt worden naar de nieuwe zekeringskast met 4 kringen in de technische ruimte op zolder. Vandaar uit zou ik dan alle nieuwe kabels voor de zolder aanleggen voor de uitbreiding (foto toegevoegd)
Nu heb ik op een plan aangeduid waar de lichtpunten (L) , stopcontacten (X) en schakelaars (S) moeten komen. Hierbij had ik het volgende in gedachten voor de kringen:
Kring 1: Stopcontacten: X1 (dubbel) – X2 (dubbel) – X3 (dubbel) – X4 (dubbel) – X5 (dubbel) – X11 (enkel) 2,5mm
Kring 2: Stopcontacten: X6 (dubbel) – X7 (dubbel) – X8 (dubbel) – X9 (dubbel – X10 dubbel – X12 (enkel) 2,5mm
Kring 3: Verlichting: L1 – L2- L3 – L5 – L6 – L7 1,5mm
Kring 4 : Verlichting L8- L9 – l10 1,5mm
Schakelaars bediening
S1 voor L1 L2 (dubbel)
- S2 voor L1 L2 (dubbel)
- S3 voor L1 L2 (dubbel)
- S4 voor L10 L9 (enkel)
- S5 voor L5 L6 (dubbel)
- S6 voor L5 L6 (dubbel)
- S7 voor L5 L6 ( dubbel)
- S8 voor L8
De wanden worden uitgevoerd met metalstuds en gyproc op. Is er nog een beter verdeling van de kringen mogelijk zodat ik zo weinig mogelijk kabel moet trekken? Iemand die mij kan uitleggen/schetsen welke schakelaar ik waar moet gebruiken voor bovenstaande bediening van de lichtpunten. Welke dikte van kabels nodig tussen beide zekeringskasten
Ik zou zo veel mogelijk zelf willen doen en aansluiten enkel de koppeling met de hoofdkast laat ik door elektricien doen.

Nu heb ik op een plan aangeduid waar de lichtpunten (L) , stopcontacten (X) en schakelaars (S) moeten komen. Hierbij had ik het volgende in gedachten voor de kringen:
Kring 1: Stopcontacten: X1 (dubbel) – X2 (dubbel) – X3 (dubbel) – X4 (dubbel) – X5 (dubbel) – X11 (enkel) 2,5mm
Kring 2: Stopcontacten: X6 (dubbel) – X7 (dubbel) – X8 (dubbel) – X9 (dubbel – X10 dubbel – X12 (enkel) 2,5mm
Kring 3: Verlichting: L1 – L2- L3 – L5 – L6 – L7 1,5mm
Kring 4 : Verlichting L8- L9 – l10 1,5mm
Schakelaars bediening
S1 voor L1 L2 (dubbel)
- S2 voor L1 L2 (dubbel)
- S3 voor L1 L2 (dubbel)
- S4 voor L10 L9 (enkel)
- S5 voor L5 L6 (dubbel)
- S6 voor L5 L6 (dubbel)
- S7 voor L5 L6 ( dubbel)
- S8 voor L8
De wanden worden uitgevoerd met metalstuds en gyproc op. Is er nog een beter verdeling van de kringen mogelijk zodat ik zo weinig mogelijk kabel moet trekken? Iemand die mij kan uitleggen/schetsen welke schakelaar ik waar moet gebruiken voor bovenstaande bediening van de lichtpunten. Welke dikte van kabels nodig tussen beide zekeringskasten
Ik zou zo veel mogelijk zelf willen doen en aansluiten enkel de koppeling met de hoofdkast laat ik door elektricien doen.