Optimalisatie Elco Klockner mazoutbrander

• Tags mazout thermostaat verwarming verwarmingsinstallatie vloerverwarming
  • Argon

Lid
    Lid geworden
    20 jun 2011
    Waarderingsscore
    12
    Punten
    18
    Hallo,

We kochten een huis waar men nog verwarmt met mazout. Het gaat over de Elco Klockner Unon 2-34 brander. We maken er de 2de winter in mee en ik heb sinds de start enkele vragen/onduidelijkheden over deze brander en bijhorende circuits. De eerste winter had ik echter nog totaal geen inzicht in het systeem en dit begint nu wel beetje per beetje te komen.

De brander stuurt 3 verschillende circuits aan:
    - Circuit SWW (vat van 150l met spiraal)
    - Circuit Chauffage (in badkamer en woonkamer hangen nog enkele "ouderwetse" radiatoren)
    - Circuit vloerverwarming

image.png

De aansturing voor de vloerverwarming gebeurt aan de hand van een Elco analoge afstandsbediening in samenwerking met een buitenvoeler.
    De aansturing voor de gewone verwarming werkt met een traditionele Siemens thermostaat (aan/uit)

Via Home Assistant en enkele Shelly sensoren meet ik de temperatuur van de aanvoer en retourleiding van de vloerverwarming. Wat me opvalt is dat de brander het water warmt tot 65gr terwijl er maar rond de 35 a 40gr warmte gevraagd werd door de vloerverwarming. De mengkraan regelt dus continue de warmtetoevoer. De temperatuur van de aanvoer/retour schommelt ook nogal hard (vind ik persoonlijk). Als we kijken naar 7 december:
    image.png

Je zit dus mooi dat de aanvoertemperatuur een 4 a 5 graden schommelt. De dipjes rond 11.30uur die je zit en die om 16.30 is omdat de brander op dat moment SWW aanmaakt. Dan stopt de traditionele en vloerverwarming met draaien. Klopt het dat ik in theorie een vlakkere lijn zou mogen verwachten als we hier over vloerverwarming spreken?

Adhv deze handleiding ben ik wat beginnen neuzen in de handleiding en de verschillende parameters.Vanaf (pdf) pagina 28 bespreekt men de geavanceerde paramaters. Ik zag dat paramter E3-6 puntje 42 (moduleren aan/uit) niet ingeschakeld stond. Ik heb dit alvast ingeschakeld

Op (pdf) pagina 14 staat er ook beschreven hoe ik op de brander de ruimtetemperatuur kan instellen.Voor circuit 1 (vloerverwarming) stond dit op 22gr. In huis was het meer dan warm genoeg, dus heb ik dit ingesteld op 20gr. De vloerverwarming bleef echter ingeschakeld terwijl het eigenlijk al 2 gr te warm was in huis. Ik dacht dus dat de analoge afstandsbediening defect was. In het service menu E3-1 puntje 5 kan ik de "Analoge binnentemperatuur" opvragen. Die stond op 22gr. Als ik een haardroger op de analoge afstandsbediening plaats, dan zie ik de temperatuur klimmen. Dus de communicatie tussen afstandsbediening en brander werkt nog.

Gisterennamiddag heb ik dan de gevraagde kamertemperatuur dan maar verlaagd tot op 18gr alsook de stooklijn gewijzigd van 1.25 naar 0.9. Ik verkrijg nu het volgende:
    image.png

De aanvoer temperatuur is gezakt (wat goed is want de temperatuur in huis is nog warm genoeg), de schommelingen van de aanvoer temperatuur zijn ook een stuk kleiner (~2gr), en het mazoutpompje slaat ook minder aan:
    image.png

Beetje moeilijk te zien, maar in bovenstaande grafiek zie ik telkens waneer het mazoutpompje ingeschakeld werd. In het rode kader (voor mijn wijzigingen) gebeurt dit ongeveer om het uur a 1.15uur, in het groene kader zitten we dicht tegen de 2 uur (en soms wel wat langer).

Wat ik dus echter nog niet snap. Waarom moet ik de kamertemperatuur via de brander op 18gr zetten om toch rond de 20 a 21gr in huis te hebben? Dit terwijl de analoge afstandsbedining dus ook de 20 a 21gr doorgeeft aan de brander.
    Wat ik wel niet snap is dat op (pdf) pagina 14 bij de eerste afbeelding het volgende staat:
    image.png

Dus bij gebruik van een analoge afstandsbediening kan je de ruimtetemperatuur niet regelen op de brander maar moet dit op de afstandsbediening gebeuren. Dit lijkt mij idd gemakkelijk en logisch. Echter is dit niet het geval bij mij. Ik kan op de brander perfect de temperatuur wijzigen. Draai ik in de woonkamer aan de knopjes van de analoge afstandsbediening, dan zie ik nergens een paramter wijzigen op de brander...

samengevat: het is niet mijn doelgebied, ik ben er wel sterk in geinterseerd en zoek meningen/tips van mensen die wel meer kennis hebben over dit doelgebied over wat ik nog kan checken/wijzigen om een beter resultaat te verkrijgen alsook iemand die toevallig zou weten waarom ik WEL de temperatuur kan wijzigen op de brander en dat mijn afstandsbediening dus niets lijkt te doen.

Of kent iemand een professional in de regio (zuid) West-Vlaanderen die kennis heeft over deze (oudere) Elco brander die mij op weg zou kunnen helpen/het onderhoud kan uitvoeren?

ps: ik las ook al volgend topic door: https://www.bouwinfo.be/bouwforum/threads/optimalisatie-instelparameters-elco-thision.216896/ .
    Bepaalde opties kan ik ook "vertalen" naar de opties die bij mij aanwezig zijn. Het gaat daar echter wel over een gasbrander en geen mazoutbrander.

Thanks!

Stookolieketel en temperaturen lager dan 65° gaan niet samen
    Dus goede regeling
    Verschil piek en dal, lees eens iets over hysteresis

@ Stefan , de TS wil net geen of nul hysteresis maar een modulerende brander op een laag ( laagste ) pitje, het laagste pitje zal nog te straf zijn voor zijn vloerverwarming en zal dus blijven pendelen , 4 keer per uur of om het kwartier is nu ook zo erg niet . Ik hoop voor de TS dat zijn schoorsteen er op voorzien is om op lagere temperaturen te draaien . Aan condens geen gebrek dan .

Voor het vloerverwarmingscircuit en buitenvoeler wordt dikwijls een stooklijn van 0,6 voorgeschreven, hier staat em op 0,5. Voor een circuit met radiatoren is dat 1 à 1,2.
    Idealiter zou je dus voor elk circuit een andere stooklijn moeten kunnen instellen.
    Stooklijn bepaalt de max voorlooptemp ifv de tempmeting door de buitenvoeler. Voor de vloerverwarming is de voorloop temp max 40 °C.
    Wij hebben wel enkel vloerverwarming aangestuurd door een Logon WKBM digitale aansturing. Voor de vloerverwarming is er de zelf regelende mengkraan om een constante voorlooptemp te hebben, aangepast aan de buitentemp, ongeacht de ketel temp die hier wel maar tot een 45 a 50°C oploopt bij vriestemperaturen buiten.
    Voor de radiaoren is geen regelbare mengkraan nodig, eventueel een manueel eenmalig ingestelde mengkraan.
    Ik vermoed dat uw radiatoren op een regime van 65°C werken en dat daarom de keteltemp oploopt tot 65°C omdat je radiatorcircuit (en VVW tegelijk) wordt gevoed met water van 65°C welliswaar de VVW achter de mengkraan.
    Bij verwarming SWW vallen pompen voor VVW en radiator stil en gaat de pomp SWW beginnen draaien. De keteltemp gaat dan tot de max temp die je zelf hebt ingesteld op het bord van de ketel zelf.

Ik hoop voor de TS dat zijn schoorsteen er op voorzien is om op lagere temperaturen te draaien . Aan condens geen gebrek dan .
    Wat bedoel je net met "ik hoop dat de schoorsteen er op voorzien is"? Zijn er bepaalde kenmerken waar de schoorsteen aan moet voldoen of waar ik rekening mee moet houden?

Ik moet nog een manier zien te vinden om te loggen wanneer de brander telkens start. Ik heb Shelly power plugs en zou in Home Assistant een trigger kunnen instellen die mij een melding geeft als de plug meer dan X Watt verbruikt. Echter zit momenteel zowel de brander als alle pompen op hetzelfde stopcontact. Ik kan deze methode dus momenteel nog niet gebruiken.

Wij hebben dezelfde kamerthermostaat als jullie en hier is het geen probleem om de vraagtemperatuur in te stellen zowel op de kamerthermostaat als op de logon sturing.

Voor het vloerverwarmingscircuit en buitenvoeler wordt dikwijls een stooklijn van 0,6 voorgeschreven, hier staat em op 0,5. Voor een circuit met radiatoren is dat 1 à 1,2.
    Idealiter zou je dus voor elk circuit een andere stooklijn moeten kunnen instellen.
    Ik kan perfect beide circuits instellen. Vloerverwarming staat nu op 0.9 en de temperatuur die het water van de vloerverwarming nu krijgt is tussen de 30 en 32gr. Ik vrees dat ik niet veel lager zal kunnen gaan. Het huis werd gebouwd in het jaar 2000 en is nogal groot met redelijk wat ramen ook uit het jaar 2000. Isolatieschil zou dus zeker nog beter kunnen, maar we kunnen natuurlijk niet alles in 1 keer aanpakken :-).

Radiator stooklijn staat op 1.55. Ik heb mij echter volledig gefixeerd op de vloerverwarming en mij nog niet echt bezig gehouden met de verwarming via de radatioren.

De rest van uw verhaal lijkt mij allemaal te kloppen zoals je beschrijft. Ik had enkel verwacht dat er misschien logica ingebouwd was dat als enkel het circuit van de vloerverwarming warmte vraagt de boiler dus niet gaat opstoken tot aan 65gr. Het moment dat SWW of de radiatoren verwarming vragen, dan is het natuurlijk normaal dat de boiler stookt naar 60 a 65gr.

Ik hoop voor de TS dat zijn schoorsteen er op voorzien is om op lagere temperaturen te draaien . Aan condens geen gebrek dan .
    Wat bedoel je net met "ik hoop dat de schoorsteen er op voorzien is"? Zijn er bepaalde kenmerken waar de schoorsteen aan moet voldoen of waar ik rekening mee moet houden?

Ik moet nog een manier zien te vinden om te loggen wanneer de brander telkens start. Ik heb Shelly power plugs en zou in Home Assistant een trigger kunnen instellen die mij een melding geeft als de plug meer dan X Watt verbruikt. Echter zit momenteel zowel de brander als alle pompen op hetzelfde stopcontact. Ik kan deze methode dus momenteel nog niet gebruiken.
    Hij bedoelt hiermee dat door de lagere schouwtemperatuur er sneller conensatie gaat optreden Een oplossing is de schouw continu verluchten door bv het asluik onderaan de schouw open te laten staan.
    Ik denk dat er ook bedoeld wordt dat de brander te zwaar is voor de ketel en je hem niet geknepen krijgt tot een niveau dat je maar nodig hebt.

Je kan het verwarmingsverhaal niet scheiden, de radiatoren gaan altijd tegelijkertijd met de VVW werken of ze moeten een aparte kamerthermostaat hebben die hun omlooppomp schakelt (doordat de radiatoren in een andere ruimte staan ?)
    Het is de kamerthermostaat die de pomp(en) aanstuurt.

Dit is het geval bij mij. De radiatoren worden gestuurd door een andere thermostaat (een Siemens aan/uit) thermostaat. Deze radiatoren zitten dus op een apart circuit die enkel ingeschakeld kan worden door de Siemens aan/uit thermostaat.

De vloerverwarming kan hier dus perfect draaien zonder dat de radiatoren warmte vragen.

Achtergrond:
    Het volledige huis inclusief badkamer = vloerverwarming
    Echter 1 grote uitzondering: in de woonkamer hangen 3 radiatoren omdat hier geen vloerverwarming ligt. Toen ze het huis hebben gebouwd in 2000 hebben ze parket gelegd en men was bang voor het krimpen/uitzetten van de parket bij het leggen van vloerverwarming. In de woonkamer hebben we dus (jammer genoeg) enkel verwarming via de radiatoren. Deze schakelen dus ook maar in rond 16 a 17uur als we thuis komen van het werk/school.

Edit:
    Misschien moet ik wel eens spelen met de TVsmax_HK1 paramter en zien of ik daarme de aangeleverde temperatuur op Kring 1 (vloerverwarming) naar beneden kan stellen.
    image.png

Laatst bewerkt:
    @ Stefan , de TS wil net geen of nul hysteresis maar een modulerende brander op een laag ( laagste ) pitje, het laagste pitje zal nog te straf zijn voor zijn vloerverwarming en zal dus blijven pendelen , 4 keer per uur of om het kwartier is nu ook zo erg niet . Ik hoop voor de TS dat zijn schoorsteen er op voorzien is om op lagere temperaturen te draaien . Aan condens geen gebrek dan .
    Gaat niet met een oude stookolieketel

Stooklijn bepaalt de max voorlooptemp ifv de tempmeting door de buitenvoeler. Voor de vloerverwarming is de voorloop temp max 40 °C.
    Wij hebben wel enkel vloerverwarming aangestuurd door een Logon WKBM digitale aansturing. Voor de vloerverwarming is er de zelf regelende mengkraan om een constante voorlooptemp te hebben, aangepast aan de buitentemp, ongeacht de ketel temp die hier wel maar tot een 45 a 50°C oploopt bij vriestemperaturen buiten.
    Voor de radiaoren is geen regelbare mengkraan nodig, eventueel een manueel eenmalig ingestelde mengkraan.
    Ik vermoed dat uw radiatoren op een regime van 65°C werken en dat daarom de keteltemp oploopt tot 65°C omdat je radiatorcircuit (en VVW tegelijk) wordt gevoed met water van 65°C welliswaar de VVW achter de mengkraan.
    Bij verwarming SWW vallen pompen voor VVW en radiator stil en gaat de pomp SWW beginnen draaien. De keteltemp gaat dan tot de max temp die je zelf hebt ingesteld op het bord van de ketel zelf.
    Die 65 heeft niets te maken met radiatoren of niet
    Stookolie is niet het zelfde ans een nieuwe gasketel HR Top

Ik had erover gelezen, sorry.
    Dat kan ik ook niet verklaren, bij een volledig op min zetten van de kamerthermostaat voor de radiatoren en de stooklijn aanpassen naar beneden, naar een bv 1 zou de keteltemp toch moeten zakken.
    Ik heb de stookcurve eens bekeken op pag 45 van de handleiding maar die kan ik niet goed interpreteren. Ik denk te zien op de curve dat bij een buitentemp -10°c er een voorlooptemp van 40° C gegeven is. Bij +10°C een 30°C voorlooptemp telkens voor 20°C kamertemperatuur en 0,6 waarde.
    Voor waarde 1,2 zie ik een voorlooptemp van een 52°C bij een buiten temp van 10°C en een kamertemp van 20°C. Het kan zijn dat de radiaoren te klein zijn om een voldoende warmteafgifte te hebben met deze voorloop temp en daarom is ingsteld op de hogere waard om aan de 65°C te geraken
    Ik kan hier de bal wel helemaal misslaan.

@Samsuffie , bedankt maar dit is helaas een andere versie dan wat ik nodig heb. Het gaat specifiek over de Logon M. Ik vond die reeds terug in het Duits, maar ben dus de Nederlandstalige kwijt. Ik nam contact op met Elco en kreeg van hen de "eindgebruiker" handleiding. Ik wil echter de "voor de vakman" handleiding waar de service menu's in opgelijst staan met alle informatie. Even afwachten of ze mij die kunnen geven... 🤞

Sorry voor de verkeerd gegeven info, was de enige download geweest die dag. Ik hoop dat je eruit geraakt.

Ik kreeg ondertussen de "Installateur" handleiding door via Elco voor de Logon M. Ik kan dus weer verder met testen.
    Toch bedankt voor de moeite he ! ;-)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan