• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Optimaal verwarmen met Airco - warmtepomp lucht lucht

Tom Vands

Nieuw Lid
Lid geworden
12 jan 2020
Berichten
36
Waarderingsscore
1
Punten
8
Hallo,

Wij hebben in ons "klein" kantoor (lees grootte van een grote rijwoning) enkel verwarming met airco (systemen van Daïkin).

Nu op dit moment zetten wij dit enkel aan tijdens de werkuren, er zijn 2 kleine kantoren en 1 groot open kantoor.
In de kleine kantoren (+/- 10m²) is er geen probleem die zijn snel opgewarmd.
In het grote kantoor (+/- 75m²) is dit onaangenaam, het duurt soms uren eer je een aangename temperatuur van 20 à 21° bereikt.

Het gaat om een nieuwbouw uit 2019 dus wel goed geïsoleerd.

Nu vroeg ik mij af hoe je het best verwarmd met zo een airco installatie, met onze klassieke verwarming thuis zetten wij 's nachts een minimumtemperatuur van 17° en dan op de ogenblikken dat we er zijn wordt er verwarmd naar 21°. En ik heb mij daarbij altijd laten vertellen dat dit het meest voordelige systeem was beter dan alles volledig te laten afkoelen 's nachts.

Is het met airco ook zo dat het beter zou zijn om 's nachts te schakelen naar 17° en dan 's ochtends naar bvb. 21°.

Ik heb daarbij enerzijds de vraag of we dan sneller de gewenste temperatuur gaan bekomen, maar anderzijds ook of de kosten dan niet veel hoger gaan zijn als het 24 op 24 werkt?

Iemand ervaring mee of een goede uitleg?

Alvast bedankt voor jullie input!
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Tot welke temperatuur is het afgekoeld 's ochtends voordat je de verwarming aanzet?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Hoe constanter je de temp aanhoudt, hoe comfortabeler.
Airco verwarmd de lucht, dus eer de massa mee opwarmd is, ben je al even bezig. Ondertussen verwarming laten zakken zorgt er voor dat die massa eigenlijk nooit goed op temp raakt.
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Een airco is het efficiëntste als je ze continu laat opstaan op dezelfde temperatuur. Dat geeft je de hoogste COP en het hoogste comfortgevoel omdat de ganse ruimte in thermisch evenwicht is. Dag en nacht op comforttemperatuur zetten dus.
 

VGS

Lid geworden
9 apr 2022
Berichten
8
Waarderingsscore
1
Punten
3
Tot welke temperatuur is het afgekoeld 's ochtends voordat je de verwarming aanzet?
hangt af van de ruimte varieert tss 14° en 16° deze week
Dan twijfel ik toch over de goede isolatie en als het toch goed geisoleerd is op laten staan!

Infraroodverwarming werkt direct op de aanwezige objecten, kan zelfs als verlichtingsarmatuur!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan