• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Opstijgend vocht

Lid geworden
9 nov 2011
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
Voor ons bedrijfje ben ik op zoek naar een firma die het opstijgend vocht in ons magazijn kan behandelen.

Nu merk ik dat ik via mijn online onderzoek in een grote zee van firmawebsites met veel beloftes terecht kom, waar ik als leek niet veel wijzer van word.
Idealiter zoeken we een bedrijf in regio Antwerpen (liefst in de buurt van het centrum) waarbij we een goede kwaliteit voor een niet extreem dure prijs kunne krijgen.
Zijn er daarbij zaken (addertjes onder het gras) waar ik bij de offertes kan op letten?
Het gaat over zowel binnen- als buitenmuren van verschillende dikte, uit baksteen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met dergelijke firma's en hun advies/commentaar willen delen?
Mensen die bepaalde ervaringen hebben met firma's die ze ons daardoor kunnen afraden/aanraden?
Dank bij voorbaat voor de hulp!

Inez
 
Laatst bewerkt door een moderator:
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Keon, al wat je moet begrijpen is dat je, bij een oudere woning met massieve muren, de waterkering niet zo diep mogelijk onder het maaiveld moet aanbrengen, zoals jij hierboven stelt , maar er boven, zoals het trouwens ook altijd gedaan wordt !
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Jongens toch... jullie moeten het ook willen begrijpen...

Je hebt eerst grondwater, dan de capillaire opstijging in de grond en pas dan capillaire opstijging (opstijgend vocht) in uw bakstenen muren.

Daarom dat je eerst moet weten hoe diep het grondwater zit en om welke grondsoort het gaat.
Maar als jij bij de les zou blijven .
Grondwater fluctueert. Grondwater is ook geen stabiel gegeven. Grondwater kan op sommige plaatsen diep zitten en enkele 100 den meters verder net onder de grond.
En dan heb je in de bodem 'hangwater ' hangwater is de zone waar zich tussen de bodempartikels zich water bevind in de OPEN ruimtes . Deze open ruimtes zijn zo groot dat de zwaartekracht daar op inwerkt. Met andere woorden je hangwater, afkomstig van regenwater en dergelijke zakt door deze laag en vult het grondwaterpeil aan. Ff voor de herinnering, zandgrond heeft grote open ruimtes tussen de partikels dus daar zal hemelwater snel doorsijpelen naar de ondergrond. Klei en leem hebben kleinere en minder open ruimtes en hun partikels zijn dan nog eens plat , rijstvormig wat hen moeilijker doordringbaarder maakt voor infiltratie van regenwater. Dit in tegenstelling met zandpartikels die rond zijn.

Capillaire werking treed op als de ruimte tussen de verschillende partikels zodanig klein zijn EN onderling in verbinding met elkaar staan dat er GEEN zwaartekracht werking meer optreed. Je moet je buisjes voorstellen zo dun als je haar. Capillaire werking kan dus onmogelijk een zone zijn in de opbouw van de bodem. Je vind capilaire werking net zo goed in de diepe ondergronden als boven in de lucht. Maar net zo goed bij het keukenpapier als bij de zippo aansteker.

Wat wel is dat je in de bodem een zone hebt waar de capillaire werking het grootst is en dat is inderdaad vlak boven de grondwaterspiegel. Maar opgelet capilaire werking kan tot 10 meter hoog en ver invloed hebben. Denk maar aan de afstands- en diepte berekeningen van drainstrengen.

Dus als je geen vocht in de muren wil door capilaire werking zal je ofwel alle zijden moeten afsluiten in het medium ( grond dus ) ofwel de fundering bovengronds moeten afsluiten zodat de cappilaire werking is verbroken.
Ik hoor je nergens zeggen dat op de bodem van je fundering ook in een noppenmembraam moet uitvoeren , het gevolg daarvan is dat je steeds capillaire werking blijft behouden.

Nu soit. Adviseer iedereen maar om de funderingen af te sluiten met een noppenmembraam .
En dat het echt geen kwaad kan om je verhardingen boven de waterkering de laten uitkomen en dat het helemaal niet nodig is om je dorpels volledig in te pakken aan de schuiframen als je zit met hetzelfde niveau van de vloerpas binnen en buiten.
Ik kan het alleen maar toejuichen want je bezorgt ons meer en meer werk om dit te corrigeren en als ik er echt niet uitgeraakt, dan bel ik wel een expert in vochtanalyse .
Maar eerlijk gezegd , dan zal ik rapper art contacteren dan keon.
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Nu soit. Adviseer iedereen maar om de funderingen af te sluiten met een noppenmembraam .
En dat het echt geen kwaad kan om je verhardingen boven de waterkering de laten uitkomen en dat het helemaal niet nodig is om je dorpels volledig in te pakken aan de schuiframen als je zit met hetzelfde niveau van de vloerpas binnen en buiten.
Ik kan het alleen maar toejuichen want je bezorgt ons meer en meer werk om dit te corrigeren en als ik er echt niet uitgeraakt, dan bel ik wel een expert in vochtanalyse .
Akkoord maar wel uitkijken dat je een echte expert uitnodigt. Iemand die niet bij voorbaat de belangrijkste oorzaken van vocht uitsluit. ;)
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Algemeen gesteld, heb je vrij water nodig opdat er sprake kan zijn van capillair opstijgend vocht en er zijn grosso modo twee bronnen van vrij water:
  1. Grondwater.
  2. Oppervlakte water (regenwater, lekkende dakgoot, lekkende afvoerpijp, opspattend regenwater,..).
Dat oppervlaktewater is meestal de oorzaak van opstijgend vocht.

Verhardingen die aansluiten tegen een (zw-) gevel zijn daarom af te raden omdat ze in combinatie met windvlagen het water tot tegen de gevel blazen.
Verhardingen zorgen ook voor veel opspattend regenwater, iets wat velen over het hoofd zien...

En dan heb je in de bodem 'hangwater ' hangwater is de zone waar zich tussen de bodempartikels zich water bevind in de OPEN ruimtes . Deze open ruimtes zijn zo groot dat de zwaartekracht daar op inwerkt. Met andere woorden je hangwater, afkomstig van regenwater en dergelijke zakt door deze laag en vult het grondwaterpeil aan.
Hangwater is geen vrij water maar water dat aan de grondpartikels kleeft (adhesie) nadat de rest is doorgezakt (geïnfiltreerd) richting grondwaterpeil. Dat hangwater zal dus ook niet zijdelings bewegen.
Capillaire werking treed op als de ruimte tussen de verschillende partikels zodanig klein zijn EN onderling in verbinding met elkaar staan dat er GEEN zwaartekracht werking meer optreed.
Die uitleg is toch wat met de haren getrokken... capillaire opstijging komt doordat de oppervlaktespanningen (zie ook "bevochtigingshoek") in staat zijn om een zeer dunne waterkolom omhoog te trekken tegen de zwaartekracht in.
Maar opgelet capillaire werking kan tot 10 meter hoog en ver invloed hebben. Denk maar aan de afstands- en diepte berekeningen van drainstrengen.
Neen, dat is dan niet meer door de capillaire actie maar eerder door luchtdrukverschillen.
Dus als je geen vocht in de muren wil door capillaire werking zal je ofwel alle zijden moeten afsluiten in het medium ( grond dus ) ofwel de fundering bovengronds moeten afsluiten zodat de capillaire werking is verbroken.
Dat is wat ik probeer duidelijk te maken, de zijkant van uw funderingsmuur moet je afschermen met een vorm van "maaivelddichting" en mijn voorstel is om hier een noppenmembraan te nemen zodat de muur ook nog kan uitdampen onder het maaiveld.
Die maaivelddichting zorgt ervoor dat het vrije oppervlakte water niet (zomaar) in uw muren kan trekken.

Mijn stelling is dat je het vrije grondwater zo diep mogelijk onder het maaiveld moet tegenhouden - voor zover er werkelijk vanuit de ondergrond nog vocht zou opstijgen als je al maaivelddichting hebt toegepast.
Door het grondwater zo diep mogelijk tegen te houden en door maaivelddichting toe te passen, creëer je een droge funderingsmuur onder het plintniveau die beter thermisch isoleert zodat de kans op condensvorming drastisch afneemt (of zelfs geheel verdwijnt).
Ik hoor je nergens zeggen dat op de bodem van je fundering ook in een noppenmembraam moet uitvoeren , het gevolg daarvan is dat je steeds capillaire werking blijft behouden.
Dat is dus afwachten... capillaire opstijging wordt ook beperkt door de mate waarin de muur vrij kan uitdampen (zowel naar buiten als naar binnen)... via het zijdelings noppenmembraan kan de muur ook ondergronds langs buiten uitdampen. Via het pakket glasschuimgranulaat (eventueel geholpen door een geperforeerde ventilatiebuis) kan dat ook langs binnen.

En als er nog langs de onderzijde vocht kan opstijgen in de funderingsmuren weet dan dat Duitse testen hebben uitgewezen dat dit maximaal 35cm is voor baksteen gemetseld met kalkmortel (zoals in menig oudere woningen).
En dat waren testen met de muurvoeten in een bak water.
 
Laatst bewerkt:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Keon, al wat je moet begrijpen is dat je, bij een oudere woning met massieve muren, de waterkering niet zo diep mogelijk onder het maaiveld moet aanbrengen, zoals jij hierboven stelt , maar er boven, zoals het trouwens ook altijd gedaan wordt !
Steek je uw waterkering boven het maaiveld dan trekt het vocht nog in de funderingsmuren (= onderaan koude muren) en vervolgens trekt het verder tot onder uw vloer.
Als uw vloer niet voorzien is van een gepaste waterkerende laag of funderingslaag, dan gaat dat vocht via de vloer uitdampen naar de binnenruimte, daar de RV-verhogen en bij convectieverwarming verhoogt daardoor weer de kans op condensvorming ter hoogte van de plinten omdat de funderingsmuren koud blijven... je hebt met uw injectie of waterkering dus eigenlijk NIETS opgelost... de muren blijven onderaan vochtig.

Een waterkering of injectie bij oudere woningen moet daarom altijd gecombineerd worden met maaivelddichting. En maaivelddichting is daarbij belangrijker dan injectie of horizontale waterkering.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
@Keon, ondergrondse muren nemen sowieso de temperatuur van de ondergrond aan, het maakt geen enkel verschil of de fundamenten nu kletsnat, vochtig of droog zijn. Twaalf graden is twaalf graden.
Je kan daar met een éénzijdige folie ook niets aan veranderen.
Het is ook volkomen normaal en onvermijdelijk dat ondergrondse muren de vochtigheid en de temperatuur van de ondergrond aannemen.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
En als er nog langs de onderzijde vocht kan opstijgen in de funderingsmuren weet dan dat Duitse testen hebben uitgewezen dat dit maximaal 35cm is voor baksteen gemetseld met kalkmortel (zoals in menig oudere woningen).
En dat waren testen met de muurvoeten in een bak water.
Voila, een muur in een bak water waarbij die boven het wateroppervlak volledig vrij aan de lucht is blootgesteld. Dat is niet hetzelfde bij ondergrondse muren. Daar mag je die 35 cm beginnen tellen vanaf waar de muur aan weerszijden is blootgesteld aan de lucht en dus het opgetrokken vocht vlot kan uitdampen.
Je moet zulke testen goed interpreteren ! Moest je bijvoorbeeld die muur bovengronds dampdicht afwerken met een cementmortel of één of andere dampdichte bekleding dan kan je die 35 cm beginnen te rekenen vanaf de bovenkant van de pleister en zo kan het gebeuren dat opstijgend vocht soms tot 2 meter hoog kan voorkomen.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

En we zijn er weer eens ingetrapt
onze topic starter is al lang verzopen
en de rest van het forum ligt in een breuk van het lachen.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
@Keon, ondergrondse muren nemen sowieso de temperatuur van de ondergrond aan, het maakt geen enkel verschil of de fundamenten nu kletsnat, vochtig of droog zijn. Twaalf graden is twaalf graden.
Je kan daar met een éénzijdige folie ook niets aan veranderen.
Het is ook volkomen normaal en onvermijdelijk dat ondergrondse muren de vochtigheid en de temperatuur van de ondergrond aannemen.
Dat noppenmembraan is geen thermische isolatie...
Je moet verder kijken naar de temperatuurgradiënt doorheen de muur zowel qua dikte als qua hoogte... droge muren gaan uw muur niet op 20°C houden tot aan de funderingsaanzet maar wel de temperatuur enkele graden boven de grondtemperatuur houden ter hoogte van de plinten... die enkele graden zijn voldoende om condensvorming te vermijden... soms is zelfs 0,5°C voldoende om condensvorming te vermijden.
En als er nog langs de onderzijde vocht kan opstijgen in de funderingsmuren weet dan dat Duitse testen hebben uitgewezen dat dit maximaal 35cm is voor baksteen gemetseld met kalkmortel (zoals in menig oudere woningen).
En dat waren testen met de muurvoeten in een bak water.
Voila, een muur in een bak water waarbij die boven het wateroppervlak volledig vrij aan de lucht is blootgesteld. Dat is niet hetzelfde bij ondergrondse muren. Daar mag je die 35 cm beginnen tellen vanaf waar de muur aan weerszijden is blootgesteld aan de lucht en dus het opgetrokken vocht vlot kan uitdampen.
Je moet zulke testen goed interpreteren ! Moest je bijvoorbeeld die muur bovengronds dampdicht afwerken met een cementmortel of één of andere dampdichte bekleding dan kan je die 35 cm beginnen te rekenen vanaf de bovenkant van de pleister en zo kan het gebeuren dat opstijgend vocht soms tot 2 meter hoog kan voorkomen.
Mijn voorstel is dus om de muur net niet dampdicht af te werken... het noppenmembraan laat immers ventilatie toe rondom de noppen zodat de muur kan uitdampen. Aan de binnenzijde - op en onder de vloerhoogte - zal het glasschuimgranulaat hetzelfde doen...

Boven de vloerhoogte moet je aan de binnenzijde daarom ook geen dampremmende verf zoals latex, acryl,... gebruiken maar opteren voor dampopen kalk (-caseïne-) verf.

En capillair opstijgend vocht tot op 2 m... daar wil ik wel eens een foto van zien.
 
Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dat uitdampen via die noppenfolie gaat volgens mij tegenvallen Keon, er is namelijk nauwelijks temperatuurverschil en zeker ook niet de noodzakelijke luchtstroming.
Bovendien zou het dan nog maar aan één kant zijn. Het is slechts in weinige gevallen mogelijk of wenselijk om ook aan de binnenkant van de woning rondom alle fundamenten bloot te graven. Zelfs buiten is dat niet altijd evident.
Ivm met die capillaire opstijging, ik vind de documentatie hierover nu niet direct terug, maar ik weet zeker dat jij die binnen de kortste keren zelf kan vinden met de nodige argumentatie er bij.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan