• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Opstijgend vocht op beton?

Lid geworden
13 jun 2010
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zitten met een vochtprobleem. Ondertussen 2 firma's laten komen die allebei iets totaal verschillend zeggen. De ene firma zegt dat het opstijgend vocht is de andere zegt dat het absoluut geen opstijgend vocht kan zijn omdat ons huis niet opgebouwd is uit bakstenen maar uit betonnen platen. Klopt dit?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
hier ga je duidelijker moeten zijn, want zo kan niemand een antwoord geven :). Misschien eens een foto bijzetten?
 
Lid geworden
13 jun 2010
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
0
De vraag was eigenlijk of het mogelijk is opstijgend vocht te hebben als de muren van beton zijn. Ons huis is prefab en bestaat uit betonnen platen.



Er is bij ons wat verwarring ontstaan omdat we 2 firma's lieten komen om de vochtproblemen eens te bekijken. De ene zegt dat het een condensatie probleem is en dat opstijgend vocht niet mogelijk is bij betonnen muren. De andere stond al te popelen om de muren te injecteren tegen opstijgend vocht en hij vond de situatie dan ook dringend.





edit:

Beter hier bij zetten dan nieuwe thread.



We zijn eens gaan kijken in Hubo voor enkele producten tegen vocht. Ik heb daar een paar producten zien staan waar jullie misschien wel wat raad over kunnen geven. De namen van de producten ontgaan me even en de site van Rubson lijkt niet alles te tonen. In ieder geval, ik had een product vast van Rubson dat iets gelachtiger aanvoelde, bedoeling was om eerst een grondlaag verf op waterbasis te maken en dan dit product er op te smeren. Een ander product dat ik vast had was van Aquaplan, ik wou hier ook de naam van het product opzoeken maar ik denk dat de site van Aquaplan nog vast zit in de 90ies... Het product was heel vloeibaar en moest op de muur gebracht worden voor enige grondlaag zodat het er in kon trekken. Daarover mocht dan geverfd worden. Ik dacht dus eerst die Aquaplan er op te doen en dan de Rubson er na de verf ook nog eens over te zetten. Het lost het probleem van condensatie niet op, maar dan schimmelen de muren tenminste niet meer. Iemand hier wat raad over?
 

bdr

Lid
Lid geworden
13 jan 2011
Berichten
566
Waarderingsscore
0
Punten
16
Even naar de HUBO lopen en daar eender wat chemicaliën uit de rekken trekken lijkt mij niet de aangewezen manier om vochtproblemen op te lossen. CONDENS topic al gelezen?
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Het is zinloos nu al injectieproducten te kopen wanneer de aard van de problemen niet duidelijk is vastgesteld.



Zonder jouw situatie te hebben gezien, lijkt het me onmogelijk dat dat vocht in die betonplaten opstijgt.



Een andere mogelijkheid is condens. Waar bevinden die vochtplekken zich precies? Wordt die ruimte voldoende geventileerd? Heb je op sommige momenten meer last van vocht dan op andere?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Heb je al eens een gaatje in de muur geboord?

Boorsel droog ==> condens

Boorsel nat/vochtig ==> opstijgend vocht, lek, dak, grond ....

positie van boorgat kan al veel uitsluitsel geven

onderaan de muur nat, bovenaan droog = optrekkend vocht

onderaan de muur droog, bovenaan nat = dakprobleem, slagregen ...



zonder enige grond van kennis produkten aankopen en uitsmeren kan het probleem verergeren



luk
 
Lid geworden
13 jun 2010
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
0
In de living staat het vocht in de hoeken, het gaat van de grond tot bijna tegen het plafond (2.50m) waardoor ik ook niet denk dat het opstijgend vocht is.



In de garage zijn de schimmelplekken vooral te zien boven 1 meter tot tegen het plafond in 1 hoek aan de buitenmuur. Pakt ongeveer een vierkante metere in grootte waar het probleem zich bevindt. De rest is vrij van vocht en schimmel.



VVS: injectieproducten zou ik niet kopen, de producten die ik gezien heb zijn om op de muur te zetten, zoals verf. 1 van deze producten zou wel wat in de muur trekken, maar dit valt nmi niet echt onder injecteren.



De producten die ik in Hubo zou willen halen zijn enkel voor die plek in de garage.



Over de vraag of het probleem zich altijd stelt: Deze winter is het probleem enorm verergerd. We hebben roosters in de ramen maar we vermoeden toch dat er onvoldoende verluchting is. Nu staan de ramen regelmatig open en is er geen probleem. Dit sterkt mijn vermoeden.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Producten om op de muren te smeren zijn zelden een oplossing.



Komt erbij dat een doe-het-zelf zaak nu niet echt de referentie is om degelijke producten voor een degelijke prijs te kopen.

Stap dan beter naar een bouwhandel (waar ze je normaal ook beter kunnen adviseren)



Waarschijnlijk zijn je hoeken minder geïsoleerd - koudebrug - condensvocht gaat zich daar op stapelen.

In de garage in die ene hoek => kan condens zijn, maar ook een lek aan het dak ofzo.
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Is dat allemaal op dezelfde muur? Dus is in zowel garage als living dezelfde buitenmuur nat?

Als dat is, zou ik eerder aan een lek denken (waterleiding of dak).
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
Niks erop smeren, dat gaat niks helpen.



Je beschrijving lijkt toch eerder te wijzen op condens. Hoe goed zijn die ruimtes verlucht, en vooral, hoe goed zijn die muren geïsoleerd? Het gaat om buitenmuren veronderstel ik?
 
Lid geworden
13 jun 2010
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
0
3ss, het is niet dezelfde muur, het zijn alle muren, zowel op beneden als op de 1e verdieping.



De muren zijn voor zover ik weet niet goed geïsoleerd, er zit misschien 2cm piepschuim-platen tussen de betonplaten. We hebben een gat moeten maken voor een buis naar buiten te leggen en dankzij die doorsnee hebben we dat kunnen zien.



Of het dak van de garage lekt zal ik binnenkort kunnen vaststellen, want dat wordt allemaal vernieuwd. Hopelijk is dat probleem dan opgelost, maar de garage is zeer slecht verlucht.



VVS: Zoals ik al eerder zei, de garage is slecht verlucht, nl niet.

In de living en keuken (verbonden met open deurgat) hebben elk wel roosters in de ramen. Boven staan de ramen meestal op kiep, in de badkamer zijn ook roosters, maar daar hebben we geen last (als enige kamer denk ik dan, samen met de keuken).
 

VVS

Lid geworden
11 jul 2008
Berichten
3.954
Waarderingsscore
2
Punten
0
We hebben natuurlijk geen foto's om te oordelen, maar ik vermoed dat je condensproblemen hebt tengevolge van het te grote temperatuurverschil binnen en buiten, en vooral het gebrek aan (behoorlijke) isolatie. Dus: muren behoorlijk isoleren en een degelijk ventilatiesysteem (C of D) plaatsen.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Dat heb probleem deze winter erger was als vorig jaar is logisch voor een condens probleem.

Het was deze winter kouder, en dus had jij zeker de neiging om nog minder te ventileren. Daarenboven is een slecht geïsoleerde muur dan zeker kouder.



Is je huis recent? Hoe kan het dat daar maar 2cm PS tussen de platen zit?



En aan die firma die je betonnen muren wil impregneren: wens ze proficiat met hun uitleg. Beton is vrijwel ONDOORDRINGBAAR. Dus ze moeten dan maar hier een daar een gaatje boren, en er in elk potje een klein scheutje in gieten. Verder gebeurt er niks.



Als je nadien je probleem niet opgelost is, kunnen ze makkelijk zeggen dat het toch geen opstijgend vocht is, maar wel condens. En daar kunnen zij niks aan doen...



Ik zie 2 mogelijkheden:

- isoleren

- meer verluchten (en zeker in de garage)
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
13.921
Waarderingsscore
8
Punten
0
Vooral problemen in de hoeken -> 95% zeker condens



Opstijgend vocht in beton is (bijna) onbestaande (al ken ik jullie constructie niet).

Lek is altijd mogelijk maar dan zou het ergens geconcentreerd moeten zijn nabij een waterleiding of afvoerbuis.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan