Allen,
Sinds enkele weken hebben we last van de hoofddifferentieel 300mA die er op onregelmatige tijdstippen uitvalt, vooral ‘s nachts. Soms valt hij meerdere keren uit per nacht, soms gaat het dagen aan een stuk goed.
Belangrijke gegevens:
Bij de laatste aanpassingen mogelijks isolatie beschadigd op nog een andere plaats (bv. LED rails). Daardoor de “basisverliesstroom” verhoogd en wanneer bv. CV opspringt ’s nachts, icm hogere netspanning, springt de 300mA. Er is in elk geval weinig patroon in op te merken, behalve dan zwaartepunt van de uitval na middernacht en, afhankelijk van de keer, ’s morgensvroeg of uiterlijk in de voormiddag na 9u alles terug OK.
Mogelijke vervolgstappen
Alvast bedankt voor jullie inzichten!
Sinds enkele weken hebben we last van de hoofddifferentieel 300mA die er op onregelmatige tijdstippen uitvalt, vooral ‘s nachts. Soms valt hij meerdere keren uit per nacht, soms gaat het dagen aan een stuk goed.
Belangrijke gegevens:
- De fout is weersonafhankelijk.
- Geen last van knaagdieren (alle gaatjes dichtgestopt na bezoek van een verdwaalde muis enkele jaren geleden).
- Behalve PV-installatie, geen verbindingen buiten.
- De hoofddifferentieel is al vervangen, zonder resultaat.
- De differentieel kan steeds opnieuw ingeschakeld worden. Test met alle zekeringen uit en één voor één aansteken levert niks op (differentieel springt niet).
- Er zit een beperkt aantal circuits direct achter de 300mA (CV, condensatiepomp, koelkast, strijkijzer, printer, alarm, lampen en stopcontacten kelder, PV-installatie). De rest zit achter 30mA's.
- De laatste wijzigingen aan het systeem waren een nieuwe kabel tussen twee schakelaars om wisselschakeling mogelijk te maken (laten uitvoeren) + installatie LED-rails (zelf gedaan). Beide aanpassingen bevinden zich achter een 30mA (die niet meespringt).
- Een electricien is gekomen om te meggeren en haalde een fout uit de nieuwe kabel voor wisselschakeling (isolatie beschadigd door geklemde kabel). Deze fout werd hersteld maar het probleem van de 300mA die springt blijft bestaan. Het uitmeten ging heel snel maar ik denk dat er gemeggerd werd richting fout (en dus geen systematische meggering van de ganse installatie). Heb wel de indruk, afgaande op mijn loggegevens, dat sinds het oplossen van de fout in de wisselschakeling, we meerdere “goeie dagen” hebben (voorheen was het quasi elke nacht stroomuitval, nu is meerdere nachten zonder stroomuitval eerder de regel).
Bij de laatste aanpassingen mogelijks isolatie beschadigd op nog een andere plaats (bv. LED rails). Daardoor de “basisverliesstroom” verhoogd en wanneer bv. CV opspringt ’s nachts, icm hogere netspanning, springt de 300mA. Er is in elk geval weinig patroon in op te merken, behalve dan zwaartepunt van de uitval na middernacht en, afhankelijk van de keer, ’s morgensvroeg of uiterlijk in de voormiddag na 9u alles terug OK.
Mogelijke vervolgstappen
- Ik zou denken, op basis van wat ik de laatste weken al gelezen heb: eerst uitmaken of de fout in de bekabeling zit dan wel in een toestel = alle toestellen uit de stopcontacten halen en circuits doormeten.
- Is er een soort stappenplan om systematisch te werk te gaan?
- Ik las bv. eerst een ramptest op de hoofddifferentieel zonder circuits aangekoppeld om te zien wanneer hij springt en vervolgens een test met circuits aangekoppeld. Verschil = lekstroom op de circuits.
- Dit lijkt me dan de allereerste stap?
- Kan je ramptest systematisch uitvoeren (1 circuit per keer aangekoppeld) of is dit niet goed voor de installatie?
- Ik las bv. eerst een ramptest op de hoofddifferentieel zonder circuits aangekoppeld om te zien wanneer hij springt en vervolgens een test met circuits aangekoppeld. Verschil = lekstroom op de circuits.
- Moet uitmeten installate met een Megger of kan dit ook met een ander toestel?
- Ik las bv. dat een Megger beter is om sporadische fouten op te sporen, maar dat grote fouten in principe ook met een multimeter opgespoord kunnen worden. Aangezien het om de 300mA gaat die springt, zou ik vermoeden dat het een grote , makkelijk meetbare fout moet zijn als die zich in de bekabeling bevindt?
- Bij testen moeten alles uit de stopcontacten. Moeten ook de led lampen van de rails losgekoppeld worden?
- Is er een soort stappenplan om systematisch te werk te gaan?
- Indien geen fout in de bekabeling, één voor één toestellen terug inschakelen om te zien of er lekstroom optreedt.
- Indien na deze testen niet duidelijk uit te maken is welk circuit verantwoordelijk is, de circuits verdelen over meerdere 300mA om zo te vernauwen.
Alvast bedankt voor jullie inzichten!