• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

opslaan energie van zonnepanelen?

Lid geworden
12 apr 2006
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
Kan iemand me de werking uitleggen hoe men de energie van zonnepanelen voor een bepaalde periode kan opslaan? Ik heb gehoord dat dit mogelijk is maar zou hiervan graag wat meer info over hebben. (Eventueel enkele links naar webstites.)
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,



Grote cv boiler van 1000 liter bijvoorbeeld. Verschillende merken hebben deze, bv viessman, wagner & co, etc..



Greetz

Davy
 

Loe

Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
327
Waarderingsscore
1
Punten
0
liesje wrote:
Kan iemand me de werking uitleggen hoe men de energie van zonnepanelen voor een bepaalde periode kan opslaan? Ik heb gehoord dat dit mogelijk is maar zou hiervan graag wat meer info over hebben. (Eventueel enkele links naar webstites.)



Liesje,



Zoals jij de vraag stelt gaat het om fotovoltaïsche panelen, die stroom leveren dus.

Je kan deze op een reeks batterijen aansluiten en je hebt dan ook omvormers nodig om 230 te leveren.

Wordt enkel toegepast in bvb buitenverblijven waar geen stroom beschikbaar is.



Mvg

Leo



Ps: mocht het om zonnecollectoren gaan (warm water) dan is de boiler inderdaad het opslagmedium.
 
Lid geworden
12 apr 2006
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ loe : Ik zou niet weten welk systeem, maar onze bedoeling is de volgende : bvb. De komende 2 weken heel warm weer. De week nadien terug koud. Kunnen we in die koude week dan onze woning verwarmen met de opgeslagen energie. Is dit het systeem van de boiler van 1000L? Ik kan me niet voorstellen dat deze boiler zijn warm water voor enkele weken kan behouden? Of vergis ik me?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
Liesje,



Dergelijke boilers zijn goed geïsloeerd, en verliezen per dag maar 1KW.



Gaat dus, op voorwaarde dat je huis heel goed geïsoleerd is. Want als je per dag 50kw -> 5l mazout nodig hebt, gaat je boiler veel te snel leeg zijn. Als je met lage temperaturen (wand/vloerverwarming) kan je de boler langer "leegmelken".



Ik weet niet hoeveel KW met een delta t (tussen 25-95°) kan opslaan in 1000l water.



Ik ken wel een pasiefhuis dat het zo doet (kan met een boiler van 90° 4-5 dagen toekomen voor verwarming). Zonnepanelen, en als dat niet toekomt de boiler opwarmen met een DDG inbouwhaard.



Zelf plan ik 'voorlopig' (nog over aan't nadenken) een zonneboiler van 15m2 met een boiler van 800l of 1000l.

Warm water kan je verkrijgen door bv een friswaterstation zoals ratiofresh of in doorstroom met een warmtewisselaar in boiler.



De extra warmtebron, want alleen met zon krijg je zelfs een PH in de winter niet genoeg warm (verbruik van +- 300m3 gas), voorzie ik ofwel een gasketel, graanbrander, koppeling tussen haard en boiler (zoals ddg, flam, calimax)



Huis wordt K21.



Ga eens zien op Wagner & Co.. Veel doc. te verkrijgen.



Greetz

Davy
 
Lid geworden
12 apr 2006
Berichten
21
Waarderingsscore
0
Punten
0
@ argyle : alvast dank voor uw reactie. Toch nog een vraagje : Kom ik toe met een totaal van 5m² zonnepanelen (is inbegrepen in het zonnepakket van Viesmann) voor een boiler van 1000 L. En heb je een idee wat dergelijk systeem kost?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi..



Met 5m2 ga je er niet geraken.. D'r zijn "tabellen" voor, maar ken dat ook niet vanbuiten.



5m2 moet je eigenlijk niet veel verwachten voor verwarmingsondersteuning, eerder voor warm water-> en dan gaat de boiler ook veel kleiner zijn, bv 300l.



Voor verwarmingsondersteuning moet je eerder 10-15m2 hebben, en dat kost stukken van mensen. Tenzij je bv zelfbouw (SBs) van Wagner neemt. Zelf ben ik het rendement (78%) iets lager liggen dan kant-en klare (82%-85%).



Greetz.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Voor sanitair warm water geldt dacht ik volgende regel: 1m² zonnecollectoren per 50 liter boilerinhoud.
 
Lid geworden
2 feb 2007
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi argyle,



Ben ook op zoek naar een installatie van Wagner. Enige ervaring sharen?



Bedankt,

Lambert.
 
Lid geworden
19 sep 2006
Berichten
1.199
Waarderingsscore
1
Punten
0
Om te verwarmen puur met de zon moet de isolatiewaarde van uw woning eigenlijk beter zijn dan K24.



Zoniet zal een bijverwarming een noodzaak zijn.



Voor sanitair warm water alleen liggen de eisen veel minder hoog.

Of, er zijn er die een kleine zonneboiler opstelling gebruiken om de temperatuur van de koudwaterleiding voor te verwarmen voordat het de warmtewisselaar in gaat van hun chauffage. En begot, dat werkt nog goed ook.
 
Lid geworden
2 feb 2007
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
idd Benarty, daar had ik ook niet aan getwijfeld. Ons huis zal bijlange geen K24 woning zijn. 't Ging mij eerder om ervaringen te doen in hoeverre een zonneboiler met verwarmingsondersteuning rendeert. Dat is voor mij de keuze, met of zonder.



Groeten,

Lambert.
 
Lid geworden
19 sep 2006
Berichten
1.199
Waarderingsscore
1
Punten
0
Argyle: K21? Gefeliciteerd.



Lambert: of dat loont hangt puur van de isolatiewaarde van uw woning af.

Enne, dat is niet zo evident want tussen theoretisch en praktisch zal altijd wel een verschil zitten.
 
Lid geworden
27 aug 2006
Berichten
1.254
Waarderingsscore
0
Punten
0
@lambert : ik ben deze week langsgeweest bij Hans Valcke. Gaf een goeie uitleg en levert Wagner & Co. Eventueel gecombineerd met een Viessmann-gasketel voor ondersteuning van het zonnegedeelte.



Ging eigenlijk naar daar voor info over balansventilatie (Paul), dat doet hij ook. Interessant is dat je kan kiezen hoe de installatie geplaatst wordt :



-volledig door hun,

-ondersteuning door hun voor de zelfplaatser,

-enkel levering en volledige zelfplaatsing.



Website : www.lowenergyproducts.be
 
Lid geworden
2 feb 2007
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
hehe Funky, was al eens bij 'm geweest om eens kennis te maken. Hans is gisteren bij me thuis geweest. De uitleg was heel helder en er werden me wel dingen duidelijk. Het wagner RatioFresh systeem is heel interessant. Eventueel de XSL versie voor nog meer flexibiliteit in de toekomst.



t' Is wel zo dat ik eventueel met een Pellet Kachel ga werken. Hans vertelde me wel dat hij nooit een condensatieketel plaatst aan de RatioFresh. De ketel zou nooit condenseren??? Blijkbaar bij jou een ander verhaal. En nog iets, hij plaatst de ketel aan het buffervat. Aan dit vat komen dus de radiatoren. Dus de CV stuurt de radiatoren niet meer rechtstreeks aan. Ik zou wel maar een 15Kw Pellet kachel nodig hebben. Nu hebben we een Mazout ketel van 29Kw, maar dat is vooral voor de huidige 150L boiler.



Invloed op verbruik gaat zo'n installatie altijd hebben, positief veronderstel ik toch. En ik had ook wel eens graag een installatie gezien als referentie. Dit Is idd heel moeilijk om te bepalen ... en waneer de investering is terug verdiend. Ik heb geen zin om 20 of 30 jaar te wachten voordat je uiteindelijk winst maakt.



Benarty, hoe kan je de isolatiewaarde berekenen? Heb wel in december 2006 mijn spouwen laten volspuiten met HR Thermoparels: 7cm vertegenwoordigt Rd=2. De binnensteen is een Thermoblok 14cm van Ploegsteert. We merken het wel al, maar 't is nog te vroeg om te bepalen of de investering de moeite loont. Daarbij, de winter van dit jaar is niet te vergelijken met verleden jaar. En verleden jaar was hij ook lang en extreem koud.



Volgende week krijg ik 2 installateurs van Tisun op bezoek, beide met een andere mening hoe te implementeren (alleen WWboiler of buffervat).

Kan ik de 2 systemen eens vergelijken, kwa principe als prijs natuurlijk. Zonnepanelen zijn eigenlijk gelijkaardig kwa kwaliteit. Voordeel van de Tisun is



- condensatie afvoer op de panelen

- de panelen worden als één geheel geleverd en geplaatst met een kraan. Ook beter voor de garantie als er iets scheelt met de panelen.

- Ook bijkomend voordeel is dat de Tisun geen stroom verbruikt. RatioFresh verbruikt ongeveer 400W/dag



Maar uiteindelijk blijft het koffiedik kijken, beide systemen zijn volgens mij heel goed ... wel, even tot volgende week afwachten voor Tisun.



Groeten,

Lambert.
 
Lid geworden
27 aug 2006
Berichten
1.254
Waarderingsscore
0
Punten
0
lambert, mij raadde hij een condensatieketel ook af, omdat de ketel enkel aan hoge temperatuur moet draaien om het boilerwater te verwarmen, dus niet voor de vv, omdat de vv gevoed wordt uit de boiler van 1000 l. Dus hij gaat niet condenseren. Maar een alternatief voor de zonneënergie heb je wel degelijk nodig, dus kies je voor de goedkoopste oplossing : een gewone zuinige gasketel, ofwel, mits premies toch een condensatieketel, alhoewel die niet het rendement van 106-109 % gaat halen wegens niet condenseren.
 
Lid geworden
19 sep 2006
Berichten
1.199
Waarderingsscore
1
Punten
0
muggezift mode aan:



Bij het verbranden van fossiele brandstoffen kan je niet over de 100% qua rendement gaan. Ik weet wel het is commerciëel gebrabbel en ontstaan doordat ze vroeger niet beter wisten maar puur meetkundig gezien haalt geen enkele maar dan ook geen enkele een rendement van 100%
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
Benarty wrote:
Argyle: K21? Gefeliciteerd.



Lambert: of dat loont hangt puur van de isolatiewaarde van uw woning af.

Enne, dat is niet zo evident want tussen theoretisch en praktisch zal altijd wel een verschil zitten.



Ik kom nu iets hoger uit.. +- K26.. niet voor 3dubbelglas gekozen, en paar correcties gedaan. (iets minder van ideale situatie uitgaan he)



Het plan nu is een Viessman 353 boiler (als buffer voor de houtketel en als vat voor de zonnepanelen - verwarmings-ondersteuning) met vitosol panelen. (allereerst alleen warm water voorzien, maar mogelijks uit te breiden). M'n budget is ook maar beperkt..
 
Lid geworden
27 aug 2006
Berichten
1.254
Waarderingsscore
0
Punten
0
Benarty wrote:
muggezift mode aan:



Bij het verbranden van fossiele brandstoffen kan je niet over de 100% qua rendement gaan. Ik weet wel het is commerciëel gebrabbel en ontstaan doordat ze vroeger niet beter wisten maar puur meetkundig gezien haalt geen enkele maar dan ook geen enkele een rendement van 100%



Ik weet wat je bedoelt Benarty, maar ik gebruik de cijfers van de fabrikanten als referentie. Ik wil enkel zeggen dat het hogere rendement van de condensatieketels enkel nut heeft bij lagere watertemperaturen. Als de ketel enkel hoge temperatuur moet leveren, dan maakt het mijns inziens weinig uit of je een niet-condensatieketel neemt met hoog rendement of een condensatieketel. Enkel kan een condensatieketel goedkoper uitkomen dan een gewone gezien er een premie/belastingsvoordeel aanhangt...



Indien ik dit fout zie, gelieve mij te verbeteren aub, ik moet de beslissingen nog nemen.
 
Lid geworden
2 feb 2007
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ga daar volledig akkoord mee, de condensatie ketel is goedkoper omwille van de subsidies. Blijkbaar zijn er wel mogelijkheden met een WAR om de ketel toch te laten condenseren. Maar het wordt dan een zeer fijn samenspel van de verschillende componenten. In de winter wordt op dat moment weinig gecondenseert.



Lambert.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan